Växter som ruttnar precis ovanför sanden...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • necatour
    • March 2012
    • 52

    Växter som ruttnar precis ovanför sanden...

    Har testat att trycka ner vissa växter (cabomba och vissa varianter på sessiflora) direkt i sanden efter inköp och har även låtit några flyta runt ett tag för att bilda rötter... emellertid så är det alltid ett helt gäng stammar som ruttnar precis ovanför sanden efter ett tag. Det börjar med lite svart på stammen och efter några dagar har det ätit sig igenom så att växten går av och flyter upp till ytan. Har ett 120l kar med ganska mycket snabbväxare, 2*24W (Aquastar och Grolux) + reflektorer. Jag kör dubbel dos EC sedan ett halvår och började nyligen med PMDD (kört i ca 2 veckor - 1 normaldos två ggr i veckan). Har svårt att tro att belysningen inte är tillräcklig... ruttnar vissa stängelväxter pga näringsbrist?

    Mvh
    H
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Sv: Växter som ruttnar precis ovanför sanden...

    Hur planterar du?
    Jag har en liten tanke på att om man knäcker stammen eller har ett dåligt snitt så börjar en förruttnelse där som sedan kan sprida sig över hela den del av stammen som står i substratet.

    Testa klippa av stammen just nedanför en grennod, alltså där blade/kvistarna går ut från stammen. Se till att du just klipper med vass sax så du får bra snitt. Sen planterar du gärna med pincett eller iaf varsamt så stammen håller.

    Detta kanske kan vara till hjälp.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • necatour
      • March 2012
      • 52

      #3
      Måste väl erkänna att det inte är någon större precision vad gäller grennoder etc när man planterar den här typen av växter... När man köper dem har de ofta så mycket grenar nertill att det inte är många millimeter att spela på. Det kan säkert hända att man råkat "halvknäcka" en och annan stam just vid planteringstillfället... om de fortsätter att ruttna nertill skall jag försöka klippa ett snyggt snitt nästa gång och se till att den faktorn är borttagen ur problemet. Läste dock också nånstans här på forumet att just näringsbrist kan göra att vissa växter försöker suga näring från sig själv och därför bli svaga nertill... vet dock inte om man kan öka mängden PMDD så mycket om man inte kör CO2.

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Jag nyper bara av där jag känner för med naglarna sen gör jag en liten bunte av växterna och trycker ner igen. Har själv ingen näring alls i karet( som jag häller i då) men jag har vatten från skogen däremot.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        Arbetssätt...