Hur många växter kan man börja med i nystartat kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JiBe
    • November 2012
    • 135

    Hur många växter kan man börja med i nystartat kar?

    Jag skall till att starta igång mitt 180 liters kar nu i helgen och skall iväg och köpa sand och växter. Frågan jag nu har är hur mycket växter man skall börja med i starten. Skall man ta det lite lugnt och starta med ett par innan balansen i karet kommit igång, eller är det bara till att köra på med så mycket växter man får plats med? Växter behöver väl också lite bakterier och annat gojs för att växa och må bra, och har man då för många i uppstarten så kanske de får slåss om det lilla som finns att tillgå? Så köpa lite sparsamt med växter, eller brassa på som det slutgiltiga resultatet man tänkt sig?
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Du får ju köpa lite gödning så klarar sig växterna bra. Snabbväxande växter är extremt bra att ha i ett nystartat kar då de tar hand om mycket ämnen och bekämpar på så vis alger.

    Oavsett hur du gör så se till att du har en del snabbväxande plantor.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2883

      #3
      Ju fler växter i starten, dess bättre. Då får man en klart bättre start, minskar risk för algbildning mm.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        Sv: Hur många växter kan man börja med i nystartat kar?

        Brassa på du. Växterna hjälper till att få bra vattenvärden. Va inte blyg.

        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

        Kommentar

        • JiBe
          • November 2012
          • 135

          #5
          Hur många växter kan man börja med i nystartat kar?

          Man kan alltså inte börja med för mycket växter så länge man tillsätter gödning? Då är det ju bara att börja plantera för fulla muggar

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av JiBe
            Man kan alltså inte börja med för mycket växter så länge man tillsätter gödning? Då är det ju bara att börja plantera för fulla muggar
            ...men köp nu inga svåra och dyra växter från start - utan köp dom lättare och snabbväxande. Sen, när karet är i balans, så kan du byta ut allt eftersom. När du ser, att dom lite lättare/snabbväxarna växer ok. så kan du ju byta ut dom till lite "svårare".

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Sv: Hur många växter kan man börja med i nystartat kar?

              Du behöver inte göda heller egentligen. Men det kan va bra för att få fina o välmående växter.

              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

              Kommentar

              • JiBe
                • November 2012
                • 135

                #8
                Hur många växter kan man börja med i nystartat kar?

                Men hmm... Vilka är det som är lätta då? Jag som knappt får ogräs att växa

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Köp billiga växter, och köp många!!! Du behöver inte bekymra dig om de är svåra eller inte, billiga växter är sällan det.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • Karl Holm
                    • November 2011
                    • 223

                    #10
                    Sv: Hur många växter kan man börja med i nystartat kar?

                    Kolla in Plantswap.se för bra och billiga växter. Där annonseras det emellanåt nybörjar/startpaket.

                    Kommentar

                    • JiBe
                      • November 2012
                      • 135

                      #11
                      Hur många växter kan man börja med i nystartat kar?

                      Ytterliggare ett forum att börja hänga på då Tack för tipset.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Ursprungligen postat av JiBe
                        Men hmm... Vilka är det som är lätta då? Jag som knappt får ogräs att växa
                        Hornsärv, växer med blixtens hastighet - utan speciellt mycket växtnäring eller så mycket ljus. Ytterligare växter med samma krav, fast mer långsamväxande är, anubias, javaormbuske, windelöv och dom flesta cryptocoryner.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...