Växtproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luxur
    • October 2009
    • 127

    Växtproblem

    Har problem med växtligheten i mitt akvarim. Har en sorts växt och den heter, har jag tagit reda på: Cryptocoryne Crispatula var. Balansae. De ni.
    Den växer så jag får städa bort lite ibland. Jag gillar den men de ser bara lite tråkigt ut med bara långa stammar och ingenting under.
    Problemet är att inget annat växer. Har provat många sorter men dom tynar sakta bort. Har tillsatt näring, Easy Life ProFito men de hjälper inte. De sätter bara mer fart på den redan befintliga växten. Har ändrat vattendjupet, planterat en växt i ett glas och låtit den stå högt upp nära ytan så den skall få så mycket ljus som möjligt men inget hjälper. Har pratat med djuraffären men dom har ingen lösning på mitt problem.
    Akvariet är på 200 L. Har 4 små scalarer och en liten mal. Jag byter 10 liter vatten en gång i väckan för att ”dammsuga” upp lort. Byter ¼ av vattnet var 14 dag och tillsätter varje gång vattenfiltrering.
    Va kan de vara för skumt?
    54 liter. Molly.
    200 liter. Olika fiskar.
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Ursprungligen postat av Luxur
    Har problem med växtligheten i mitt akvarim. Har en sorts växt och den heter, har jag tagit reda på: Cryptocoryne Crispatula var. Balansae. De ni.
    Den växer så jag får städa bort lite ibland. Jag gillar den men de ser bara lite tråkigt ut med bara långa stammar och ingenting under.
    Problemet är att inget annat växer. Har provat många sorter men dom tynar sakta bort. Har tillsatt näring, Easy Life ProFito men de hjälper inte. De sätter bara mer fart på den redan befintliga växten. Har ändrat vattendjupet, planterat en växt i ett glas och låtit den stå högt upp nära ytan så den skall få så mycket ljus som möjligt men inget hjälper. Har pratat med djuraffären men dom har ingen lösning på mitt problem.
    Akvariet är på 200 L. Har 4 små scalarer och en liten mal. Jag byter 10 liter vatten en gång i väckan för att ”dammsuga” upp lort. Byter ¼ av vattnet var 14 dag och tillsätter varje gång vattenfiltrering.
    Va kan de vara för skumt?
    Hej! Du suger förmodligen upp den lilla näringen som finns lagrad i botten när du suger rent den. Du skall alltid låta botten vara, blir den full i skit så gör du inte rätt.

    Vad har du för sand på botten? Vad har du för lysrör, hur många? Jag skulle skaffa PMDD om jag var du, ligga över 10 h i belysningstid och byta mer vatten en gång/v.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      vad är det för övriga blommor ???
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Luxur
        • October 2009
        • 127

        #4
        Jag har fin brun sand. Planerar att byta den snart mot en grövre. Den fina sanden är så lätt att repa glaset med. Jag har 2 lysrör. Styrkan på lysrören vet jag inte men mäket är Pilips och är bara några månader gammal. Belysningstiden har jag på 11 h.

        Skall byta mer vatten då och införskaffa PMDD. Men de märkliga är ju att dom långdrånglarna som är där växer.
        54 liter. Molly.
        200 liter. Olika fiskar.

        Kommentar

        • Luxur
          • October 2009
          • 127

          #5
          Vad dom växter heter som jag har försökt planterar vet jag inte, jag bara tar de jag tycker ser bra ut. Dom är så olika så någon borde ha tagit sej.
          54 liter. Molly.
          200 liter. Olika fiskar.

          Kommentar

          • Christer5

            #6
            Du borde skriva upp namnet på dom växter du planterar,du kan läsa vilka betingelser varje växt behöver här på Zoppet eller annan plats på nätet och det är roligt att veta vad man har.

            Det bästa är att läsa om växterna innan man köper så ser man om dom passar

            Kommentar

            • Luxur
              • October 2009
              • 127

              #7
              Om jag börjar med PMDD skall jag då sluta helt med annan näring?
              54 liter. Molly.
              200 liter. Olika fiskar.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Luxur
                Om jag börjar med PMDD skall jag då sluta helt med annan näring?


                i praktiken ja.



                men, som någon sa, att veta vilka blommer det är, är faktiskt ganska viktigt.


                en del kräver en viss sorts botten, andra annan,

                en del vill ha mycket ljus, en del skiter i vilket, en del mår skit av mycket ljus,

                vissa blommor funkar, märkligt nog, sämre med vissa andra



                det är nästan, bara nästan, lika knökigt att få till det med rätt blommor, som det är med fisk.



                om du inte vet.....ta lite bilder och länka in hit.....




                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Luxur
                  • October 2009
                  • 127

                  #9
                  Kan de också vara så att den växt jag har påverkar dom andra som jag provat med. Den växt jag har är mycket lång och smal. I sin helhet säkert 3 1/4meter. Den heter Cryptocoryne Crispatula var. Balansae. Kan den kanske ge ifrån sej något skumt?

                  Jag vet inte hur man länkar in bilder men jag får lära mej
                  54 liter. Molly.
                  200 liter. Olika fiskar.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    normalt sett så funkar den med allt, men det kan vara så att din botten är olämplig
                    för de andra du har, du kan ha en annan som slår ut de andra, du kan ha haft otur
                    och fått med dig blommor hem som inte alls fungarar i akvarium alls, jodå, titt som tätt
                    så säljs det blommor som anges som akvarieväxter, men är inga undervattensväxter.


                    lägg upp bilder på photbucket eller liknande, och sedan länka in hit.



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av Luxur
                      I sin helhet säkert 3 1/4meter.
                      säker på det ?

                      3 1/4 meter = 325 cm = en bit över 3 meter.....det är isf nog:

                      1) Världsrekord, de blir sällan mer än kanske 60-70 cm höga

                      2) Det är en annan blomma...................


                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Luxur
                        • October 2009
                        • 127

                        #12
                        Jag menar trekvarts (75cm). Blev kanske lite fel där. Men ska man juga är de lika bra att dra till ordentligt på en gång.
                        54 liter. Molly.
                        200 liter. Olika fiskar.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...