Vad har mina växter för brister?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tlundegard
    • November 2011
    • 44

    Vad har mina växter för brister?

    Hej! För några veckor sedan så fick jag hem ganska många växter från en privatperson. Växterna var i måttligt skick, hade en del alger och bruna blad. Jag tänkte att algerna kanske skulle försvinna om jag satte ner växterna i mitt då algfria kar, men det har de inte gjort utan istället så har de spridit sig. Det är några trådalger (tror jag efter att ha tittat på bilder) och några mörkgröna alger som sätter sig som fläckar på bladen. Vad kan jag göra åt det?

    Sedan så verkar inte växterna vilja ta sig. En del har fått brunare blad och andra liksom smälter bort eller bleknar i färgen tills de är gula/vita.

    Det jag har är:
    Vallisneria - den smälter bort.
    Cryptocoryne ponterediifolia (tror jag) - den vitnar i färgen.
    Vattenspikblad - bladen smälter bort och blir bruna, klorofyllet verkar försvinna tills det bara är ett brunt nät kvar.
    Anubias - bleknar till färgen, några blad krullar ihop sig.
    Javaormbunke - hade mörkbruna blad när den kom. Jag tycker inte att den har blivit sämre men inte heller bättre.
    Limnophila heterophylla - bladen blir bruna.

    Vad kan detta bero på? Jag har doserat pmdd i två veckor nu, först enkel dos och sedan dubbel. Ska jag vänta och se eller kan det bero på något annat?
    Jag har inga malar i akvariet.

    För lite bättre beskrivning och bilder kan ni följa länken till mitt inlägg på plantswap. Jag kom på att det här forumet är mer aktivt efter att ha skrivit där..http://www.plantswap.se/viewtopic.php?f=38&t=16898
    Senast redigerad av tlundegard; 28 December 2012, 12:04.
  • tlundegard
    • November 2011
    • 44

    #2
    Ingen som kan gissa sig till något?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Rent generellt ser växterna ut att vara i ganska usel kondition, och jag tror mer att de inte har kommit igång riktigt än att det är näringsbrist. Som bilderna såg ut verkar du även ha lite dåligt med ljus, som också kan vara en bidragadne orsak.
      Tex Limnophilan står mörkt och ser väldigt klen ut, Svärdsplantan har troligen kommit som ett skott ovan vattenytan hos säljaren, och det är de bladen som nu tynar bort. Trivs plantan kommer det nya undervattensblad som ser bättre ut.
      Anubiasen ser med lite halvtaskig ut, så jag hoppas inte du gav så mycket för dessa växterna...
      Crypton är bara att låta den vara, den kan gå ner sig ganska ordentligt men kommer igen med nya fina blad.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • tlundegard
        • November 2011
        • 44

        #4
        Jag vet inte vad som är mycket pengar i växtväg, men jag gav 320:- för allt. Ganska missnöjd, men vad ska man göra? Jag hoppas att växterna tar sig.. :/

        Kommentar

        • Christer5

          #5
          Det var ingen bra säljare,var det via Tradera ?

          Kommentar

          • tlundegard
            • November 2011
            • 44

            #6
            Nej via plantswap men han hade sålt mycket via tradera också. Han sökte upp mig efter att jag hade lagt ut en köpes-annons.
            Han sa också att mina lysrör skulle räcka åt växterna och jag kollade upp och det stod att de inte var ljuskrävande..

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Limnophilan behöver en del ljus för att bli fin, likaså svärdsplantan du har köpt. De övriga kräver inte så mycket, och det ser de inte ut att ha fått heller. Den säljaren skulle jag personligen inte köpa något av....men lite av risken att köpa växter osedda.
              För de pengrna hade du fått en hel del fina plantor i en akvarieaffär.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • tlundegard
                • November 2011
                • 44

                #8
                Gjort är gjort och å andra sidan så kostar växter i djuraffärer betydligt mer. Nu fick jag 15 växter för samma pris som jag skulle ha fått ca 6 för i djuraffär. Finns det ingen chans att de kan ta sig och bli fina?
                Jag tycker dessutom att de blev sämre efter att ha varit i akvariet några dagar. Cryptocoryne var inte alla så blek i början och vattenspikbladen var knappt bruna, hade bara lite hål. Det var därför som jag undrade vad det berodde på, hade de varit så fula från början så hade till och med jag listat ut att det inte var mitt akvarium det var fel på

                Men har ni några bra tips till de här växterna? Vad behöver de? En eller två doser pmdd? Något annat?
                Och hur blir man av med alger? Antar att de konkurreras ut när växterna tar fart, men några tips?

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Vad har mina växter för brister?

                  Vissa växter kan ta upp till en månad på sig innan de direkt börjar ta upp fullt med näring. Tror man helt enkelt får räkna med en viss nedgång innan växten acklimatiserat sig till miljön. Skulle ta det lugnt med att öka dosen PMDD innan det gått en månad. T.ex. anubias kräver ju inte mycket näring alls för att växa, men tar riktigt god tid på sig att komma igång. Är dina betingelser mycket olika de som förra ägaren hade får du nog räkna med att gamla blad blir gula eller tynar bort.

                  Det bästa råd jag fått av kloka människor i forumet är att sitta på händerna. Att låta naturen ha sin gång helt enkelt. I mitt nystartade akvarium tog det över 3 månader innan vissa växter tog full fart.
                  Tillsätter du massa näring nu är ju risken att de växter som reagerar snabbast (alger) tar fart.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Vad har mina växter för brister?

                    Vidare gällande algerna så är ju nackdelen med att sätta in växter med alger på att algerna ställer om sig snabbare än växterna. Så de får ett för språng. Skulle ta bort de mest angripna bladen eftersom.

                    Naturmetoden förutom bra skötsel är ju algätande fiskar och snäckor. Där finns det ju flera arter att välja på.
                    Kör själv med Malajer (snäckor), Amanoräkor och Otocinclus.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    Arbetssätt...