Cyano - omstart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Cyano - omstart?

    Nu har mitt akvarium varit igång i 9 månader och jag har haft det ena algproblemet efter det andra. Började med staghorn de första månaderna men den senaste tiden har jag haft problem med cyano. Nu breder den ut sig mer och mer och upplever att det har blivit värre sedan jag började med PMDD.

    Jag doserar enligt anvisningar och gör frekventa vattenbyten. Jag tycker jag gör rätt men nu täcker cyanon stor del av inredningen och det hela ser väldigt tråkigt ut. Vid varje vattenbyte tar jag bort så mycket som möjligt men dagen efter är det tillbaka på samma ställe. Dags att ta i med hårdhandskarna?

    Så här i efterhand har jag förstått att jag gjort en hel del misstag vid uppstart och det är nog anledningen till att jag haft algproblem.

    Eftersom jag förmodligen måste slänga mina växter och köpa nya tänkte jag att jag kunde börja om helt från början och göra rätt den här gången.

    Eftersom cyanon täcker gruset tänkte jag tömma karet helt och hållet och rengöra gruset. Jag tänkte sedan lägga ett tunt lager bottensubstrat och sedan på med det gamla gruset igen. Jag sparar de växter som är ok och köper några nya snabbväxande. Därefter starta på nytt fast bara 6 timmars belysning, ingen gödning första tiden förutom trycksatt CO2.

    Jag har läst mycket på Tropicas hemsida och tänkte följa deras uppstartsråd. Är jag helt ute och cyklar vad gäller mina funderingar?
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    #2
    Har du provat att släcka ner och täcka akvariet med filtar i 3 dygn?
    Det brukar ta död på all cyano och sedan fortsätter du med PMDD efter det så borde det inte återkomma.
    Du kanske ska se över cirkulationen också eftersom cyano trivs i syrefattiga miljöer.
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Tänk på att om du gör rent allting så är det detsamma som en nystart. De goda bakterierna som du byggt upp under de 9 månaderna du haft karet igång försvinner. Prova med AffeAliens råd till att börja med.

      Två bra trådar att läsa ang cyano och alger.



      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av johnsson_82
        Nu har mitt akvarium varit igång i 9 månader och jag har haft det ena algproblemet efter det andra. Började med staghorn de första månaderna men den senaste tiden har jag haft problem med cyano. Nu breder den ut sig mer och mer och upplever att det har blivit värre sedan jag började med PMDD.

        Jag doserar enligt anvisningar och gör frekventa vattenbyten. Jag tycker jag gör rätt men nu täcker cyanon stor del av inredningen och det hela ser väldigt tråkigt ut. Vid varje vattenbyte tar jag bort så mycket som möjligt men dagen efter är det tillbaka på samma ställe. Dags att ta i med hårdhandskarna?

        Så här i efterhand har jag förstått att jag gjort en hel del misstag vid uppstart och det är nog anledningen till att jag haft algproblem.

        Eftersom jag förmodligen måste slänga mina växter och köpa nya tänkte jag att jag kunde börja om helt från början och göra rätt den här gången.

        Eftersom cyanon täcker gruset tänkte jag tömma karet helt och hållet och rengöra gruset. Jag tänkte sedan lägga ett tunt lager bottensubstrat och sedan på med det gamla gruset igen. Jag sparar de växter som är ok och köper några nya snabbväxande. Därefter starta på nytt fast bara 6 timmars belysning, ingen gödning första tiden förutom trycksatt CO2.

        Jag har läst mycket på Tropicas hemsida och tänkte följa deras uppstartsråd. Är jag helt ute och cyklar vad gäller mina funderingar?
        Göder du i dagsläget med co2? Kollat nitrathalten (no3)?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • johnsson_82
          • March 2012
          • 289

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Göder du i dagsläget med co2? Kollat nitrathalten (no3)?
          Har kört med JBL biologisk CO2. Inte det bästa så därför ska jag byta till trycksatt med nattavstängning så det blir lite mer stabilt. Nitrathalten är nära noll enligt mitt dropptest trots att jag har fisk och göder med PMDD.

          Kommentar

          • johnsson_82
            • March 2012
            • 289

            #6
            Ursprungligen postat av MonkanS
            Tänk på att om du gör rent allting så är det detsamma som en nystart. De goda bakterierna som du byggt upp under de 9 månaderna du haft karet igång försvinner. Prova med AffeAliens råd till att börja med.

            Två bra trådar att läsa ang cyano och alger.



            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142744
            Ja det är det som känns lite läskigt. Jag tänkte dock hålla liv i filterbakterierna genom att köra filtret i en spann bredvid under omstarten. Men bakterierna i grusen kommer ju försvinna vid rengöring. Hur illa är det?

            Kommentar

            • johnsson_82
              • March 2012
              • 289

              #7
              Ursprungligen postat av AffeAlien
              Har du provat att släcka ner och täcka akvariet med filtar i 3 dygn?
              Det brukar ta död på all cyano och sedan fortsätter du med PMDD efter det så borde det inte återkomma.
              Du kanske ska se över cirkulationen också eftersom cyano trivs i syrefattiga miljöer.
              Jag har ett Juwel Lido och kör med deras interna medföljande filter. Jag har dessutom ett JBL ytterfilter så cirkulationen är bra.

              Jag har hört att släcker man ned så kan cyanon tillfälligt försvinna men kommer tillbaka om man inte får bukt med den riktiga problematiken. Men det är kanske värt ett försök som du säger.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av johnsson_82
                Har kört med JBL biologisk CO2. Inte det bästa så därför ska jag byta till trycksatt med nattavstängning så det blir lite mer stabilt. Nitrathalten är nära noll enligt mitt dropptest trots att jag har fisk och göder med PMDD.
                Där har du troligen svaret på varför du har cyano. Växterna käkar upp all nitrat, öka på dosen KNO3 från PMDD så tar du bort orsaken. Cyanon kan vara svår att få bort snabbt, och då är mörkläggning som Affeallen förslog en snabbare väg.
                Att starta om karet utan att ta bort orsaken kommer troligen inte att innebära några förändringa,r eftersom problemet kvarstår och även kan förvärras med co2 och nitratbrist...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • johnsson_82
                  • March 2012
                  • 289

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Där har du troligen svaret på varför du har cyano. Växterna käkar upp all nitrat, öka på dosen KNO3 från PMDD så tar du bort orsaken. Cyanon kan vara svår att få bort snabbt, och då är mörkläggning som Affeallen förslog en snabbare väg.
                  Att starta om karet utan att ta bort orsaken kommer troligen inte att innebära några förändringa,r eftersom problemet kvarstår och även kan förvärras med co2 och nitratbrist...
                  Ok! Då ska jag prova detta. Först mörkläggning och sedan öka dosen KNO3. Följer man "vanliga" PMDDanvisningar ska man ju tillsätta 10 ml från varje flaska per vecka och det är precis så jag gjort. Hur borde jag dosera istället om jag ska öka KNO3-halten?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Du kan prova att dubbla dosen med en dosering mitt i veckan. Ser du inga näringsbrister på växterna är det bara kno3 du behöver öka. Det är inte fel att ligga runt 25 i nitrat, men tänk på att karets belastning även inverkar på nitratet. Har du mycket fisk och växter som ger avfall kommer nitratet att stiga.
                    Det är inte säkert att dubbeldos räcker, men det kan du som sagt mäta dig till.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • johnsson_82
                      • March 2012
                      • 289

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Du kan prova att dubbla dosen med en dosering mitt i veckan. Ser du inga näringsbrister på växterna är det bara kno3 du behöver öka. Det är inte fel att ligga runt 25 i nitrat, men tänk på att karets belastning även inverkar på nitratet. Har du mycket fisk och växter som ger avfall kommer nitratet att stiga.
                      Det är inte säkert att dubbeldos räcker, men det kan du som sagt mäta dig till.
                      Så tex 20 ml KNO3 och 10 ml ur de andra två flaskorna? Gjorde precis en ny mätning på nitrat och idag låg den på ca 5 men det får man väl fortfarande anse vara ganska lågt?

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Cyano är lite av en gåta för mig eftersom jag hade problem med det i mitt tanganyika som ju var helt växtlöst och där borde nitrat anhopas rejält. Jag undrar om det inte finns andra faktorer i den här formen av problematik?
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Mörkläggning rekommenderas varmt.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Cyano är lite av en gåta för mig eftersom jag hade problem med det i mitt tanganyika som ju var helt växtlöst och där borde nitrat anhopas rejält. Jag undrar om det inte finns andra faktorer i den här formen av problematik?
                            Det tror jag med i vissa fall.
                            I ett 960 liters växtkar jag hade för några år sedan fick jag mycket cyano, trots PMDD-dos var dag. När cyanon ökade höjde jag nivån med KNO3 men ännu sämre resultat som följd. Då köpte jag mitt första vattentest och kollade no3, som låg på runt 250 om jag inte minns fel...med två 50% vattenbyten och minskad användning av KNO3 var cyanon borta efter ett par veckor.
                            Likadant var det för Mats som får dej, åheim. Han hade cyano i sitt T-kar, men där gick det bort efter en tid med tillsats av kno3.
                            Så man kan aldrig säga att bollen är rund, men gissningsvis till 90% är det låga nitratvärden som ofta spökar.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Ursprungligen postat av johnsson_82
                              Så tex 20 ml KNO3 och 10 ml ur de andra två flaskorna? Gjorde precis en ny mätning på nitrat och idag låg den på ca 5 men det får man väl fortfarande anse vara ganska lågt?
                              Jepp, även 5 är lågt...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...