Bruna fläckar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Bruna fläckar

    Har fått en hel del bruna fläckar på både bakgrund och rutorna. Är detta alger? Hade tänkt skaffa ett gäng Otocinclus, tar dem hand om problemet?



    Mvh Emil

  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    #2
    Sv: Bruna fläckar

    Det där tror jag inte är något fara. Går ju knappt att se. Lite alger ser bara naturligt ut.

    Är karet nyuppstartat? Ha bara tålamod. Slarva inte med vattenbytena och mata sparsamt och passa på att läsa igenom artiklarna i artikelarkivet under tiden!
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Brunalger eller kiselalger som är samma alg, försvinner av sig själv efter en tid. Ancistrus är annars det bästa hjälpmedlet om du inte orkar vänta!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Bruna fläckar

        Mina Otocinclus är kanon på alla pensel och brunalgerna. De tar allt utom trådalger och Staghorn. Dessutom ser de inte svärdsplantorna som kvällssnacks
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Brunalger eller kiselalger som är samma alg, försvinner av sig själv efter en tid. Ancistrus är annars det bästa hjälpmedlet om du inte orkar vänta!
          Här är en som inte orkade att vänta, försök att stå ut - kiselalgerna försvinner så småningom.

          Jag menar bara, att när man sen vill flytta på sina ancistrus, så är dom helt omöjliga att fånga...i alla fall mina två.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • beerzon
            • May 2008
            • 877

            #6
            Algerna ökar för varje dag som går. Syns inget på rutan på kortet utan endast lite på Bakgrunden. Bilden är tagen i förregår skulle jag tro och det har ökat mycket.

            Skall resa iväg ett par dagar så får se hur möe det är när man kommer hem. Då skall jag sätta in 3st Otocinclus tänkte jag.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Ursprungligen postat av beerzon
              Algerna ökar för varje dag som går. Syns inget på rutan på kortet utan endast lite på Bakgrunden. Bilden är tagen i förregår skulle jag tro och det har ökat mycket.

              Skall resa iväg ett par dagar så får se hur möe det är när man kommer hem. Då skall jag sätta in 3st Otocinclus tänkte jag.
              Ett förslag är att du sätter in minst 6 st. om du är intresserad av arten som så. De verkar trigga varandra så det blir mer fart i dem då.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Problemet brukar heta mat, och ju fler desto större problem...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  #9
                  Jag hade kiselalger i mitt 100l kar i ca 2 månader. De "kom över en natt, och försvann över en natt". Det jag gjorde mot slutet var att minska ner andelen % i vattenbytena, då jag fick höra att det kan ha varit mina kanske för stora vattenbyten som ställde till det för karet medan kiselalgerna gynnades av det s.a.s. Sakta men säkert försvann även det bruna.
                  Under början av just de ca 2 månaderna matade jag nog för mycket också. Under denna tid minskade jag även ner på matningen till en bättre nivå.

                  Jag skippade att köpa fisk till det då jag hörde att det fixar sig själv i slutändan ändå.

                  Så tålamod, lagom med mat och lagom med vattenbyte fungerar det med
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • beerzon
                    • May 2008
                    • 877

                    #10
                    Jag har haft nitrit i en vecka så har gjort ett par stora vattenbyten (3st) på ca 40%.

                    Min resa blev inställd så vart iväg och köpte 3st Otocinclus som simmat ett par timmar i karet och håller redan på att göra rent.

                    Kanske skaffar 3st till om ett tag beroende på fiskarnas beteende/aktivitet. Just nu simmar dem på bra och stimmar emellanåt.

                    Kommentar

                    • beerzon
                      • May 2008
                      • 877

                      #11
                      Själva växterna är helt fria från alger efter jag satte in otocinclusarna. Men sanden har blivit värre. Är det också kiselalger?



                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ser så ut...men lite svårt att avgöra till 100% på bilden.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • beerzon
                          • May 2008
                          • 877

                          #13
                          Konstiga är att denna här bruna sörjan bara är på ena halvan av karet. Jag har biltemas blästersand. Jag har den grövre på ena halvan och den andre på den halvan som den bruna sörjan är på.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...