Alger - tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #31
    Ursprungligen postat av gullefjun
    Mmm, är jättedålig på det här med vattekemi - men bör man inte ha lite högre nitratvärde, för att cyanon ska vantrivas.

    //Inger
    Jo 10 mg/l nitrat är perfekt att ligga på. Då har växterna lite att äta.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #32
      Ursprungligen postat av Einarsson
      Jo 10 mg/l nitrat är perfekt att ligga på. Då har växterna lite att äta.
      ...håller inte med riktigt - i alla fall inte vad cyano gillar å inte gillar.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #33
        Trodde cyanon mest trivdes när nitraten är noll, det problemet har jag haft iaf och har fått öka doserna av PMDD.
        350L Diskus

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #34
          Har för egen del behövt ligga på minst 15 ppm nitrat, men behövde ligga på 20 ppm för att Cyanon skulle backa. Vid 10 så ökade Cyanon. Så jag tänker som Inger.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Ferengi
            • August 2008
            • 399

            #35
            Sista dagen / dosen och cyanon är ett minne blott. Nitriten är på noll men å andra sidan har jag inte haft så många fiskar gående i det under kuren. Nu skall det stå, enligt anvisning, i tio dagar utan vattenbyte eller annan inverkan.

            Börjar väl koppa in så smått fler fiskar efterhand men håller koll på nitriten under tiden. Just nu går där fyra kakaduor och ett antal ancistrus yngel. Nästa helg åker fem svärdbärare ner om allt går som det skall.

            Kommentar

            Arbetssätt...