Växter ett måste?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_gbg
    • December 2011
    • 297

    Växter ett måste?

    Hej,

    Har ett tråkigt problem, jag gillar inte akvarieväxter... blir smutsigt och luddigt men vet även att de är akvariets bäste vän

    Jag undrar om man kan köra ett sällskapsakvarium som "stenakvarium" utan växter om man kör en extra cirkulationspump som pumpar 1000L/h för att få en bra rörelse på ytan!

    Folk säger att de kommer bli så förbannat med alger, men varför är mitt Malawi helt algfritt och har megaklart vatten, när jag inte har en tillstymmelse till växter där i!

    vad tror ni, skulle de gå åt h*te?

    Kom gärna med era åsikter!
    Senast redigerad av freddan_gbg; 15 October 2012, 19:42.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Dra ner på belysningen så är det absolut inga problem.
    Ett av de snyggaste karen jag sett på länge gjorde jag häromdagen, ett kar med bara skalarer och kardinaler inrett med endast rötter och grenar...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Inte så konstigt - se punkt 12 i denna algartikel på zoopet http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=238
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • freddan_gbg
        • December 2011
        • 297

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Dra ner på belysningen så är det absolut inga problem.
        Ett av de snyggaste karen jag sett på länge gjorde jag häromdagen, ett kar med bara skalarer och kardinaler inrett med endast rötter och grenar...
        Hur tänkte du då?

        halvera tiden kanske? idag kör jag belysning på 12 timmar, inte direkt mycket alger... malawit knappt några alls, jag är mycket för de stilrena och anser att fiskarna är vackrare i en mer steril miljö

        Kommentar

        • freddan_gbg
          • December 2011
          • 297

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Inte så konstigt - se punkt 12 i denna algartikel på zoopet http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=238
          Vad tänkte du på Kjell?

          Kommentar

          • freddan_gbg
            • December 2011
            • 297

            #6
            Kan tillägga att jag byter 50% av vattnet i dagsläget i båda karen =)

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av freddan_gbg
              Hur tänkte du då?

              halvera tiden kanske? idag kör jag belysning på 12 timmar, inte direkt mycket alger... malawit knappt några alls, jag är mycket för de stilrena och anser att fiskarna är vackrare i en mer steril miljö
              Mindre ljusitensitet och mindre ljustid. Skulle du börja få alger får du gå den naturliga vägen, men algätande invånare i karet.
              Att byta 50% vatten en gång i veckan kan vara lite riskabelt då det ändrar pH:t, då är det i detta fallet troligen bättre med mindre byten lite oftare istället.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • freddan_gbg
                • December 2011
                • 297

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Mindre ljusitensitet och mindre ljustid. Skulle du börja få alger får du gå den naturliga vägen, men algätande invånare i karet.
                Att byta 50% vatten en gång i veckan kan vara lite riskabelt då det ändrar pH:t, då är det i detta fallet troligen bättre med mindre byten lite oftare istället.
                Skall isf testa det du säger, byter 50% slänger i 1msk bikarbonat i båda... kH stabilt...pH stabilt

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Mindre ljusitensitet och mindre ljustid. Skulle du börja få alger får du gå den naturliga vägen, men algätande invånare i karet.
                  Att byta 50% vatten en gång i veckan kan vara lite riskabelt då det ändrar pH:t, då är det i detta fallet troligen bättre med mindre byten lite oftare istället.
                  - Vilka skulle dessa algätare vara? Såvitt jag vet, finns inga fiskar som äter alla typer av alger, och väldigt få som öht äter alger i vuxen ålder (Siameser är bara intresserade sålänge de är små t.ex.).
                  Skulle vara Mollys då möjligen...men det är ju knappast aktuellt i ett Ciklidkar.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av perfetto
                    - Vilka skulle dessa algätare vara? Såvitt jag vet, finns inga fiskar som äter alla typer av alger, och väldigt få som öht äter alger i vuxen ålder (Siameser är bara intresserade sålänge de är små t.ex.).
                    Skulle vara Mollys då möjligen...men det är ju knappast aktuellt i ett Ciklidkar.
                    Var står det att det är ett ciklidkar?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Var står det att det är ett ciklidkar?

                      - Ingenstans, ser jag nu. Men oavsett....vilka algätande fiskar tänkte du på?

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Ursprungligen postat av perfetto
                        - Vilka skulle dessa algätare vara? Såvitt jag vet, finns inga fiskar som äter alla typer av alger, och väldigt få som öht äter alger i vuxen ålder (Siameser är bara intresserade sålänge de är små t.ex.).
                        Skulle vara Mollys då möjligen...men det är ju knappast aktuellt i ett Ciklidkar.
                        Snäckor är världens bästa algätare.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Det står heller inte att det är fiskar jag tänker på.
                          Lite beroende på vilken typ av alger som uppkommer får man isf välja invånare, men ungfödare, Amanoräkor, algätande snäckor, siameser osv...men med rätt balans i karet är jag tveksam att dessa skulle behövas.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • perfetto
                            • March 2008
                            • 1593

                            #14
                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Snäckor är världens bästa algätare.

                            //Inger
                            - Snäckor äter duktigt av avfall, men alger? Vilka sorts alger då?

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Ursprungligen postat av perfetto
                              - Snäckor äter duktigt av avfall, men alger? Vilka sorts alger då?
                              Jag har dålig koll på vad alla alger har för namn - men mina äppelsnäckor käkar det gröna, som brukar bli på bakgrund/framruta/blad/rötter - posthornssnäckorna käkar det mesta verkar det som.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...