Optimal belysningstid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #16
    sedan är det skillnad på "optimal" belysning och "good enough to survive" belysning.


    om man med optimal menar att det är med den mängd ljus som växterna växer mest, både i tjocklek och längd, och med "klarar sig" är den mängd som växterna överlever med minimal tillväxt, så är det nog ganska stora skillnader i antal timmar.


    ex. med 12 timmar och full dos (PMDD + EC + lite lera vid rötterna) gödning så fick jag skoga mina jättevallisar kanske 10-20 cm / vecka.

    med 9-10 timmars lampa och 25% dos (PMDD + EC + lite lera vid rötterna), så gick skogandet ner till 10-20 cm / månad.

    dom lever och frodas i bägge versionerna....som jag ser det iaf....


    vill man skoga ofta och mycket......brassa på.

    är man nöjd med liten men naggande god tillväxt....dra ner på det ena och det andra lite grand.....




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det kan vara värt att nämna (så att ingen missförstår) att en släckt akvariebelysning mitt på dagen självklart inte skall innebära att akvarierummet skall vara "släckt". Antingen måste takbelsyningen vara på eller så måste det finnas infallande dagsljus. Det är definitivt inte lämpligt att akvariet är så mörkt att fiskarna "lägger sig" under mellan perioden.

      vilket tangerar en tanke jag har haft ett tag.

      blommor behöver vila....så gör människor oxå, dvs sussa lite på natten.

      fisk behöver det oxå.

      men jag har aldrig sett några guidelines på hur länge de behöver nanna.

      ex, om man då har belysningen igång mellan 14:00 - 00:00, dvs 10 timmar, och karet står i ett rum med mycket dagsljus, så vaknar dom kanske 05:00 på morgonen under sommaren.

      ergo....5 timmars sussande....

      jag själv skulle bli knäpp om jag under 4-6 månader bara fick 5 timmars nannande / natt.


      finns det några guidelines om detta ??




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      Arbetssätt...