Cryptocoryne fortsätter "ruttna"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Cryptocoryne fortsätter "ruttna"

    Mina cryptocoryne växter fortsätter att tappa blad som sakta tynar bort. Första gången gjorde den det efter jag gjort ett vattenbyte med extremt kallt vatten, brukar tillsätta runt 22-24 gradigt vatten men den gången 18 grader. Men nu senaste veckorna har jag tillsatt samma temperatur i vattnet men nu har växterna börjat "ruttna" igen..

    Jag vet inte vad det kan bero på. Känsliga för växtnäring/co2? Har dessutom högt pH i kranvattnet som ligger strax över 8.


  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är säkerligen ingen fara, låt dem vara så kommer de igen! Det kan gå i perioder, likväl som de håller igång i åratal...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #3
      Men är det så att dem är känsliga vid vattenbyten? Har hört av andra med cryptocoryne att det inte är några problem med att tillsätta kallt vatten. För jag vill gärna göra det för att trigga igång lek. Men vill heller inte riskera växterna då det ser så fullt ut..

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är naturligt att de går ner sig mellan varven, och vissa saker kan få dem att gå ner sig lite lättare. Det är bara att gilla läget, och de brukar även bli jäkligt fina när de kommer igång igen!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...