Dosera PMDD.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    Dosera PMDD.

    Hur vet man hur mycket PMDD man ska dosera, Just nu kör jag normal veckodos i samband med vattenbyte en gång i veckan.

    Tycker mitt dvärghårgräs/nålgräs har tappat av på farten iochmed att mina andra planer har satt fart. Hur mycket kan man dosera utan att riskera algexplosion/annat tok?

    Har rätt så mycket växter i nuläget.

    Jag doserar i nuläget 20ml från varje flaska i mitt 180L kar. Kanske kan knöla på med 25-30? Jag vet inte heller om den dosering är till för ett normalplanterat kar kanske?


    MVH Rikard
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Dosera PMDD.

    Jag kör själv med 1,5 normaldos och det är precis så det räcker. Måste ändå komplettera med rotnäring till Svärdsplantor och Pogostemon Helferi. Kolla bara var Nitratet hamnar när du höjer dosen.
    Vad jag förstått är normaldos en ganska låg dos. För mig med mycket växter blir det stillastående med normaldos.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      Jag kör med dubbeldos men bara 7,5 ml Micro+till 180 liter för att minska på alger efter råd från Bluewing.

      Dett fungerar bra för mig.

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0768.jpg
Visningar: 1
Storlek: 208,3 KB
ID: 2145132

        Såhär ser mitt dvärghårgräs ut. Jag klipper det med jämna mellanrum(för de ska va bra säger dom som vet).

        Den får ingen fart riktigt tycker jag.

        Mina högväxter växer dock som fan. Dom tar väl all näring kanske.

        Ska jag knöla på mera PMDD? jag har dock varit väldigt sparsam än så länge pga jag inte har rikgtit koll på vad som händer. Vill inte har algexplosion tex.

        Byter 40-50liter 1 gång i veckan. I ett 180L.

        Enligt Haack där jag köpt PMDD ska jag dosera 10ml ur varje flaska till 100L vatten.

        Man ska tex dosera 25ml pmdd till 35% bytt vatten i ett 250liters. Alltså ska jag dosera normaldos 18ml oavsett hur mycket vatten jag byter?

        Jag byter ca 25% vatten och doserar mellan 20-30ml i dagsläget ur varje flaska. Eftersom jag har mycket växter.

        Väldigt snurrit just nu. Har ni nå tankar och ideer angående detta?

        MVH Rikard

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #5
          Sv: Dosera PMDD.

          Det jag vet om dvärghårgräs är att det ska klippas hårt, kanske ner till 1 cm längd. Du doserar PMDD som jag gör, så jag hoppas att det blir rätt. Antar att man inte bryr sig om hur mycket vatten man byter, för näringen ska ju ha tagits upp av växterna?

          Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • Ryskbompa
            • August 2012
            • 930

            #6
            Ursprungligen postat av Knax
            Det jag vet om dvärghårgräs är att det ska klippas hårt, kanske ner till 1 cm längd. Du doserar PMDD som jag gör, så jag hoppas att det blir rätt. Antar att man inte bryr sig om hur mycket vatten man byter, för näringen ska ju ha tagits upp av växterna?

            Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
            mm vet att de ska klippas hårt men jag vågade inte med tanke på att det växer lite knackigt. Var rätt att ta dö påt :P


            MVH Rikard

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Om andra växter växer som sjutton jämfört med några andra, som i ditt fall, så får man kolla på vad som skiljer mellan dom. Båda har samma näringsnivåer så det kan vi utesluta. Näringen är hela tiden helt jämnt utspridd i vattnet, så det kan aldrig bli så att en växt "tar näring från någon annan".

              Däremot kommer höga växter närmare ljuset och skuggar lägre växter. Ju närmare ljuset dom kommer desto snabbare växer dom.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Ryskbompa
                • August 2012
                • 930

                #8
                MM men dvärghårgräset är ifram på akvariet så det är inget som skuggar därimot är dom ju längre från ljuset. Men gräset har liksom stannat upp känns de som. Ska gå på litehårdare med PMDD.

                De växte som fan i början med normaldos. Nu har jag 2 fler sorter (Snabbväxande) Kan rent ut av va näringsbrist.

                Jag får trimma Hygrophila polysperma var 5e dag typ.
                Och Heteranthera zosterifolia skuggar sig själv. Nertill.

                MVH Rikard

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  MM men dvärghårgräset är ifram på akvariet så det är inget som skuggar därimot är dom ju längre från ljuset.

                  Om du har växter som når ytan (så dom behöver trimmas var 5e dag) så kommer dom skugga mer än man kan tro.
                  Det syns tydligt i den här videon jag gjort där jag sveper om kring med en PAR-mätare (Photosynthetically Active Radiation):


                  Speciellt efter 1:15 så ser du hur sjukt fort
                  irradiansen sjunker när jag närmar mig ett buskage L. arcuata.

                  Om jag har rätt i att nålgräset förmodligen är ljusbegränsat och inte näringsbegränsat så kommer vissa växter växa fort, speciellt dom som tar sig upp till ytan och självskuggande växter tappar gärna äldre blad längre ner.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Ryskbompa
                    • August 2012
                    • 930

                    #10
                    MM jag instämmer till 100% men mitt nålgräs är i framkant av akvariet och dom andra växterna är i bakkant. Så det skuggar inte.

                    Jävligt bra video förövrigt

                    MVH Rikard

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac

                      Om du har växter som når ytan (så dom behöver trimmas var 5e dag) så kommer dom skugga mer än man kan tro.
                      Det syns tydligt i den här videon jag gjort där jag sveper om kring med en PAR-mätare (Photosynthetically Active Radiation):


                      Speciellt efter 1:15 så ser du hur sjukt fort
                      irradiansen sjunker när jag närmar mig ett buskage L. arcuata.

                      Om jag har rätt i att nålgräset förmodligen är ljusbegränsat och inte näringsbegränsat så kommer vissa växter växa fort, speciellt dom som tar sig upp till ytan och självskuggande växter tappar gärna äldre blad längre ner.
                      Tack för den här videon! Gav en ordentlig aha upplevelse. Jag inser nu hur mycket jag får jobba för att få ner ljuset till botten. Jag har ju själv Pogostemon Helferi längst fram som inte är extremt ljuskrävande, men vill ha hyggligt med ljus.
                      I de flesta akvarier har man ju minst dubbla lysrör. Vad jag inser när jag ser filmen är att eftersom de bakre växterna i min burk växt till sig ordentligt och de nått till ytan så kommer ju nästan inget ljus bakifrån utan mest bara från det främre röret.
                      När karet var nytt nådde ju båda lysrören ned till botten på grund av att all växtlighet var lägre.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: Bluewings 180 121022.jpg
Visningar: 4
Storlek: 152,3 KB
ID: 2145216
                      Det som hänt sedan denna bild är att Limnophilan till vänster fyllt hela vänstersidan och Svärdsplantorna är 25% högre.
                      Vad jag menar är att bakkantsväxterna också minskar ljusflödet fram. Fattar nu varför mina Cryptocoryne fram trivs (de vill ju inte ha för starkt ljus) och Poggen stannat upp (som vill ha mer)
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        #12
                        Fan det är rena julafton när defdac skriver inlägg! Tur för dig att jag flyttade ifrån Linköping.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          MM jag instämmer till 100% men mitt nålgräs är i framkant av akvariet och dom andra växterna är i bakkant. Så det skuggar inte.

                          Men det är inte riktigt så det fungerar. Växterna på bottnen får ljusstrålar från varje del av ytan (om du inte har ett så stort akvarium så att Snellfönstret börjar spela in pga vattnets refraktionsindex). Varje växt som når upp till ytan kommer därför ta en del av ljuset, och då speciellt buskiga växter som H. polysperma. Nu är inte nålgräs världens mest ljuskrävande bottentäckare, mycket för att den kan bli ganska hög - men jag lovar dig att om du har en buskig växt i akvariet kommer den ta fruktansvärt mycket ljus.

                          Hade jag gjort en video åt dig där jag tar ur ett buskage i ena hörnet för att visa hur det påverkar ljusmängden i en annan "oskuggad" del av akvariet så hade det blivit tydligare.

                          I akvarier med väldigt mycket ljus spelar det här mindre roll då man har svängrum för skugga, men kör man på fisens mosse vad gäller ljusmängd (vilket alla normala akvarier gör) kommer skuggning vara en stor spelare.

                          Näringen är det definitivt inte. Växter kan inte "ta" näring från varandra när den hela tiden är jämnt fördelad i vattnet.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            [ATTACH=CONFIG]58975[/ATTACH]
                            Det som hänt sedan denna bild är att Limnophilan till vänster fyllt hela vänstersidan och Svärdsplantorna är 25% högre.
                            Vad jag menar är att bakkantsväxterna också minskar ljusflödet fram. Fattar nu varför mina Cryptocoryne fram trivs (de vill ju inte ha för starkt ljus) och Poggen stannat upp (som vill ha mer)
                            Ja där är ett bra exempel på hur bottentäckarna får extremt lite ljus pga växter runtomkring som dels blockerar reflektionerna från glasrutorna (akvariet funkar som en glasfiber) och dels tar upp ytan där ljuset ska komma ner.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Här i forumet så är det ju många precis som trådägaren som i första hand (jag resonerar själv lika) funderar på att öka PMDD när det stannar av. Följer man ditt (defdac) resonemang borde ju ljuset oftare komma upp i diskussionen. men många ramper, såsom Juwels, rymmer ju bara ett visst antal rör. Vad händer om man brassar på med PMDD utan att ha tillräckligt för ljus för växterna?
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...