Riktigt ful javaormbunke

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Riktigt ful javaormbunke

    Hej!

    I mitt lilla kar blir javaormbunkarna fulare och fulare för varje dag som går. Undrar lite vad det kan bero på. Jag tror inte att någon fisk äter på dem utan att bladen löser upp sig själva.
    OBS, jag har inte kört med någon växtnäring alls där. Dock har jag äntligen köpt hem PMDD som jag tänkte ha i så småningom, kanske mitt problem löser sig då.

    Jag är ändå nyfiken på om någon vet just vad det kan bero på, att bladen ser ut som de gör... ??
    Bara näringsbrist eller annat också?

    Jag kan nog fixa bättre bild om det önskas.
    Bifogade filer
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    Kör igång med pmdd om inte annat så kommer den börja skjuta nya skott som blir fina när dina gamla blad försvunnit.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Riktigt ful javaormbunke

      Även om du har full näring så kan ibland Javaormbunkarna göra så att de svartnar och blir fula. En gissning är att det kan bli så när förhållandena ändras som vid byte av lysrör, förändrad gödning etc. Kan tycka att de gör lite som Cryptocoryne. De går ner sig och startar om.
      Klipper du av några fula blad kan det ofta trigga igång att det kommer nya. På mina plantor blev det så när växten tog fart och skapade flera nya skott så blev de gamla bladen först mörkgröna - fick svarta prickar- helt svarta - upplöstes. Då körde jag med PMDD redan.
      Så klipp av de fulaste så länge är mitt råd. Bra gödning är bra för de flesta växterna, så det rådet kan du ju köra på ändå.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #4
        Tack för svaren!

        Det var lite det jag gissade på, så jag kör på det!
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Man kan också gå en något okonventionell väg - och det är att inte göda alls (men det är inget ni skall testa hemma - jobbigt och långsamt ).
          En detalj, som jag har märkt genom åren, är att långsamt växande växter som t.ex. Javaormbunke och Anubias kommer igång riktigt fint om man inte rör, eller flyttar på dom. När de har suttit (under gynsamma förhållanden givetvis) på ett och samma ställe en tid så drar de igång och blir fina.
          Här ett kar som jag inte rört på minst ett halvår - bara vattenbyten, ingen gödning eller övriga kemikalier i vattnet.
          Java-, Windelövormbunkarna och Anubiasarna var bara spillror från det nedmonterade 540-karet - nu har de fått stå helt ifred i en 50-kub (i väntan på andra projekt) och börjat växa mycket fint.
          Övriga tips i tråden fungerar säkert toppenfint också. Själv kör jag den där dödstrista långsamma metoden.
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 27 September 2012, 12:27.

          Kommentar

          • Yokas
            • August 2011
            • 136

            #6
            Hos mig så börjar det med små bruna fläckar på bladen som sedan blir hål som växer och växer tills bladet är helt upplöst. Nya blad är få och blir extremt små. Detta är den enda växten som jag inte klarar av att hålla vilket känns sådär lagom kul, och under lång tid så fattade jag inte varför dom betedde sig såhär. Jag hade dom i ett nästan helt växtlöst akvarium med knappt nån belysning samt i ett high-tech akvarium med Co2 och belysning på ca 0,6 w/l och ormbunken betedde sig likadant i båda karen och jag kunde verkligen inte fatta vad som var fel.

            Nyligen så läste jag om en teori om att extremt mjukt vatten kan göra så med javaormbunkar och det verkar stämma här iaf. Där jag köpte dom är det medelhårt till hårt vatten. Här är det så mjukt som det kan bli. Så, kolla hårdheten då det kan bero på det.
            shoop da whoop...

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #7
              Ursprungligen postat av Yokas
              Hos mig så börjar det med små bruna fläckar på bladen som sedan blir hål som växer och växer tills bladet är helt upplöst. Nya blad är få och blir extremt små. Detta är den enda växten som jag inte klarar av att hålla vilket känns sådär lagom kul, och under lång tid så fattade jag inte varför dom betedde sig såhär. Jag hade dom i ett nästan helt växtlöst akvarium med knappt nån belysning samt i ett high-tech akvarium med Co2 och belysning på ca 0,6 w/l och ormbunken betedde sig likadant i båda karen och jag kunde verkligen inte fatta vad som var fel.

              Nyligen så läste jag om en teori om att extremt mjukt vatten kan göra så med javaormbunkar och det verkar stämma här iaf. Där jag köpte dom är det medelhårt till hårt vatten. Här är det så mjukt som det kan bli. Så, kolla hårdheten då det kan bero på det.
              Din beskrivning är precis så mina gör!
              Det kommer väl lite nya blad också, eftersom den blir större och fylligare, bara att jag inte ser de nya bladen när de dyker upp.

              Ska kolla KH i det karet, senast, någon månad sen, var det på 8.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Likan
                • April 2012
                • 2611

                #8
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Man kan också gå en något okonventionell väg - och det är att inte göda alls (men det är inget ni skall testa hemma - jobbigt och långsamt ).
                En detalj, som jag har märkt genom åren, är att långsamt växande växter som t.ex. Javaormbunke och Anubias kommer igång riktigt fint om man inte rör, eller flyttar på dom. När de har suttit (under gynsamma förhållanden givetvis) på ett och samma ställe en tid så drar de igång och blir fina.
                Här ett kar som jag inte rört på minst ett halvår - bara vattenbyten, ingen gödning eller övriga kemikalier i vattnet.
                Java-, Windelövormbunkarna och Anubiasarna var bara spillror från det nedmonterade 540-karet - nu har de fått stå helt ifred i en 50-kub (i väntan på andra projekt) och börjat växa mycket fint.
                Övriga tips i tråden fungerar säkert toppenfint också. Själv kör jag den där dödstrista långsamma metoden.
                Jättefina! Mycket intressant också, tack för det
                Trist är nog inte din metod men jag kan tänka mig att den känns svårare än de vanliga metoderna s.a.s. och att det är därför få gör så. Lite genvägar kan allt kännas bekvämt
                450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Ni är helt på det klara över att undersidan på bladen kan se ut som kriget med svarta fläckar utan att det är brister?

                  Det är en del i förökningsprocessen

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0312.jpg
Visningar: 1
Storlek: 157,7 KB
ID: 2143048Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0320.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,7 KB
ID: 2143049Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0321.jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,7 KB
ID: 2143050Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0319.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,9 KB
ID: 2143051

                  Jag planterade en liten snutt i mellandagarna och nu ser den ut på detta viset. De svarta partierna är naturliga inslag och jag tycker att det ser ganska trevligt ut. Som ni ser på bild två så blir de rätt "bösiga" med tiden, de skickar ut nya skott i ett galet tempo och det finns spår av den överallt! Den når från front till bakruta idag.

                  Jag göder, fulldos PMDD och det växer den bra av..
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Rubberman
                    • March 2012
                    • 101

                    #10
                    Har samma problem

                    Har hör att EC kan vara problemet....... Kör PMDD och EC allt annat växer (även ormbunken) men den ser inte glad ut.




                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0106.jpg
Visningar: 2
Storlek: 193,2 KB
ID: 2143064

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rubberman
                      Har hör att EC kan vara problemet....... Kör PMDD och EC allt annat växer (även ormbunken) men den ser inte glad ut.




                      [ATTACH=CONFIG]56281[/ATTACH]

                      Jag har EC i karen nu också och jag märker inget. Tappade bort den detaljen förut. Vi har analyserat fram att vattnet spelar roll iho med detta medel, finner inte exakt vad vi kom fram till dock. Det bör således finnas lokala variationer. Jag har KH 4 i mitt kranvatten och det fungerar.

                      Här är en tråd som berör problematiken http://www.plantswap.se/viewtopic.php?t=4583
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Rubberman
                        • March 2012
                        • 101

                        #12
                        Har också kh 3-4...... ljus ?? med det ska ju inte vara jättekänsliga.....

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Ursprungligen postat av Likan
                          Jättefina! Mycket intressant också, tack för det
                          Trist är nog inte din metod men jag kan tänka mig att den känns svårare än de vanliga metoderna s.a.s. och att det är därför få gör så. Lite genvägar kan allt kännas bekvämt
                          Ja, självklart skall du göda, det är det enda rätta såklart...
                          Trist är faktiskt inte min min metod (men tålmodig och ibland långsam), och den är inte svår det allra minsta, och de allra flesta gör som jag, inte några få...
                          Det finns en gammal devis som säger; genvägar är senvägar...
                          Men, jag tycker att det är gott att ni försöker, strävar och testar - det skall ni ha cred för!
                          Det var ett stort misstag att jag skrev i denna tråd. Lycka till nu och må era akvarium tillfredställa era önskemål!
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 27 September 2012, 23:06.

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ja, självklart skall du göda, det är det enda rätta såklart...
                            Trist är inte min min metod, och den är inte svår det allra minsta, och de allra flesta gör som jag, inte några få...
                            Det finns en gammal devis som säger; genvägar är senvägar...
                            Men, jag tycker att det är gott att ni försöker, strävar och testar - det skall ni ha cred för!
                            Det var ett stort misstag att jag skrev i denna tråd. Lycka till nu och må era akvarium tillfredställa era önskemål!
                            Varje tråd där ett av dina kar finns med på bild är bland de bästa trådarna. Sitter ju och hänger en del på 5-6 forum och jag ser nog aldrig något som mäter sig med det du gör.

                            Jag gjorde på samma sätt i mitt Malawi (där det skall vara svårt med växter) och det växte lika bra där.

                            Sparar bilden, gömmer den på datorn i Mats-kuber-hörnan. Tror inte att jag hade den innan serru. Jag glor på bilderna, tänker på hur du gör, misslyckas själv :P

                            Aja, nu blev det feting OT men jag var bara tvungen...
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Varje tråd där ett av dina kar finns med på bild är bland de bästa trådarna. Sitter ju och hänger en del på 5-6 forum och jag ser nog aldrig något som mäter sig med det du gör.

                              Jag gjorde på samma sätt i mitt Malawi (där det skall vara svårt med växter) och det växte lika bra där.

                              Sparar bilden, gömmer den på datorn i Mats-kuber-hörnan. Tror inte att jag hade den innan serru. Jag glor på bilderna, tänker på hur du gör, misslyckas själv :P

                              Aja, nu blev det feting OT men jag var bara tvungen...
                              Aaah, Mathias... jag är en aning ironisk i inlägget ovan och menar bara att det faktiskt går att köra en lite enklare väg; börja från början, tänk efter noga, skapa - och addera djuren (som är planerade långt i förväg) sist... hur svårt kan det bli?
                              I karet på filmen nedan; det fick stå och gå till sig en lång period. Recept; kranvatten, växter, ljus - och några L-malar (som inte syns på filmen) - i lugn och ro. Ingen gödning, inga kemikalier - resultat; en av de mest aktiva dvärgciklid- och Discuskuber jag (sedermera) haft - fullt med fart och liv.

                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 28 September 2012, 05:17.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...