Kan man ha Chlorophytum Pongus i akvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Paalm
    • May 2012
    • 39

    Kan man ha Chlorophytum Pongus i akvarie?

    Köpte den i en akvariebutik samt sett den i en annan zoobutik. Den är grön i mitten samt vit på sidorna. Ganska tunna blad med små vita "lökar" vid rötterna. Är det en akvarieväxt som man kan ha under vatten?
    Läst runt lite på Internet och en del människor påstår att den borde vara ovan vatten.
    Tacksam för svar
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Visst kan du det...i några dagar till den dör och ruttnar. Många växter som säljs är sumpväxter och klarar inte av att vara under vatten någon längre tid. Kolla i Zoopets artregister på växter så hittar du fler...
    Just den sorten du frågar efter hittar jag inte, men väl släktet Chlorophytum där Ampelliljan ingår.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Paalm
      • May 2012
      • 39

      #3
      Jag hittar inte just den sorten jag har. Men det var någon som hade frågat och tagit en bild och ser likadan ut. Jajha det var ju kul att man köpt en "skit" växt då. Är den rent av farlig att ha under vatten, rutnar och förgiftar vattnet?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nja, men när den väl ruttnar kan den dra ner vattenkvalitén ganska duktigt. Då hade jag hellre planterat den i jord och satt den i köksfönstret.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Paalm
          • May 2012
          • 39

          #5
          surfar mer... hittar att det är en Chlorophytum bichetti och flera har blivit lurade..... Hur kan man sälja den när man söker en akvarieväxt? Den åker upp imorgon så får jag köpa en ny. Men om jag vill ha något "högre" gärna gräsliknande men den får inte växa upp till ytan och bli "bösig" och skall vara en ÄKTA akvarieväxt och inte rutna.


          Några tips?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Mängder, olika sorters Vallisnera, Sagitaria, Cryptocoryne balansae, Crinumlökar osv.
            Nackdelen är att de sällan stannar precis under vattenytan, men i mina ögorn är det snyggare att ha bladen liggande där och bilda olika områden i ytvattnet. Här kan du söka lite olika växter: http://www.zoopet.com/vaxter/index.php
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Paalm
              • May 2012
              • 39

              #7
              problemet är att jag bara har ett mindre akvarium hexa 60 L och vill inte att det ska bli gröt vid ytan. Det är därflör denna verkade så bra och de sa att den blev inte högre. Några tips?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Vallisnerian kan du klippa av när den blir för lång, annars är det svårt att få en växt att stanna vid en viss höjd.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...