Trådalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Trådalger?

    Efter att ha lyckats hålla mitt 250liters helt algfritt i ett par år så räckte ett snabbt växtköp på djurmagazinet för att lyckas förstöra hela akvariet med oheliga mängder trådalger...
    Så min fråga är helt enkelt: Finns det någon liten gynnare man kan införskaffa för att bli av med problemet?
    All we are, we are.
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Ursprungligen postat av roosterboy
    Efter att ha lyckats hålla mitt 250liters helt algfritt i ett par år så räckte ett snabbt växtköp på djurmagazinet för att lyckas förstöra hela akvariet med oheliga mängder trådalger...
    Så min fråga är helt enkelt: Finns det någon liten gynnare man kan införskaffa för att bli av med problemet?
    Som tidigare trådalgsodlare så tänker jag så här att även om du fått in trådalgerna via ett inköp måste förutsättningarna för dem finnas i akvariet. På något sätt finns det ett näringsöverskott eller lätt obalans som skapar utrymme för trådalgerna.
    För egen del har jag haft trådalger av två huvudorsaker: för mycket ljus (över 10 timmar dag) och järnöverskott. Järnöverskottet blev efter att jag tillsatt PMDD och samtidigt hade ett näringssubstrat med järntillskott.

    Eftersom jag inte tror du kommer runt problemet med någon som äter upp dem åt dig direkt, så tycker jag att det är viktigt att klura ut just varför de trivs så bra hos dig

    Jag letade själv också efter djur och de enda som fanns som bevisligen äter trådalger är Amanoräkor. Men även Nannostomus Beckfordi (Röd pennfisk) kan ta någon tråd ibland. Men tro nu inte Amano drar iväg som gräsklippare över din åker utan de tar några då och då.
    Ingen algätare äter trådalger... sorry.

    Så med trådalger finns det egentligen bara manuell borttagning t.ex. med en ruggad blompinne, god gödningsnivå (vare sig för lite eller för mycket) och balanserad belysning som gäller.

    Det under förutsättning att allt annat är ok rörande vatenkvalité etc.
    Men nu kanske du redan har koll på allt sånt där. Men trådalgsexplosioner beror på något i det egna akvariet. För egen del fick jag bort dem med Hornsärv för att ta bort näringsöverskottet och en balansering av ljusnivån samt att minska järntillskottet under en period.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    Arbetssätt...