vattenpest och svärdplantor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swedishfish
    • September 2012
    • 22

    vattenpest och svärdplantor

    Jag fick två plantor med vattenpest av en kompis för 5 veckor sedan samtidigt som jag fick låna några guppys för att starta bakteriekulturen lite. Då hade karet varit igång i 1 vecka utan något annat än rötter och grus i. Jag har kvar vattenpesten nu, men har andra fiskar. De växte ingenting i en början, och tappade färg på topparna. Jag misstänkte då att jag hade lite för hög temperatur och sänkte den några grader. Då började vattenpesten växa men färgen förblev väldigt ljus på topparna. En av plantorna har tappat alla sina blad och hade bara en stjälk kvar, som jag tog bort igår.

    Nu har resten slutat att växa (jag har då inte märkt någon förändring den senaste veckan), har kvar den bleka färgen på topparna och något mörkt algerliknande över och mellan bladen. Jag har även haft svärdplantor i 3 veckor som har tappat lite av sina toppar på några av bladen (några mm, som om de "bränns bort"). Jag har börjat få en del alger på min bakgrundsvägg, men har 2 ancistrus malar så jag hoppas att de tar tag i det där snart

    Vad har hänt med mina växter? Vad kan jag göra?
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av swedishfish
    Jag fick två plantor med vattenpest av en kompis för 5 veckor sedan samtidigt som jag fick låna några guppys för att starta bakteriekulturen lite. Då hade karet varit igång i 1 vecka utan något annat än rötter och grus i. Jag har kvar vattenpesten nu, men har andra fiskar. De växte ingenting i en början, och tappade färg på topparna. Jag misstänkte då att jag hade lite för hög temperatur och sänkte den några grader. Då började vattenpesten växa men färgen förblev väldigt ljus på topparna. En av plantorna har tappat alla sina blad och hade bara en stjälk kvar, som jag tog bort igår.

    Nu har resten slutat att växa (jag har då inte märkt någon förändring den senaste veckan), har kvar den bleka färgen på topparna och något mörkt algerliknande över och mellan bladen. Jag har även haft svärdplantor i 3 veckor som har tappat lite av sina toppar på några av bladen (några mm, som om de "bränns bort"). Jag har börjat få en del alger på min bakgrundsvägg, men har 2 ancistrus malar så jag hoppas att de tar tag i det där snart

    Vad har hänt med mina växter? Vad kan jag göra?
    Använder du någon växtnäring?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • swedishfish
      • September 2012
      • 22

      #3
      Nej, det gör jag inte. Borde jag göra det kanske? Rekommenderar du något speciellt i så fall?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Och vad har du för temp i karet?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • swedishfish
          • September 2012
          • 22

          #5
          Jag har just nu 25 grader...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det kan vara en bidragande faktor att inte Vattenpesten trivs, de vill gärna ha lite kallare vatten.
            Svärdsplantan är relativt nyplanterad? Då kan det vara de gamla bladen som håller på att utfasas, då dessa växter ofta odlas avan vattenytan. Sätter man en sådan planta i vatten dör de gamla bladen, men de nya blir oftst friska och fina.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Är det inte normalt att växter som växer är blekare i toppen?
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                I vissa fall, ja. Men börjar de tappa bladen är det inte ett gott tecken.

                En gödning du kan kolla efter sedan är PMDD, om du vill börja göda växterna.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  I ett nystartat kar finns ingen riktigt stabil näringskälla och jag antar att det bidrar till att växter tar extra tid att acklimatisera sig i nystartade kar, miljön skiftar såpass mycket.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • swedishfish
                    • September 2012
                    • 22

                    #10
                    Okej! Tack för svaren! Jag har nu tillsatt växtnäring så nu får vi se om det ordnar upp sig. Tack för att ni delar med er av er kunskap! Det uppskattas verkligen!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...