Hög SA växt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Styfv
    • November 2012
    • 176

    Hög SA växt

    Hej!

    Efter att Jättesvärdsplantorna blivit hårt ansatta av Ancistrusmalarna behöver vi tips på tåligare höga SA växter. I akvariet finns förutom de Svärdplantsbetande malarna även 50 Kardinaltetra och 20 Vinkeltetra. Akvariet är 312L och 50cm högt.

    Styfv, Karlstad
  • Majkie88
    • August 2012
    • 215

    #2
    Mata ancistrusarna med gurma lr squash. skär bitar trä en tesked gjenom dem så de sjunker till botten så borde de äta på dem ist. Har aldrig vart med om att ancistrusar käkat upp växter. Är du säker på att de är acistrusen som käkar den? lr har den blivit hålig och ful i bladen? för isf kan de vara andra orsaker.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ancistrus käkar med glädje upp Svärdsplantor så det bara blir nervtrådarna kvar, och det kan gå fort. Över en natt kan en planta se för jäklig ut...
      Detta är ganska lustigt, den kombinationen kan funka jättebra hos en del, medans den inte funkar alls hos andra. Mina kar tillhör den senare kategorin, trots att jag stödmatar med allehanda grönsaker och foder så det är antingen eller här hemma. Antingen Ancistrus eller Svärdsplantor, och då går fiskarna först!

      För att svara trådskaparen, har du kollat in Zoopets artregister och gjort en sökning där: http://www.zoopet.com/vaxter/index.php ? Inte så många glädjande svar, de som blir resultatet är inte de lättaste att försöka sig på...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Majkie88
        • August 2012
        • 215

        #4
        Ok ok då vet jg de har nästan alltid haft svärdsplantor och ancistrus i mina kar men aldrig några problem. Har väl haft tur då kanske

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av Majkie88
          Ok ok då vet jg de har nästan alltid haft svärdsplantor och ancistrus i mina kar men aldrig några problem. Har väl haft tur då kanske
          Bara att tacka och ta emot!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Styfv
            • November 2012
            • 176

            #6
            Hej!

            Tack för svaren, intressant där med den där växtdatabasen. Cabomba kan ju va ett tips då, men har haft svårt att få den funka förr, blir bara ett massa grönt fnas överallt. Annars fanns ju inte så mycket, det ska ju inte kosta skjortan heller.... Är förövrigt hyfsat säker på att malarna sitter där och gnager om nätterna. Har dragit ner på malmaten, de har nog blivit bortskämda sista tiden då de har fått ny bostad (nytt akvarium) som vi vill att de ska trivas i. Slänger även ner lite gurka då och då som de anfaller som rovfisk, hehe....


            Styfv, Karlstad

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Jättevallesneria funkar här.

              Och då har jag en stam med svårt tuggande ancistrus. Jag har två "stammar", dvs inhandlade från två
              olika ställen vid olika tidpunkter.

              Den ena stammen rör inte en blomma.

              Den andra tuggar igenom ALLT utom Jättevallisar, cryptos, anubias och hornsärvsliknande blommor.
              Spelar som anjo säger, inte ett dugg vad jag ger dom för annan mat, det enda som händer är att de
              först tuggar isig tabletter, zucchini, ärtor, broccoli, etc etc, och sedan blommorna.

              Jag tror det är "nedärvt", tuggar mamma och pappa blommor, så gör barnen det, ungefär som med människor,
              det mamma tuggar under graviditet, brukar vara det som kotten gillar i framtiden.


              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Om det inte måste vara en SA-växt så finns det flera lite högre sorter av släktet cryptocoryne, jag har inte upplevt eller hört att ancistrusarna går på dessa.
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Styfv
                  • November 2012
                  • 176

                  #9
                  Kul att höra alla informativa och bra svar och inlägg. Tack!

                  Det är ju också lite tröst att höra att man helt enkelt kan ha otur med malar som betar växter. Nåväl får väl prova oss fram lite....

                  Dom däringa "cryptocoryne", kommer inte dom från asientrakten? I och för sig har vi fuskat lite med en afrikansk anubias, hehe....

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Jepp, det är en asienväxt men det finns inte så mycket att välja på om man skall ha höga växter eller växter överlag om det skall vara en från SA.

                    "Fuska" du lite mer så att du får behålla växterna intakta
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Och fuskar du inte och vill ha det biotopriktigt kan du skippa växter helt.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        Det med att Ancistrus käkar svärdplantor har jag upplevt är individuellt på dom, det är bara vissa individer som får den iden.
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Styfv
                          • November 2012
                          • 176

                          #13
                          Jaja, får se hur ja gör, kanske får bli preumenation på svärdsplantor...... eller ancistrussoppa, haha.
                          Tack för intressanta inlägg!

                          Styfv, Karlstad

                          Kommentar

                          Arbetssätt...