För lite nitrat - vad gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    För lite nitrat - vad gör man?

    Idag åkte jag till en akvariebutik och fick mitt vatten testat på fosfat och nitrat. Fosfat var ok men de sa att nitrat var för lågt. Det var nästan på noll och de sa att det borde ligga på 10. Vet inte riktigt vad det innebär, 10mg/l kanske?

    Hur som helst, anledningen till att jag ville få vattnet testat var att jag har algproblem. Framför allt är det Staghorn och trådalger som ställer till det i karet. Karet har varit igång i drygt ett halvår och fungerat bra men helt plötsligt dök de här algerna upp och jag vet inte riktigt vad det beror på.

    En orsak tycks ju vara nitratbrist. Ska man börja tillsätta detta genom någon form av växtnäring? Idag göder jag med Easycarbo och Profito men ingen av dessa innehåller kväveföreningar.

    Jag trodde att anledningen till att jag fått alger var att jag hade lite för mycket fisk. Jag tänkte att fisk genererar bajs som genererar nitrat och därav algerna men så verkar det ju inte vara.

    Jag har alltid trott att man vill ha lite av kväve och fosfatföreningar just för att motverka algblomning men jag kanske har fel. Borde jag tillsätta en näring som innehåller nitrat?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    PMDD är ett enkelt sätt att använda en fullgod gödning, och innehåller kno3.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • johnsson_82
      • March 2012
      • 289

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      PMDD är ett enkelt sätt att använda en fullgod gödning, och innehåller kno3.
      Ja det kanske är dags att prova på PMDD, har ingen erfarenhet av det sedan tidigare men antar att man följer receptet som finns på www.pmdd.se?

      Måste man köra CO2 om man använder PMDD eller det går bra utan CO2? I nuläget använder jag som sagt Easycarbo men har en biologisk CO2 anordning som jag skulle kunna dra igång. Dock blir det ju aldrig lika bra som trycksatt.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Du behöver absolut inte köra med co2 om du använder PMDD.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • johnsson_82
          • March 2012
          • 289

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Du behöver absolut inte köra med co2 om du använder PMDD.
          Ok, vad bra! Är det här rätt grejor jag ska beställa? Hittade det på http://www.haack.se/pmdd/index.php?o...d=19&Itemid=27

          Enkel pack Med MiPlus 45:- plus frakt 30:-! totalt 75:- för en enkel pack som räcker till 5000 liter! 1x KNO3 ca 50g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten (Flaska1)1x KH2PO4 ca 8g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten (Flaska 2)1x K2SO4 ca 5g, 1 påse blandas ut i flaskan med Micronäringen (Flaska 3)1x MiPlus 25ml, 25ml flaskan blandas i 500ml vatten (Flaska 3)

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jajamen, men beställ 3-pack när du ändå beställer, det skiljer såpass lite i pris.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • johnsson_82
              • March 2012
              • 289

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Jajamen, men beställ 3-pack när du ändå beställer, det skiljer såpass lite i pris.
              Det ska jag göra, tack för all hjälp! Hoppas detta råder bot på algerna!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #8
                För lite nitrat - vad gör man?

                Ett biofilter är en nitratfabrik och om du matar på lite och sen har ett fungerande filter så ska en brist på nitrat vara omöjligt
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • johnsson_82
                  • March 2012
                  • 289

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Ett biofilter är en nitratfabrik och om du matar på lite och sen har ett fungerande filter så ska en brist på nitrat vara omöjligt
                  Ja jag tycker det hela är lite konstigt. Jag har alltid trott att har man gott om fisk så är det snarare en risk att man får för mycket nitrat i vattnet.

                  Jag har ett kar på 120 l med tillhörande innerfilter och sedan har jag köpt till ett ytterfilter så reningen i karet borde fungera bra. Jag matar mina fiskar med flingfoder och artemia nästan dagligen så jag tycker att det borde produceras en hel del nitrat i slutändan. Men mina värden visar på noll vad gäller nitrat. Jättekonstigt tycker jag men jag ska börja prova med PMDD och se om jag får någon skillnad i tillväxt hos akvarieväxterna och en tillbakagång hos algerna.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Är nitrathalten mätt med sticka eller dropptest?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • johnsson_82
                      • March 2012
                      • 289

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Är nitrathalten mätt med sticka eller dropptest?
                      Den är mätt med dropptest.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ok.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13127

                          #13
                          Ursprungligen postat av johnsson_82
                          Ja jag tycker det hela är lite konstigt. Jag har alltid trott att har man gott om fisk så är det snarare en risk att man får för mycket nitrat i vattnet.

                          Jag har ett kar på 120 l med tillhörande innerfilter och sedan har jag köpt till ett ytterfilter så reningen i karet borde fungera bra. Jag matar mina fiskar med flingfoder och artemia nästan dagligen så jag tycker att det borde produceras en hel del nitrat i slutändan. Men mina värden visar på noll vad gäller nitrat. Jättekonstigt tycker jag men jag ska börja prova med PMDD och se om jag får någon skillnad i tillväxt hos akvarieväxterna och en tillbakagång hos algerna.
                          Om du har 0 i nitrat så är det fel på testet eller så finns ingen nitrifiering som går över i nitrat överhuvudtaget och då torde halten ammonium och nitrit vara höga, avfallet kan liksom inte bara hokus pokus försvinna genom magi
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • johnsson_82
                            • March 2012
                            • 289

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Om du har 0 i nitrat så är det fel på testet eller så finns ingen nitrifiering som går över i nitrat överhuvudtaget och då torde halten ammonium och nitrit vara höga, avfallet kan liksom inte bara hokus pokus försvinna genom magi
                            Ja det är skumt. Nitrathalten var inte helt nollad men den var väldigt låg. Jag har testat den själv här hemma med JBL:s dropptest men tänkte att kanske något var fel så därför tog jag med vatten till butiken där de testade samma sak. Om inte nitrifikationen fungerar borde jag ju ha alldeles för höga nitritvärden men testen på dem visade sig också vara väldigt låga.

                            Men ni som tillsätter PMDD tillsätter ju därmed kväveföreningar. Ska man egentligen behöva göra det när man har fisk? Eller är PMDD mer till för växtakvarium där det inte finns någon fisk som genererar nitrat?

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13127

                              #15
                              Ja pmdd är bra i fisklösa kar eller där man håller få fiskar. Har man mycket fisk i sitt akvarie så är det en dålig ide att tillsätta nitrat anser jag, microämnena däremot är de man lider brist på i fiskakvarier!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...