Var hittar man växter...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ason
    • November 2010
    • 107

    Var hittar man växter...

    Var hittar man växter som man får för sig att man vill prova?

    Inspirerad av bl.a. Kjells bok om nanoakvarier och otaliga besök i svenska och utländska akvariebutiker har jag sedan länge haft funderingar på att starta två små akvarier med i huvudsak räkor. Det känns som lite lagom skala för en som haft akvarier på femtio- till åttiotalen, men då med allt mindre tid att sköta dem. Nu äntligen råder jag över min egen tid, men då är det ju egentligen kanske fånigt att binda upp sig. Efter många studier av moderna böcker och webbplatser känns det ju ändå lockande. Så vi får se…

    Vad gäller växter har Tropicas webbplats varit mycket lärorik för mig, liksom Diane Walstads bok. I den plan som vuxit fram finns nu växter beskrivna i Tropicas sortiment. Det är i det skedet jag börjar undra: Hur skaffar man de växter man vill ha?

    Även de mest välsorterade akvarieaffärer jag har varit inne i har bara ett mycket begränsat sortiment, som uppenbarligen varierar från dag till dag. På t.ex. plantswap och Tradera säljs en hel del, men att någorlunda samtidigt få ihop det man vill ha verkar hopplöst. Tyska näthandlare har en hel del, men sällan just det man vill ha, och den reella tillgången känns något osäker. ebay-handel utanför EU/EES med växter är väl osäkert om den ens är tillåten utan en massa oproportionerligt stora formaliteter. Jag har svårt att tolka Jordbruksverkets information där. Och någon dansk ”fullsortimentssäljare” för Tropica har jag inte funnit. Finns det möjligen butiker som tar hem det man vill ha – även i nanomängder?

    Så, tillbaks till min fråga: Var hittar man växter?

    /Bengt
    allting hänger ihop - frågan är bara hur
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    man ber zooaffären ta hem till dig. sen kan man köpa på internet. tradera, ebay o framförallt plantswap.se
    där säljer folk massa olika växter.

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      Jag har beställt massa gånger från http://www.extraplant.de. Plantorna kommer fantastiskt väl packade och i vääääääldigt fint skick! Det rekommenderas varmt om du ska beställa från utlandet.

      De skickar tidigt på veckan också så att de inte blir liggande på posten. Leveranstiden är 2-3 dagar från att det skickats. Kommer till din dörr om du råkar vara hemma.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Ason
        • November 2010
        • 107

        #4
        Jag skall höra med nån förtroendeingivande zooaffär när det blir dags, men jag tvivlar på att de vill ta hem i deras perspektiv udda växter till en kund. Men vi får se.

        Stort tack för tipset om extraplant.de. Där fanns ett stort sortiment att välja ur - och även den viktiga uppgiften om "Verfügbarkeit". Den e-handlaren hade jag märkligt nog lyckats missa i Tyskland.

        Jag tror att mycket av akvarieväxthandeln kommer att gå över till e-handel trots allt. Det kan inte vara lätt att vara akvariehandlare, utanför sin ev. specialnisch - och nån nischad växthandlare i Sverige har jag inte hittat. Det hade varit intressant om Tropica som stor och kunnig odlare med ambitioner hade en sådan - men det har jag inte kunnat finna någon. De vill nog fortfarande inte konkurrera med sina små återförsäljare, men risken är att de slås ut av andra som nu driver e-handeln framåt.

        När man bara skall ha tag i en växt tror jag plantswap.se och Tradera kan vara utmärkta. ebay-handel utanför EU/EES är jag lite tveksam till när det gäller växter av legala importrestriktionsskäl. När man vill ha tag i ett helt "setup" för att starta balanserat tror jag det är nödvändigt att i princip hitta en "one stop shop".

        /Bengt
        Senast redigerad av Ason; 02 November 2012, 11:23.
        allting hänger ihop - frågan är bara hur

        Kommentar

        • Christer5

          #5
          Den som brukar ha mest urval är Herkules Zoo men det varierar från vecka till vecka,ibland har dom massor

          Kommentar

          Arbetssätt...