vad ska jag göra???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrfrost
    • October 2012
    • 186

    vad ska jag göra???

    ja då har jag haft igång mitt juwel rio 300 i ca 5 veckor tror ja det är,
    jag har i en BTN slim bakrund i den som nu är alger på
    den har fått ganska stora partier som är typ gräs grönt men ser inga trådar eller så från den,
    sen har jag små gröna trådalger ( tror ja det är) som sätter sig på klaset o pumphus,
    skrapar ja bort dom så är dom där igen efter några dagar,
    ja har i 7 växter två stora med stora blad o dom andra är olika snabb växande,
    alla värden ser bra ut i vattnet o fiskar mår bra,
    ja matar försiktigt o byter lite vatten varje vecka,
    har en ancistrus mal o 4 st hmm kommer inte ihåg namnet på dom men något med oto börjar det med som
    är algätare,
    hur ska ja nu gå vidare för att bli av med detta??
    kommer inte någon sol på akvariet,
    har ju lagt ner över 13000 nu på detta så känns inte kul när det inte funkar som ja vill.
    tanken är att det ska flytta in 6 st diskus nu snart men vill inte köpa in dom än då detta stör mig
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag kan bara säga en sak, ta det lugnt. Kör man igång ett akvarium blir det ofta lite svaj på saker och ting i början, men det kommer att lugna ner sig med tiden.
    Nu är det ingen kritik mot dig personligen, men det största problemet jag tror många har är att de har för bråttom med saker och ting. Ett akvarium är ett levande väsen, och att få det helt iordning på några veckor går oftast inte, och speciellt om man är ganska ny på det här. Du ska heller inte känna dig nedslagen eller misslyckad när det gäller detta, utan det är ett helt normalt förfarande i ett akvarium.
    Det är inget som är konstigt med alger, sätter du belysning på ett vattenglas blir även där alger efter en tid...

    En alg som gärna kommer i början är Staghorn, gör en sökning och se om det kan vara den du fått i karet. Den försvinner efter en tid av sig själv, och tyvärr är det ingen fisk som äter upp den. Det som du kallar gräsgrönt, lägger det sig som slem på saker och luktar jord (cyano)?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Ziddhartha
      • November 2012
      • 39

      #3

      Kanske kan hjälpa dig.
      Don't speak unless it improves on silence.

      Kommentar

      • mrfrost
        • October 2012
        • 186

        #4
        det som är grönt är bara på bakrunden o är lite små kletigt om man rör de,
        okej jo jag är nog lite ivrig att få allt helt bra haha
        men blir lätt så när man planerat mycket o lagt mycket pengar på det
        jag har haft akvarium förr i många år men inte haft detta promblem alls när ja starta det.
        tack för snabbt svar
        o sen får ja önska en god jul med

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Kan kanske vara cyano. Är färgen typ åt det grönblåa?

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av mrfrost
            ja då har jag haft igång mitt juwel rio 300 i ca 5 veckor tror ja det är,
            jag har i en BTN slim bakrund i den som nu är alger på
            den har fått ganska stora partier som är typ gräs grönt men ser inga trådar eller så från den,
            sen har jag små gröna trådalger ( tror ja det är) som sätter sig på klaset o pumphus,
            skrapar ja bort dom så är dom där igen efter några dagar,
            ja har i 7 växter två stora med stora blad o dom andra är olika snabb växande,
            alla värden ser bra ut i vattnet o fiskar mår bra,
            ja matar försiktigt o byter lite vatten varje vecka,
            har en ancistrus mal o 4 st hmm kommer inte ihåg namnet på dom men något med oto börjar det med som
            är algätare,
            hur ska ja nu gå vidare för att bli av med detta??
            kommer inte någon sol på akvariet,
            har ju lagt ner över 13000 nu på detta så känns inte kul när det inte funkar som ja vill.
            tanken är att det ska flytta in 6 st diskus nu snart men vill inte köpa in dom än då detta stör mig
            Akvariegurun Oliver Knott rekomenderar att man gör rent rutorna var 3,dje dag för att hindra att algerna sätter sig för hårt och blir då svåra att få bort. När det gäller din bakgrund så kan du ta och borsta bort algerna med tex en tandborste så fort du ser dem, om du inte vill ha alger förstås. Med tiden så kommer troligen algproblemen som du upplever nu att minska kraftigt!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...