Alger - tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    Alger - tips

    Korspostar lite...

    Japp - så var det dags för den obligatoriska algfrågan

    Har brottats med nedan alger nu i snart tre veckor. Har kört på som vanligt med regelbundna vattenbyten varje vecka (30%) och normaldos av PMDD. Har undvikit att sätta in fler fiskar p.g.a detta.

    Akvariet är på 450 liter och har varit igång snart två månader.
    Antalet fiskar är: 4 st Kakaduor, 2st Bolivianska Fjärilsciklider och 3 Ancistrus.
    Fiskarna verkar må bra dock, bägge mina Kakaduahonor har lagt rom och min stora Ancistrus hanne är försvunnen sedan tre dagar och ligger väl och fläktar rom nånstans.

    Men, hur får jag bort algerna?

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0714.jpg
Visningar: 2
Storlek: 160,3 KB
ID: 2183516 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0717.jpg
Visningar: 2
Storlek: 170,0 KB
ID: 2183517
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    #2
    Kan det vara cyano?
    Är inte så bevandrad i de olika algsorter som finns och varför dom uppkommer.
    läst lite olika tips hur man kan gå tillväga för att bli av med det. Mörkläggning i tre dagar samt stort vattenbyte. Alternativt öka dosen av PMMD.

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      Jag kan ha fel men cyano brukar man väl (ibland) kunna bota genom att öka dosen av KNO3 litegrann?
      350L Diskus

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Tycker det ser ut som Cyano. Känns på lukten när man tar upp det. Luktar syrlig jord. För min del kom just Cyano när jag hade för låga näringsvärden genom att normaldosen PMDD inte räckte till för mina plantor. Ökade då dosen på KNO3 men också KH2PO4 så att det blev 1,5 normaldos. Men gissar att det måste finnas växter nog att förbruka näringen. Annars blir det väl alger istället. Cyanon är ju en bakterier egentligen, vad jag förstått.
        Efter detta så försvann Cyanon på ett par dagar. Men då har jag mycket växter i burken. Vet inte hur det blir med mindre växter.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Ferengi
          • August 2008
          • 399

          #5
          Tack för svaren!

          Lättare att sätta in åtgärder nu när man vet vad det är.
          Har läst din tråd Bluewing och hur du löste det. Har också läst andra trådar där folk har ökat mängden EC med lyckat resultat.
          Så öka dosen PMMD är ett första bra steg att börja med nu när jag vet vad det är.

          Skall också köpa lite Vattenpest och försöka få dom att växa ihjäl Cyanon. Har redan Hygrophila polysperma som växer så det knakar men behöver mer.

          Kommentar

          • Ferengi
            • August 2008
            • 399

            #6
            Ursprungligen postat av Bluewing
            För min del kom just Cyano när jag hade för låga näringsvärden genom att normaldosen
            Stämmer nog för mig med, dom började komma när jag satte ner Hygrophila polysperma.... intressant att det alltid finns en orsak och verkan. Gäller bara att komma på vad

            Om jag köper till Vattenpesten så kanske dubbla dosen är lagom, får testa mig fram.

            Kommentar

            • Ferengi
              • August 2008
              • 399

              #7
              Ska testa märkläggning i 48 timmar. Hoppas det slår ut det...!?

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Alger - tips

                Tänk bara på att det verkligen är mörkläggning som gäller. Inte ens en gnutta ljus utan totalt becksvart i akvariet. Fuskar du med att täta så fungerar det inte som det ska.
                Lycka till! Håller tummarna!
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Ferengi
                  • August 2008
                  • 399

                  #9
                  Var hos Tropakvariefiskimport idag och blev rekommenderad nånting som heter Easylife Blue Exit. Detta skall tydligen få bukt med cyanon och vara ofarligt för fisk och annat.

                  Återkommer med rapport när behandlingen är klar.

                  Blue Exit motverkar blåalger eller slemalger (cyanobakterier) i sötvattensakvarier. Dosering: 10 ml/80 lit/dag i 5 dagar. Cyanobakterierna försvinner inom 10 dagar efter avslutad behandling. Byt ej vattnet från första doseringsdagen och några veckor framåt. Förebyggande behandling: 10 ml/80 lit/vecka.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Slår inte denna ut bakterierna i filtret med? Isåfall får man ju räkna karet som nystartat igen.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Ferengi
                      • August 2008
                      • 399

                      #11
                      Tydligen inte enligt han på Tropakvariefiskimport. Får väl lita på att han vet...

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        #12
                        Man kan ju bara anta att det är någon form av antibiotika isåfall borde alla bakterier dö. :o
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • Ferengi
                          • August 2008
                          • 399

                          #13
                          Själv hoppas / tror jag på nåt banbrytande mirakelkur...

                          Kommentar

                          • Ferengi
                            • August 2008
                            • 399

                            #14
                            En liten uppdatering.
                            När jag tog bort filten i morse efter att ha haft det mörklagt sedan i fredags så hade cyanon krupit tillbaka rejält. Dock var den inte helt borta, fanns små fläckar här och där.

                            Så nu är det dags för plan B - Blue Exit.
                            Första dagen idag och doserar 50ml för mitt 450 liters. Skall göra så i 5 dagar, efter tio dagar utan vattenbyten eller andra tillsatser (PMDD etc) så skall plågoriset vara borta.

                            Kommentar

                            • Ferengi
                              • August 2008
                              • 399

                              #15
                              Har även plockat bort polysperman som jag numera misstänker är boven i dramat. Med den växt hastighet som denna växt hade med PMDD så blev det nog grogrunden för den obalans som gynnade cyanon.

                              Letade runt Göteborg igår efter ett Nitrat test men hittade inget bra, fanns stickor på Hornbach....
                              Har dock beställt ifrån Guldfisken och det landar nog på min post imorgon. Skall bli spännande att mäta värdena.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...