Hål i växterna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blander
    • March 2012
    • 33

    Hål i växterna

    Mina gamla svärdsplantor löstes liksom upp. Bladen blev tunnare och tunnare, sen små hål, sen stora hål...
    Slängde ut alla, köpte nya... Och redan efter 2 veckor börjar samma sak hända!

    Har två zebraciklider, 8 citrontetra, två vanliga malar. Två sorters lysrör (vet inte vad de heter, akvarieexpert rekommenderade). Tänt 10 timmar per dag. 24-24 grader i vattnet.

    Alla andra växter mår bra!

    Vad är felet? Svärdsplantor brukar väl växa som tusan.
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #2
    Sv: Hål i växterna

    Se till så att svärdsplantorna får bottengödning så blir det fart på dom.

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Sv: Hål i växterna

      Jag gissar att det är dina Malar som tuggar på dem. Ancistrusmalar älskar svärdsplantor.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Blander
        • March 2012
        • 33

        #4
        Har faktiskt aldrig sett malarna röra dem. De sitter oftast på roten jag har. Och det börjar med att bladen blir tunnare.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          klassiskt.

          malarna, om det är ancistrus, ser ibland svärdsplantor som godis.

          ungefär som att släppa lös en 8-åring i en godisbutik och säga....ta vad du vill....


          de är nattaktiva, så du kommer sällan se dom tugga på blommorna dagtid.



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Du får nog välja ancistrus eller svärdsplantor.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Peter1904
              • February 2003
              • 1079

              #7
              Går bra att ha ancistrus och svärdsplanta.

              Om man ger svärdsplantorna järnhaltig bottengödning så blir bladen kraftigare och tål då mer gnagning av ancistrusarna. Kombinerar man det med att stödmata ancistrusarna med grönsaker och/eller algtabletter på kvällen så klarar sig svärdsplantorna bra.

              Ett och annat blad kan ju bli skadat men plantorna skickar betydligt mer nya blad än vad man behöver plocka bort så det fungerar bra. Att man måste välja antingen ancistrus eller svärdsplanta stämmer inte alls enligt min erfarenhet (och jag har odlat upp många hundratals ancistrusar för några år sedan).

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Peter1904
                Går bra att ha ancistrus och svärdsplanta.

                Om man ger svärdsplantorna järnhaltig bottengödning så blir bladen kraftigare och tål då mer gnagning av ancistrusarna. Kombinerar man det med att stödmata ancistrusarna med grönsaker och/eller algtabletter på kvällen så klarar sig svärdsplantorna bra.

                Ett och annat blad kan ju bli skadat men plantorna skickar betydligt mer nya blad än vad man behöver plocka bort så det fungerar bra. Att man måste välja antingen ancistrus eller svärdsplanta stämmer inte alls enligt min erfarenhet (och jag har odlat upp många hundratals ancistrusar för några år sedan).

                njau....I beg to differ....


                Jag har "2 olika stammar" med ancistrus i mina kar.

                dvs de kom från olika håll.

                1.a Stammen har aldrig rört en blomma, inte ens under svältperioder.

                2.a Stammen tuggar blommor vad jag än gör.
                Matat med allsköns olika sorters foder, allt ifrån vanliga billiga algtabletter, till högvärdiga tabletter, plussat på med määäängder med broccoli, zucchini och en massa andra grönsaker.

                Effekten på den 2.a stammen är enbart att de först tuggar i sig maten de får, och sedan tuggar de plantor. Hur jag än gör så tuggar de blommor. Jag har prexis som nämts haft järnhaltig bottengödning, tokgödat i vattnet, etc, blommor växer som fan, tjocka bra blad, men de slutar alltid i truten på malen.


                Jag är 100% övertygad om att de som tuggar blad, har föräldrar som har tuggat blad. Och vice versa, de som inte tuggar blad, har föräldrar som inte tuggar blad.


                Hos mina tuggande malar funkar bara Anubias, cryptos, horsärvsliknande, samt jättevallisar, allt annat har tuggats ner.



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #9
                  Ursprungligen postat av Peter1904
                  Går bra att ha ancistrus och svärdsplanta.

                  Om man ger svärdsplantorna järnhaltig bottengödning så blir bladen kraftigare och tål då mer gnagning av ancistrusarna. Kombinerar man det med att stödmata ancistrusarna med grönsaker och/eller algtabletter på kvällen så klarar sig svärdsplantorna bra.

                  Ett och annat blad kan ju bli skadat men plantorna skickar betydligt mer nya blad än vad man behöver plocka bort så det fungerar bra. Att man måste välja antingen ancistrus eller svärdsplanta stämmer inte alls enligt min erfarenhet (och jag har odlat upp många hundratals ancistrusar för några år sedan).
                  Nu har jag inte lika lång erfarenhet, som vad du har, men i mina kar funkar inte ancistrus och svärdsplantor.
                  Det kan funka ett tag - medans dom är små, sen när dom vuxit på sig, hjälper varken algtabletter eller annat malfoder. Dom blir liksom latare ju ädre dom har blivit - svärdplantblad är lättätna...och dyra.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Blander
                    • March 2012
                    • 33

                    #10
                    Nu har jag tillfört järn och gödning, svärdsplantorna verkar redan grönare. Får se om de tar sig helt eller om det är malarna som tjuvkäkar nattetid.

                    Kommentar

                    • MrSwedeman
                      • February 2012
                      • 70

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                      njau....I beg to differ....


                      Jag har "2 olika stammar" med ancistrus i mina kar.

                      dvs de kom från olika håll.

                      1.a Stammen har aldrig rört en blomma, inte ens under svältperioder.

                      2.a Stammen tuggar blommor vad jag än gör.
                      Matat med allsköns olika sorters foder, allt ifrån vanliga billiga algtabletter, till högvärdiga tabletter, plussat på med määäängder med broccoli, zucchini och en massa andra grönsaker.

                      Effekten på den 2.a stammen är enbart att de först tuggar i sig maten de får, och sedan tuggar de plantor. Hur jag än gör så tuggar de blommor. Jag har prexis som nämts haft järnhaltig bottengödning, tokgödat i vattnet, etc, blommor växer som fan, tjocka bra blad, men de slutar alltid i truten på malen.


                      Jag är 100% övertygad om att de som tuggar blad, har föräldrar som har tuggat blad. Och vice versa, de som inte tuggar blad, har föräldrar som inte tuggar blad.


                      Hos mina tuggande malar funkar bara Anubias, cryptos, horsärvsliknande, samt jättevallisar, allt annat har tuggats ner.



                      .
                      Ken! Du måste säga till dina föräldrar att sluta tugga på bladen..... du måste vara bestämd!

                      Kommentar

                      • Andersson79
                        • August 2012
                        • 41

                        #12
                        Hej! Kommer in och lånar tråden lite hoppas det är ok?. Jag har liknande problem med att bladen/växterna börjar bli genomskinliga och får hål i dem. Har vallisneria som börjar ganska sliten även min svärdsplanta. Har bra vattenvärden och kör med små doser bottengödning. Har även flytande "easy-life profito" Har en ljustid på ca 13h. Har idag lite flytande växter i karet kan det vara dem som tar alla näring? Har svårt att tro att mina malar håller på att äta upp alla växter?

                        Kommentar

                        • ilzetas
                          • January 2011
                          • 278

                          #13
                          Malar tuggar inte bitar ur växterna, utan äter på sitt sätt upp bladen lager för lager. Mina ancistrus äter på mina svärdsplantor, men jag tar emellanåt bort dom tunnaste bladen och ger på så sätt plantan mer kraft till bladen som är kvar. Jag har 5 svärdplantor i mitt 300 liter och dom har levt med ancistrusarna i snart 2 år. Ancistrusarna äter utöver plantorna fodertabletter och grönsaker. Grönsaker är verkligen en favorit, då är dom aktiva även på dagen
                          300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                          Kommentar

                          • Andersson79
                            • August 2012
                            • 41

                            #14
                            Ok! Jag har frågat runt på andra forum och fått lite uppslag, många som tror på näringsbrist och rekommenderar pmdd. Ja jag brukar bjussa på fodertabletter och grönsaker.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...