Ang nystartat akvarium PMDD och vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ang nystartat akvarium PMDD och vattenbyte

    Vad jag förstått här i forumet är att det tar ungefär en månad innan bakteriekulturen i akvariet är på gång. Det gör då att man ska vara försiktig att sätta i fisk, byta vatten och ha i gödning.

    Problemet för mig är ju att allt det verkar ha hänt i en snabbare ordning. Vet inte om det beror på att jag tillsatt bakteriekultur eller nåt annat.

    Det ser riktigt ok ut så här långt men får lite beslutsångest över nästa steg.

    Efter en vecka så tillsatte jag normal veckodos PMDD på rekommendation från Bosse.
    Nitritnivån har hela tiden legat lågt, trots 10 kardinaler v.1. Från dag 5 började jag få lite Nitrat och nivåerna pendlar mellan 7,5 och 10 ppm.

    Bosse tyckte också jag skulle tidigarelägga nästa fiskinsläpp eftersom akvariet visade tecken på att starta upp. Släppte då in 5 fiskar dag 10.
    Har lite trådalger idag men det är lugnt. Grönalger kommer så smått. På eftermiddagarna/kväll mkt luftbubblor från framförallt Javaormbunke.

    Allt börjar accelerera med växterna överallt nu och eftersom det gått så bra hittills vill jag att det ska bli rätt nu.
    Känns som att de använder näringen som finns. Vill inte få brist. Kommer ett par nya blad på E. Rosea dagligen nästan.

    När jag nu börjat med PMDD så måste jag ju fortsätta med det känns det som.

    Men min fråga:
    Kan jag tillsätta PMDD normaldos utan att byta vatten? Vattenbyte ska man ju vänta med till efter 3-4 veckor på nystart?
    Min burk verkar ju ha rivstartat eftersom Nitratet verkar vara stabilt.
    Eller ska jag byta nåt vatten nu.

    Behöver hjälp...
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Vet inte vad expertisen säger. Men jag skulle göra ett delvattenbyte nu och då tillsätta en normaldos PMDD.
    Alger blir det nog en del i vilket fall som helst skulle jag tro.

    Jag har precis haft min stora algattack med diverse olika alger som jag svurit över och försökt motarbeta.
    Mer om detta bekymmer står i min projekttråd.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Igår skrev jag diverse inlägg i en annan tråd som kunde ge intryck av att jag lärt mig nåt. Är nu istället nästan paralyserad kring denna enkla fråga. (Suck)
      Eftersom problemet är ren okunskap och bristande erfarenhet gällande växter och deras behov känns det som att vara lite halvblind och ta ett steg i taget. Har läst en hel del i din tråd MonkanS och sett vad du också jobbar med.
      De lösningar som gjort att det funkat hittills är ju inte något jag över huvud taget kommit på själv.
      Vet du varför man ska byta vatten?
      Med LowTech-tänk ska man ju inte byta alls?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Jag har följt dina trådar också. Ja, varför är det så mycket jobbigare med akvarium idag mot vad det var förr? Eller så har man glömt gamla bekymmer. Jag har läst och läst och läst allt nyttigt som finns här. Och lärt mig massor.

        Ja varför ska man byta vatten så ofta? Vad jag jag svara utifrån mina nya kunskaper är att förr gjorde man större vattenbyten mer sällan. Nu gör man mindre byten och oftare för att hålla en jämn balans.
        Att man byter vatten är väl för att få bort en del onyttigheter och ren skit. Sen kan jag tänka mig att det också beror på hur mycket växtlighet man har i karet. Har man massor av växter som tar hand om överskottet av näringsämnen så borde man inte behöva byta lika ofta. Och då inte heller behöva göda med PMDD.

        Det är mina tankar om detta. Expertisen här kanske har annat att säga om detta.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • laasesku
          • October 2002
          • 660

          #5
          Har för mig att man inte ska tillsätta pmdd om man inte gör vattenbyte. Du kan byta vatten varje vecka.

          Kommentar

          • laasesku
            • October 2002
            • 660

            #6
            Läste på en sida att man byter vatten för att ha stabila vattenvärden (?)

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              man byter vatten för att just hålla karet i balans

              och man byter vatten gärna med jämna mellanrum för att balansen inte ska rubbas, för att vattnet inte skall åka jojo i värden vilket är det som får fiskar att må skit.

              veckoliga byten på 20-30% är ett riktvärde som fungerar i de flesta kar, men det öär ett riiikkkttvääärde, och inte en absolut sanning.

              varje kar är unikt och kräver olika regim.

              ytterligheterna är på ena sidan ett kar proppat med blommor och liiite fisk, ergo lowtech, där byter man vatten sällan om aldrig,

              andra sidan är kar utan blommor fullproppat med fisk, ex fullproppat malawi, där krävs det kanske 20-30% flera ggr i veckan.

              odlingar i asien där de tokstressar allt, byter 100% varje dag.

              hur ens eget kar har det är omöjligt att svara på, för varje kar är unikt.

              trial and error är det som gäller,.,,,,med försikighet...


              skulle vilja säga att det är generellt bättre med ett byte för mycket än ett för lite,,,,,



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Ok. Tror att paralyseringen släpper lite nu Startade med PMDD på en tisdag men gör då så att jag kommer att byta vatten 20% nu i eftermiddag och ger sedan normaldos PMDD efter det. Känns som lagom försiktighet. Dessutom börjar mangroverötterna färga en aning, så det blir nog bra det med lite nytt vatten. Tack för svaren!
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                Arbetssätt...