Easycarbo och CO2 samtidigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Easycarbo och CO2 samtidigt?

    Jag har fått problem med Staghornsalger i mitt kar och har googlat runt för att finna lite info om algen. Verkar som att det delvis kan bero på instabila CO2 nivåer. Har också läst att folk haft framgång att bli av ned algerna genom Easycarbo. Jag har ett biologiskt CO2 system. En dag dök plötsligt staghornen upp, vet inte varför. Då började jag dosera EC men än så länge har ingenting förbättrats.

    Jag snackade med min akvariehandlare idag om problemet och han sa att jag inte skulle köra CO2 och EC samtidigt för det "förvirrade" växterna och blev " kaka på kaka". Stämmer detta? På flaskan med EC står det att man kan köra det ihop med CO2.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2886

    #2
    Jag har lyckats bra med att åtminstone bli av med Cladophora vid ett par tillfällen genom att lätt överdosera EC. Har aldrig sett att växterna tagit skada av detta.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2886

      #3
      Kanske skulle tillägga att jag kör med trycksatt CO2-system med controller och att EC har använts ca. en vecka för att bli av med clado. I princip mellan delvattenbyte alltså. Men har som sagt inte sett några negativa effekter på växterna av detta. Däremot har det varit effektivt mot just clado, som försvunnit helt vid dessa tillfällen.

      Kommentar

      • johnsson_82
        • March 2012
        • 289

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Kanske skulle tillägga att jag kör med trycksatt CO2-system med controller och att EC har använts ca. en vecka för att bli av med clado. I princip mellan delvattenbyte alltså. Men har som sagt inte sett några negativa effekter på växterna av detta. Däremot har det varit effektivt mot just clado, som försvunnit helt vid dessa tillfällen.
        Ok. då är det kanske inga problem att köra både och (CO2 & EC). Jag tänkte köra maximalt tillåten dos EC nu någon vecka för att se om jag kan bli av med Staghornen. Hatar dem, ser inte klokt ut i karet längre.

        Kommentar

        • Freddess
          • February 2012
          • 117

          #5
          Hur gick det? BLev det Co2 eller EC i längden?
          Mitt Nano 30 l

          Kommentar

          Arbetssätt...