Cyano - omstart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    #16
    Ok, tack för alla svar. Jag ska testa med en mörkläggning när julhelgen är avklarad och sedan öka KNO3 -dosen så får vi se hur det går.

    God jul!

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #17
      Hur många ljustimmar har du haft när problemen uppstod då?
      350L Diskus

      Kommentar

      • johnsson_82
        • March 2012
        • 289

        #18
        Ursprungligen postat av Einarsson
        Hur många ljustimmar har du haft när problemen uppstod då?
        Tidigare hade jag 12 timmar men nu har jag dragit ner till 10 timmar.

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #19
          Jag fick cyanoproblem vid 10 timmar, drog ner till 8 och det drog tillbaka. I vissa fall kan nog 10 timmar tom vara för mycket.
          350L Diskus

          Kommentar

          • johnsson_82
            • March 2012
            • 289

            #20
            Cyano eller ej så är jag grymt sugen på att ändra om lite i akvariet; byta ut en rot mot en annan, lägga i några större stenar, slänga en del växter och plantera några nya osv. När man håller på och grejor drar man ju upp en himla massa grums. Bör jag flytta fiskarna under tiden jag gör detta? På Tropicas hemsida rekommenderar de att man använder ett näringssubstrat under grusen. Eftersom mitt akvarium har varit igång i 9 månader borde jag väl kunna hoppa över det?

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #21
              Ursprungligen postat av johnsson_82
              Cyano eller ej så är jag grymt sugen på att ändra om lite i akvariet; byta ut en rot mot en annan, lägga i några större stenar, slänga en del växter och plantera några nya osv. När man håller på och grejor drar man ju upp en himla massa grums. Bör jag flytta fiskarna under tiden jag gör detta? På Tropicas hemsida rekommenderar de att man använder ett näringssubstrat under grusen. Eftersom mitt akvarium har varit igång i 9 månader borde jag väl kunna hoppa över det?
              Stopp stopp!! Börjar du rota runt i karet nu, med dom problem du redan har, så kommer du nog få ännu större problem med cyano och alger.
              Följ dom råd du har fått ang. cyano - låt karet komma i balans först (det kan ta sin lilla tid), innan du börjar "möblera" om.
              Jag vet, att det kan vara svårt med det berömda "tålamodet" - med tro mig, det lönar sig.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Fisken kan vara kvar i vattnet, och näring i gruset kan du skippa.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • johnsson_82
                  • March 2012
                  • 289

                  #23
                  Ursprungligen postat av gullefjun
                  Stopp stopp!! Börjar du rota runt i karet nu, med dom problem du redan har, så kommer du nog få ännu större problem med cyano och alger.
                  Följ dom råd du har fått ang. cyano - låt karet komma i balans först (det kan ta sin lilla tid), innan du börjar "möblera" om.
                  Jag vet, att det kan vara svårt med det berömda "tålamodet" - med tro mig, det lönar sig.

                  //Inger
                  Ja, jag borde kanske ligga lågt.

                  Kommentar

                  • johnsson_82
                    • March 2012
                    • 289

                    #24
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Fisken kan vara kvar i vattnet, och näring i gruset kan du skippa.

                    Ok, tack för svar! Vad tror du om det Inger skriver ovan?

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Att hon har rätt. Det kan vara svårt att vänta ut saker och ting, men ofta är det bristen på tålamod som sätter käppar i hjulet för oss akvarister.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...