När börja med gödning (PMDD)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    När börja med gödning (PMDD)?

    Ni som följt mina vedermödor i projekttråden (Projekt 500+ liter) vet att jag nyss har startat upp ett 525-litersakvarium med mulm och vatten från ett 145-litersakvarium. Nu funderar jag på hur snabbt man kan introducera PMDD och EC i detta nya kar. Kan man köra igång dag ett? Jag räknar detta i princip som ett nystartat akvarium.

    - Knax

    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Vad jag har läst och förstått så kan du köra igång med det direkt

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      När börja med gödning (PMDD)?

      Jag skulle starta med PMDD först när jag ser att Nitrit-Nitratcykeln kört igång. Om man kör med bakteriekultur gick detta på ett par veckor för mig. Men då hade jag ju bottennäring från start.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        jag kör inte igång och göder förrän karet har stabiliserat sig.

        beroende på setup så är det frågar om 2 tim till 4 månader.

        något som alltid fungerar, är att börja med gödning när blommorna inte tar sig längre.

        har man någon snabbväxande sak, ex pistia på ytan, eller en bit hornsärv, så märker man väldigt fort
        om de tycker det är för lite med mat, ex pistian som jag har i 3 av 5 kar är klockren på det, jag märker
        på en vecka om det är för lite mat i karet. då är det dags.




        tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten
        skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå.......
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #5
          Sv: När börja med gödning (PMDD)?

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Jag skulle starta med PMDD först när jag ser att Nitrit-Nitratcykeln kört igång. Om man kör med bakteriekultur gick detta på ett par veckor för mig. Men då hade jag ju bottennäring från start.
          Och hur ser jag det? Mätte nitrit igår och den låg något förhöjt enl. Tropicas NO2-dropptest. Jag antar att det är ett nitrattest jag behöver? Så när jag har mätbara kvantiteter nitrat är det igång?

          Struntade i bottennäring. Dumt nog. Snålheten bedrar visheten.

          - Knax

          Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Sv: När börja med gödning (PMDD)?

            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            jag kör inte igång och göder förrän karet har stabiliserat sig.

            beroende på setup så är det frågar om 2 tim till 4 månader.

            något som alltid fungerar, är att börja med gödning när blommorna inte tar sig längre.

            har man någon snabbväxande sak, ex pistia på ytan, eller en bit hornsärv, så märker man väldigt fort
            om de tycker det är för lite med mat, ex pistian som jag har i 3 av 5 kar är klockren på det, jag märker
            på en vecka om det är för lite mat i karet. då är det dags.




            tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten
            skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå.......
            Hehe. Jag har ju lite vattenpest och något som liknar hornsärv, tycker jag. Får hålla ögonen på dem.

            Vad är detta, förresten?
            Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1357733757469.jpg
Visningar: 1
Storlek: 82,1 KB
ID: 2145299

            Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Scrogge
              • November 2012
              • 40

              #7
              Denna bilden kan vara Cabombaväxt?

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                #8
                Sv: När börja med gödning (PMDD)?

                Ursprungligen postat av Scrogge
                Denna bilden kan vara Cabombaväxt?
                Verkar rimligt. Hur beskär man dem? När de når ytan, kröker de sig ju... Ska man klippa nerifrån eller uppifrån? Hur hårt?

                Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Innan växterna har rotat sig kan du ligga ganska lågt i näring. Dock måste de ha käk så att inte algerna kliver in och dödar glädjen för akvarierna.

                  Det är enligt den mycket vise åheim med växter som julbord för barn. Det finns en massa gött men det slutar i en hel hög med skit för ingen kan äta allt.

                  Så, lägg dig på halv dos eller så, enbart för att de ska få en liten putt in i det nya livet, efter nästa vattenbyte kan du dra på dem lite mer för då borde de ha kommit igång skapligt.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    #10
                    Sv: När börja med gödning (PMDD)?

                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Innan växterna har rotat sig kan du ligga ganska lågt i näring. Dock måste de ha käk så att inte algerna kliver in och dödar glädjen för akvarierna.

                    Det är enligt den mycket vise åheim med växter som julbord för barn. Det finns en massa gött men det slutar i en hel hög med skit för ingen kan äta allt.

                    Så, lägg dig på halv dos eller så, enbart för att de ska få en liten putt in i det nya livet, efter nästa vattenbyte kan du dra på dem lite mer för då borde de ha kommit igång skapligt.
                    Haha, liknelsen med julbord gick mig nog lite förbi, men jag tror jag hajar. Har tyvärr redan drattat i en hel dos nu med senaste (lilla, 10% bara) vattenbytet. Satte i en del nya växter dagen efter, så jag får väl hoppas att de var hungriga. Kan ju lugna mig till halv dos i nästa vb (tänkte 10% igen), på fredag och sedan eventuellt öka på veckan därefter. Fast egentligen tror jag på din bromsidé...

                    Jag har nämligen kramat ur alla filtermattor i mitt Juwel 120-liters kar ner i detta stora idag och tänker göra likadant nästa vecka, fast då med mattorna från 54-literskaret och nanokuben. Det gör det det gör, sa myran... Sedan tidigare hade jag all mulm och filterinnehåll från mitt 145-liters akvarium, samt en hel dos Easystart. Hoppas det sätter igång nitrit-nedbrytningen och håller tummarna för att det inte bara blir algerna som får mat.

                    Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    Arbetssätt...