Ska CO2 på efter att ljuset tänts?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Ska CO2 på efter att ljuset tänts?

    Nu har jag äntligen fått mitt trycksatta CO2 system och tänkte sätta igång det imorgon med magnetventil och timer. Ska CO2 komma samtidigt som ljuset tänds? Eller bör CO2 starta en stund efter att ljuset tänts och upphöra strax innan ljuset tänds? I det stora hela handlar det om jag kan koppla magnetventilen till samma timer som ljuset.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Du kan koppla den på samma timer.
    I princip brukar det annars vara en timmas förskjutning på ljus kontra co2. Co2 startar en timma före ljuset, och stängs av även en timma före ljuset släcks. Detta för att få igång fotosyntesen så fort som möjligt, samt mycket co2 gas finns kvar i reaktor/akvarium innan ljuset släcks.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • johnsson_82
      • March 2012
      • 289

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Du kan koppla den på samma timer.
      I princip brukar det annars vara en timmas förskjutning på ljus kontra co2. Co2 startar en timma före ljuset, och stängs av även en timma före ljuset släcks. Detta för att få igång fotosyntesen så fort som möjligt, samt mycket co2 gas finns kvar i reaktor/akvarium innan ljuset släcks.
      Ok, tack för snabbt svar! Men det är helt ok att båda startat samtidigt som du säger eller bör man ha förskjutningen?

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #4
        Jag körde båda samtidigt innan jag skaffade controller funkade bra, man kan säkert få ut lite mer om man kör med förskjutningen men frågan är om det är värt besväret.
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av johnsson_82
          Ok, tack för snabbt svar! Men det är helt ok att båda startat samtidigt som du säger eller bör man ha förskjutningen?
          Det är helt ok att köra dem samtidigt.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Sv: Ska CO2 på efter att ljuset tänts?

            Ja fast en till timer på magnetventilen är ju inte heller mycket mer jobb eller kostnad. Sätt den så dem startar 1 timme innan ljuset går på o slutar 1 timme innan ljuset släcks. Som ansjo sa.

            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

            Kommentar

            Arbetssätt...