Algbildning i nystartat kar. Normalt eller ej?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiBe
    • November 2012
    • 135

    Algbildning i nystartat kar. Normalt eller ej?

    Efter två veckor som mitt akvarium har varit igång så har det nu börjat komma alger lite här och var. Vad jag förstått så är det vanligt att det bildas alger i början av en uppstart, men för att vara på den säkra sidan så att inget är galet med mitt kar så postar jag ett par bilder så ni får komma med en utvärdering om jag behöver vidta någon åtgärd eller bara vänta ut att de skall försvinna av sig själv. Algbildningen på rutorna har jag redan skrapat bort med bibliotekets lånekort, så det skall förhoppningsvis inte synas

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1855.jpg
Visningar: 1
Storlek: 115,8 KB
ID: 2183644 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1854.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,9 KB
ID: 2183645 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1852.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,0 KB
ID: 2183646
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Sitter med mobilen nu och det är lite svårt att se, men det ser ut som kiselalger och kommer försvinna med tiden av sig själv.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • JiBe
      • November 2012
      • 135

      #3
      Då är det bara att sitta och vänta då Hur lång tid pratar vi om ungefär? Veckor, månader eller vad? Ser ju lite tråkigt ut när det blir så.

      Kommentar

      • JiBe
        • November 2012
        • 135

        #4
        Läste att Ancistrus malar tycker att kiselalgerna är som godis för dem, men hur är det med mina Corydoras sterbai? Är det godis för dem med, eller skall jag kanske införskaffa ett par ancistrus så att de kan gå loss ordentligt på smörgårdsbordet som är uppdukat, för att snabba på processen lite?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Corydoras äter inga alger utan då är det ancistrus som gäller. Algerna försvinner på ett par månader, men det är ganska lång tid och har du ändå tänkt skaffa ancistrus är det ett bra tillfälle nu.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • JiBe
            • November 2012
            • 135

            #6
            Algbildning i nystartat kar. Normalt eller ej?

            Jag har väl ingen direkt plan på vad för fiskar jag skall ha, men det kanske skulle vara ett bra tillfälle att skaffa ett par nu. Hur många är lagom i ett 180 liters för att de skall hålla rent?

            Mina corydoras som jag har, håller de efter bottnen något, eller är de bara fina att titta på?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ett par stycken är inte fel, och försök få ett par så blir de kanske ännu fler med tiden.
              Corydoras är bra då de bökar runt och käkar upp överbliven mat, så de gör nytta med...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Ancistrus knaprar på bra när de är unga. Senare tycks de bli väldigt lata. Iaf min Ann Cistrus. Hon ligger numera mest och softar i sitt stenröse eller gömd bakom nån rot. Men hon är väldigt fin att se på i all sin prickighet då hon visar sig..

                Varför jag skriver hon. Hon har inga spröt.. inte ens en antydan till det. Helt slät i nosen.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • JiBe
                  • November 2012
                  • 135

                  #9
                  Algbildning i nystartat kar. Normalt eller ej?

                  Blir till att åka till fiskaffären imorgon då och köpa ett par unga algälskare

                  Får nog fixa till ett par extra gömställen så de inte blir deppiga och lata

                  Kommentar

                  • JiBe
                    • November 2012
                    • 135

                    #10
                    Algbildning i nystartat kar. Normalt eller ej?

                    Läste just en annan tråd om algproblem där det tipsades om Crossocheilus oblongus. Skulle de funka för mig med eller skall jag hålla mig till den ursprungliga planen?

                    Kommentar

                    • Knax
                      • November 2012
                      • 1148

                      #11
                      Sv: Algbildning i nystartat kar. Normalt eller ej?

                      Crossocheilus oblongus (siamesisk algätare) är grymma på svarta tofsalger, men äter även annat i algväg. Inte lika duktiga som ancistrus, imho, men roligare fisk, som man får se lite oftare.

                      Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                      // Mats, a.k.a. Knax



                      "All's well that ends." - Unknown

                      Kommentar

                      • JiBe
                        • November 2012
                        • 135

                        #12
                        Algbildning i nystartat kar. Normalt eller ej?

                        Hmm... Får bli en överraskning för mig själv vad jag kommer hem med för fisk då

                        Kommentar

                        Arbetssätt...