För lite nitrat - vad gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    #16
    Ursprungligen postat av åheim
    Ja pmdd är bra i fisklösa kar eller där man håller få fiskar. Har man mycket fisk i sitt akvarie så är det en dålig ide att tillsätta nitrat anser jag, microämnena däremot är de man lider brist på i fiskakvarier!
    Jag anser mig ha ganska mycket fisk i mitt kar, på gränsen till för mycket egentligen och ska göra mig av med några. Beställde material till PMDD igår men då vågar jag nog inte tillsätta det. Kör i nuläget med Profito så det borde finnas tillräckligt med spårämnen.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Du behöver i te oroa dig för att tillsätta PMDD i ditt kar, har du mycket växter och snabbväxande sådana kommer de ändå att käka upp mottaget.
      Du har inte haft problem med cyano?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • johnsson_82
        • March 2012
        • 289

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        Du behöver i te oroa dig för att tillsätta PMDD i ditt kar, har du mycket växter och snabbväxande sådana kommer de ändå att käka upp mottaget.
        Du har inte haft problem med cyano?
        Ok, då vågar jag kanske tillsätta PMDD trots allt. Jag har mycket växter och de växer hyfsat bra men det gör som sagt trådalgerna och Staghornen också.

        Jo jag har lite cyano, men inga större mängder. Det verkar mest vara nere vid gruset. Har tillsatt Easycarbo nu i två veckor för jag har hört att cyano inte tål det. Det har inte försvunnit helt men inte heller blivit mer av det.

        Var det nåt speciellt du tänkte på?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #19
          Fast är det inte så att växter egentligen käkar väldigt små mänger nitrat, det är väl mest att det ändå ska finnas en viss nivå nitrat så att de ska kunna tillgodogöra sig det, det lilla de vill ha? den lämpliga nitratnivån är väl runt 20?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • johnsson_82
            • March 2012
            • 289

            #20
            Ursprungligen postat av åheim
            Fast är det inte så att växter egentligen käkar väldigt små mänger nitrat, det är väl mest att det ändå ska finnas en viss nivå nitrat så att de ska kunna tillgodogöra sig det, det lilla de vill ha? den lämpliga nitratnivån är väl runt 20?
            Är det 20 mg/liter eller vilken enhet anger man halten i?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #21
              Ursprungligen postat av johnsson_82
              Är det 20 mg/liter eller vilken enhet anger man halten i?
              Ja du... jag tror att när man mäter ämnen i vatten så är mg/l eller ppm (parts per million) ungefär samma.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Har man låga nitratvärden brukar cyano komma som ett brev på posten.
                Varför begränsa upptaget av nitrat? Är värdet så lågt trivs inte växterna fullt ut.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...