fult färgade snäckskal.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mumrah
    • December 2012
    • 20

    fult färgade snäckskal.

    Startade mitt 240L tanganyika kar för ca 1 vecka sedan. Nu är snäcklekarnas snäckor väldigt gröna, vissa mer svarta. Det ser även ut som små korta gröna strån på vissa, nästan som mossa. Är inte så jättevackert att se på.
    Kan man försöka borsta dem lite försiktigt eller vad bör man göra? Karets enda mal får juh inte direkt vara i närheten av skalen.

    Har bara en mal för tillfället då de andra inte riktigt vill överleva i karet, har testat med två och ska köpa en ytterligare nu i veckan och vara överdrivet försiktig när jag installerar den i karet.
  • Mumrah
    • December 2012
    • 20

    #2
    ingen?

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Det är alger, det hör till. Se bara glad ut så ordnar det sig.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Men som du redan konstaterat så får inte malen komma i närheten av snäckorna så varför skaffa ytterligare malar? Det är ingen bra miljö för dem eftersom delar av bottenreviret redan är taget så att säga!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mumrah
          • December 2012
          • 20

          #5
          Okej så det är bara att låta det vara då? Även faste det inte ser vidare trevligt ut. Har för övrigt märkt att mina Julidochromis dickfeldi är där och "betar av" lite då och då. Då försvinner det mossliknande iallafall, men färgen består.
          Anledningen till att jag vill ha fler malar är för att jag inte tror att den jag har klarar av att "sköta" hela akvariet själv.

          Kommentar

          • Ryskbompa
            • August 2012
            • 930

            #6
            Ursprungligen postat av Mumrah
            Okej så det är bara att låta det vara då? Även faste det inte ser vidare trevligt ut. Har för övrigt märkt att mina Julidochromis dickfeldi är där och "betar av" lite då och då. Då försvinner det mossliknande iallafall, men färgen består.
            Anledningen till att jag vill ha fler malar är för att jag inte tror att den jag har klarar av att "sköta" hela akvariet själv.
            Nån städare till är ju aldrig fel, men jag tror inte du ska oroa dig för algerna. Du har ju bara kört 1 vecka. Bara vänta å se vad som händer. Brukar kunna ta ett tag ibland.

            MVH Rikard

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av Mumrah
              Okej så det är bara att låta det vara då? Även faste det inte ser vidare trevligt ut. Har för övrigt märkt att mina Julidochromis dickfeldi är där och "betar av" lite då och då. Då försvinner det mossliknande iallafall, men färgen består.
              Anledningen till att jag vill ha fler malar är för att jag inte tror att den jag har klarar av att "sköta" hela akvariet själv.
              Jag tror den smidigaste hållbaraste lösningen är att du antingen vänder på skalen eller tar upp dem och skrubbar. Kan vara värt att fundera över antalet ljustimmar och styrkan på ljuset
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mumrah
                • December 2012
                • 20

                #8
                Ok! Tack för svaren. Jag avvaktar o ser lite vad som händer. Jag har lyset på från klockan 13:00 till 22:30. Men som sagt. Jag har bara kört i en vecka så jag avvakter o ser.

                Kommentar

                Arbetssätt...