PMDD varannan vecka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Freddess
    • February 2012
    • 117

    PMDD varannan vecka?

    PMDD dosering anges för ett byte var vecka. Om man har litet fiskbestånd och bara byter ca 20% varannan vecka, Skalman då dela dosen och ge halva en gång i veckan eller full dos varje vecka? Blir ju vid ett byte och ett utan byte.
    Mitt Nano 30 l
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #2
    Sv: PMDD varannan vecka?

    Skalman?

    Jag vet inte vad man "ska" göra, men jag skulle ha gett full dos varannan vecka, i samband med vattenbyte.

    Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Freddess
      • February 2012
      • 117

      #3
      Är lite rolig för svängningar. Alger, tofsar mm som kommer då. Därav eftersträvats stabila nivåer. Funderingen var om man kunde anse dom stabila på detta sätt eller de kanske bara buffras upp i vattnet i väntan på att bli använda? Kanske algerna hinner före då?
      Mitt Nano 30 l

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        #4
        Bästa är ju att mäts sig till. Men annars kan man prova sig fram. Börja med halv dos varje vecka och se hur växterna reagerar. Man kan ju alltid öka vartefter...
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • Freddess
          • February 2012
          • 117

          #5
          Men att sprida en hel (eller halv) på två tillfällen måste anses jämnare än en på en gång?
          Mitt Nano 30 l

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #6
            Absolut, men det kan ju vara så att dina växter käkar upp allt i en dos på en vecka så att det behövs full dos varje vecka även om du kör vattenbyte varannan vecka. Därför är det bäst att mäta men det kräver ju 4-5 olika tester...
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • Freddess
              • February 2012
              • 117

              #7
              Hmm börjar med att sprida det, skulle det se tunt ut ökar jag. Ska köra EC så det blir antagligen inte riktigt samma tryck som co2.
              Mitt Nano 30 l

              Kommentar

              • Salamader
                • August 2010
                • 99

                #8
                Jag kör vattenbyten varannan vecka och kör samma dosering som när jag bytte varje vecka. Har inte märkt någon skillnad. Jag kör lite mer än en normal dos.

                Kommentar

                • Kiiimpa
                  • October 2012
                  • 104

                  #9
                  Får jag bryta in med en dum fråga... Vad är PMDD? Vad står bokstäverna för? Jag köpte mitt akvarium begagnat och fick med massa flaskor där det står KNO bla bla och nått recept på hur mycket jag ska ha i från varje flaska. Har inte vågat ännu och undrar om det verkligen behövs, växer inte växterna ändå?

                  Låter kanske väldigt okunnigt men jag håller diskusar och dem leker och frodas, vill verkligen inte förstöra nått

                  Kommentar

                  • Freddess
                    • February 2012
                    • 117

                    #10
                    Poor Mans Dosage Drops är den nya förklaringen, förr var det Poor Mans Dural Drops tror jag.

                    Peters förklaring http://www.haack.se/pmddfaq.htm

                    Det är en av det mest prisvärda gödningsmedel man kan hitta för akvarier. Men har du växter som klarar sig bra utan det så grattis!
                    Speciellt efter som diskus ska ha varmt och surt vatten. Inte alla växter som gillar det.

                    Själv hade jag stor framgång med jättevallisinera i mitt stora diskus kar en gång i tiden. Botten gödning och extra järn var det enda jag hade i.

                    Vad innehåller PMDD?
                    KNO3 kaliumnitrat som ger kalium och kväve.

                    KH2PO4 kaliumdivätefosfat som ger kalium och
                    fosfat.


                    K2SO4 Kaliumsulfat som ger kalium och
                    sulfat.


                    MgSO4
                    Magnesiumsulfat som ger magnesium och sulfat.


                    CaCl2
                    Kalciumklorid Som ger Kalcium och klorid


                    NutriSI som ger en massa mikroämnen järn(Fe), Mangan(Mn), Koppar(Cu),
                    Zink(Zn), Bor(B) och Molybden(Mo)


                    Mikro+. som ger en massa mikroämnen men är flytande järn(Fe), Mangan(Mn),
                    Koppar(Cu), Zink(Zn), Bor(B) och Molybden(Mo)

                    Senast redigerad av Freddess; 17 December 2012, 15:22.
                    Mitt Nano 30 l

                    Kommentar

                    • Kiiimpa
                      • October 2012
                      • 104

                      #11
                      Vart köper man detta PMDD smidigast?

                      Kommentar

                      • Freddess
                        • February 2012
                        • 117

                        #12
                        Mitt Nano 30 l

                        Kommentar

                        • Kiiimpa
                          • October 2012
                          • 104

                          #13
                          Tack, missa adressen

                          Är det vanligt att man håller på med PMDD alltså? Jag höll på med akvarier för över 15 år sedan och då pratade man inte så mycket om extra gödning.

                          Jag håller för övrigt mina diskusar i vatten direkt från kranen, vilket tyvärr är ganska hårt och neutralt. Dem leker och mår bra ändå

                          Kommentar

                          • Freddess
                            • February 2012
                            • 117

                            #14
                            Höll på med diskus för lite mer än tio årsedan, 375 liter. Körde då med botten gödning och extra järn. Allt funkade bra.
                            Försöker nu mig på ett nano på 30 liter med varierad framgång. Ska starta om det snart igan

                            Om man vill ha fina växter, kör många med PMDD eller liknande växtnäring. Kompletteras sedan upp med CO2 eller EC för kolets skull.
                            Visst går det att köra växter utan detta men resultatet lär variera.

                            Tänk på värmen om du vill ha växter, kolla vilka som finns hos diskusen i det vilda. De tål ju samma värme vilket inte alla växter gillar.
                            Mitt Nano 30 l

                            Kommentar

                            • Kiiimpa
                              • October 2012
                              • 104

                              #15
                              Ok tack för tipsen! En fråga, måste man komplettera upp med co2 när man kör pmdd, vad händer annars?
                              Hur är det med nitrivec, behöver man köra det också om man kör pmdd??
                              Senast redigerad av Kiiimpa; 18 December 2012, 11:00.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...