Ljus till Anubias?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Ljus till Anubias?

    Hej!

    Det är dags att byta lysrör här hemma och jag funderar på vad jag ska ha till mitt 100l kar. Saken är den att jag om någon månad siktar på att göra om det karet och satsa på bara Anubias i olika varianter. (Tror det blir så iaf.)

    Så innan jag köper ett för starkt lysrör så tänkte jag kolla vad de vill ha för något i ljusväg. Vill inte "bränna" dem.
    Jag vet att de inte vill ha så överdrivet mycket ljus så har ni några förslag?
    Eller kan jag ha ett vanligt lysrör för växter?
    Kanske det bara har med antal ljustimmar att göra?

    Är jag helt ute och cyklar så kan ni säga det också.

    ... och jag är mycket tacksam för info!
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Anubias klarar sig med väldigt lågt ljus, skulle du ha lite mer så lär den inte ta skada av det.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #3
      Mmmm, så frågan är vad köpa.

      Sylvania Grolux, funkar den?
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Jag har märkt att anubisarna gillar dovt ljus bättre än starkt ljus, de blir finare och mindre alger på dem med dovt/svagt ljus.
        Kan inget om vad för rör du skall köpa, tyvärr.
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #5
          Jag är rätt kass på lysrör överlag så jag har ingen aning alls. Vet bara att det måste vara en 18 w.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            18 watts, är rampen ca 75 cm då? se om du kan få tag på aquarelle, de är de bästa har jag hört.
            du kan ju dra ner på ljustiden med, jag har bara mina kar tända ca 7 timmar.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #7
              Sv: Ljus till Anubias?

              Anubias växer under ett stearinljus om inte mindre. Välj ett lysrör som du gillar tonen på så blir det bra.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                #8
                Ursprungligen postat av PiaJo
                18 watts, är rampen ca 75 cm då? se om du kan få tag på aquarelle, de är de bästa har jag hört.
                du kan ju dra ner på ljustiden med, jag har bara mina kar tända ca 7 timmar.
                Själva karet är 80cm. Mätte det befintliga lysröret och konstaterade att ett 60cm rör borde passa. Så då funkar inte en Aquarelle tyvärr.
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  #9
                  Är det ett juwel-kar? Tänker om det är speciella mått som gäller.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    #10
                    4900K, blir det lite mysigt tro?
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      #11
                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Är det ett juwel-kar? Tänker om det är speciella mått som gäller.
                      Nope, det är ett Rena-kar.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...