För många algätare i samma kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter79
    • April 2012
    • 311

    För många algätare i samma kar?

    God efter jul på er, sitter o planerar städfiskarna i ett nytt 450 l SA kar. Gillar både ansitrus, pansarmalar och siamesisk algätare, blir det för många olika algätare?

    //Peter
  • Peter Jönsson
    • October 2012
    • 32

    #2
    Go' jul

    Det ska inte vara några problem...

    Jag har 4st siameser och 4st Ansistro's, och 6st Långsträckta pansarmalar i mitt 375L dom går i sina egna små världar i karet

    Lycka till!

    //
    Peter J

    Kommentar

    • marr
      • December 2012
      • 27

      #3
      Hej
      Vad är det för skillnad på malar o malar....är nybörjare med både akvarium o ny här. som ny fick jag upp ögonen för malar. Har både 1albinos mal, L002, L015.3 st L177, plus 3 st andra malar som jag ej minns namn på men inga färger alls på.i ett och samma kar 120 liters. i mitt 240 kiters har jag en liten röd rackare som mal, och L204. så är det någon som vet mkt om malar så välkommen här med, ursäkta att jag halkade in här , men vet inte hur jag ska göra eftersom jag e ny medlem för minutrar sedan. och så tappade jag givet vis tråden om vad jag skulle säga . så jag tror jag får gå o sova.jjo nu kom jag på ju.........vad är det för skillnad på alla förutom att L malarna vet jag ju, och att har man många malar i ett kar så behövs städning minst var 4-5e dag. ja god fortsättning på julen o god natt
      Senast redigerad av marr; 26 December 2012, 01:43.

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Ursprungligen postat av Peter79
        God efter jul på er, sitter o planerar städfiskarna i ett nytt 450 l SA kar. Gillar både ansitrus, pansarmalar och siamesisk algätare, blir det för många olika algätare?

        //Peter
        Pansarmalar är inga algätare. Däremot går de och bökar på botten och äter upp div matrester där. Men det visste du kanske redan.
        Ännu en bra "städare" är malasjsisk sandsnäcka som "städar" gruset/sanden och luckrar upp den. Den är mestadels nattaktiv.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Välkommen till forumet, marr.
          Ja, du vad är det skillnad på olika malar? Väldigt stor, säger vi som också gillar malar.
          Läs på artbeskrivningarna här ovanför, du hittar dem under 'avdelningar', så får du en första uppfattning, och så vet du mer vad du ska fråga efter.
          Ska du ut i rean så leta efter Back to Natures böcker om olika malar, de är jättebra.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Peter79
            • April 2012
            • 311

            #6
            Så bra med tips, var lite otydlig Monkan, städfiskar kanske hade varit en bättre benämning. Har tänkt att ha regnbågsfiskar som "huvudfisk" i karet. Har själv äppelsnäckor i ett annat kar, de är roliga men varför inte testa någon sandsnäcka i det nya....

            Kommentar

            • marr
              • December 2012
              • 27

              #7
              Hej och tack. ja den boken har jag redan, ler. Har bara haft akvarium i några månader, sedan har det varit stopp sedan jag var barn. Har 1 120 liters, i vitt så jag ville ha det bästa där- men jag vet inte om jag gjort rätt...har ett 240 liters med. så i mitt 120 liters har jag L002, L015,L177, albino mal, och två andra malar som är av de vanligaste som jag ej minns namnet på. Scallarer av de mindre arten, 1 vit väder ål, och stimfisk zebra någonting 5 st, . Nu vet jag inte om jag ska stoppa över eller ändra för i mitt 240 l, har jag min L204,L052, plus en extra röd odlad mal. guramys, ett par ciklider , mollys, platis.....sedan är det att jag har 20 liters akvarium med kampfisk. skulle vilja ha haft ner de i ett av de större karen. men kanske skall se över fiskarna, har jag dom rätt eller ska jag flytta på någon några av fiskarna. Vill ju försöka mig på att odla upp golden nuggets, därav skaffade jag 3 st o väntan på att se om det är av bägge könen är så spännande. Kan man inte lägga upp sina foton här o dela.....tusen tack för ditt svar, kanske någon kan svara ytterliggare en nybörjare.

              elefantofon de måste jag kolla upp, jag vill ha en zebra mal

              Kommentar

              Arbetssätt...