Anubias "giftig"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Anubias "giftig"?

    Tja

    Jag har idag hjälpt en vän med hennes akvarium. Hon har en del "mangroverötter" med anubias på. Dessa rötter med anubias på har hon tidigare fått utav mig. Dagens uppgift var bl.a. att rensa bort anubiasen, rensa den och endast spara toppar och nya skott. Dessa fäste jag sedan på de rötter hon ville ha kvar.

    Nu till frågan, när jag började "veva" Rut i karet så började det klia på armarna, något utav helvete. Inga utslag, rodnader eller märken dock.

    Detta har jag tidigare haft problem med, kliandet alltså. Jag har dock trott att det varit andmat som orsakat detta.

    Sedan hon fick dessa rötter med anubias det aldrig kliat. Inte tänkt på det men uppmärksammade det nu när denna klåda från helvetet bröt ut ännu en gång. Även på henne.

    Så som trådnamnet lyder, är frågan alltså. Är anubias giftiga? Utsöndrar de något som man kan vara känslig mot?

    Har någon av er upplevt detta eller liknande?


    Nicke
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • Ason
    • November 2010
    • 107

    #2
    Kanske inte giftiga i vanlig bemärkelse. Däremot frigörs små nålar av kalciumoxalat vid skador på Anubiasväxter. De är farliga för räkor, om man har otur.

    Läs t ex http://www.aquamax.de/Krankheiten/Anubias_giftig_fuer_Garnelen.aspx (Tips från mallefar på redbee.se)

    Kanske de kan vara orsak till klådan?

    /Bengt
    Senast redigerad av Ason; 01 November 2012, 21:53.
    allting hänger ihop - frågan är bara hur

    Kommentar

    • ApeviaX
      • December 2005
      • 1531

      #3
      Anubias "giftig"?

      Hoppsansa, då blir det inte mkt till räkor kvar hemma då, kan förklara ett och annat. Får möblera om och se vad som sker.

      Bra tips. Ska läsa i länken när jag har möjlighet.

      Niklas
      ApeviaX
      Archocentrus multispinosus
      "Vattensamlingen"
      X-Aquatic

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Jag får samma symtom när jag har "meckat" med cryptocoryne.
        Kliar som fasiken mellan fingarna och upp på armarna....
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #5
          Anubias "giftig"?

          Hmm, crypto har jag en del. Dock inte märkt speciellt mkt "kli" sedan anubiasen "flyttade". Men å andra sidan har jag inte direkt flyttat eller stört mina crypto på ett tag...
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #6
            Hmm, kan ju trots det jag läser inte undgå det faktum att jag inte ens lyckats så dunderbra med ens körsbärsräkor när jag provat. Har inte haft råd att införskaffa större grupper än ca: 5 åt gången, men å andra sidan går de med unga exemplar av svärdbärare och kanske är det p.g.a stress, fel inrett akvarium, för stor konkurrens i foderväg, elelr för strömt med tanke på använt filter?

            Hmm, detta skulle jag gärna undersöka omgående, men som vanligt får man ha tålamod till plånboken kan erbjuda hjälp. Tänker mig en kub framöver, kommer säkerligen hoppa över till plural och bli kuber. Då med olika sorters räkor i kuber allt från (10), 20 - 30 och kanske 60 liters kuber. Med finare filtersystem samt bättre anpassat för just räkor. ev. kommer någon liten pyttestimmare införas, i så fall någon med lugnt sätt som inte riskerar att störa räkorna värst mycket och vice versa. Ev. endelers då de är rätt harmlösa utöver sin förökningstakt...

            Men, som alltid, trots hinder, problem, och klåda så finns alltid något troligt att vänta på i denna hobby, såväl som nytt att lära och pröva på. Det tråkiga är bara när tålamodet ständigt måste beprövas p.g.a brist på inkomst snarare än att det prövas i form av huruvida man kan skynda långsamt när man väl kan börja inhandla sina önskade ting.

            Nicke
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            Arbetssätt...