binda växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #16
    Ursprungligen postat av åheim
    Hahahahaha... nu vet man var den här fredakvällen är på väg
    Japp, det kan bli livat!


    Men för att, lite sådär, återgå till trådskaparens fråga så går det finfint att binda fast växter (som växer på det sättet) på nästan vad som helst - rötter, sten, bakgrunder o.s.v.
    Man kan ju även - och i tegelstensfallet kanske det kan vara en idé - att innesluta mossor av olika slag under ett, mer eller mindre glesmaskigt nät, eller remsor av nätet, så bildas en fin mossmatta med tiden, som sprider sig när den fått fäste.


    Själv hade jag gesällprov i syslöjd när jag gjorde inredningen i karet på filmen nedan (en film som jag har lagt upp många gånger förr... sorry för tröttsam repris).
    Jag band fast varendaste planta med en typ av nylontråd - eller kanske rättare sagt snöre som man använder till klättrande rosenbuskar och liknande.
    Jag visste att trådarna skulle bli svåra att klippa av efter något halvår, men band så löst att stammarna på växterna aldrig skulle kunna bli klämda eller "strypta".
    Efter en tid gick jag ändå ner med en sax och tog bort merparten av nylonsnörena - och då satt växterna fast bra. En upplösbar tråd, som nämnts tidigare, hade ju varit att föredra i detta fallet!



    Kommentar

    • emscifer
      • November 2012
      • 29

      #17
      Det tackar jag för, satt precis här och blev gråhårig över brist på lämpliga 'binda fast' ställe... Litet nät it is! Ser ut som en mycket övergiven stuga fn
      You are not a beautiful and unique snowflake.

      Kommentar

      • Mazzi
        • October 2006
        • 364

        #18
        Buntband har jag använt, funkar kanon. Försvinner i grönskan efter ett tag, annars är det bara ta bort när växten fått fäste.

        /Mats

        Kommentar

        Arbetssätt...