Påfyllning av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Påfyllning av akvarium

    Jag hade tänkt dra igång mitt akvarium imorgon. Fylla upp med kallvatten från kranen. Samtidigt hade jag tänkt att sätta i växter strax innan påfyllningen. Kan dem ta stryk av att vattnet är kallt till en början?

    Skall jag köra igång doppvärmaren på en gång eller vänta tills vattnet stigit tills rumstemperatur?

    Annan fråga: Skall jag köra full ljusstyrka från början, alltså 14 timmar om dagen?

    Mvh Emil

  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ingen fara. fyll på du bara. fast du behöver ju inte köra på det kallaste. kostar det bara massa el sen när värmaren ska värma upp vattnet.

    o ja du kan sätta igång den på en gång

    o ja du kan ha lyset tänt precis som du tänkt ha det i framtiden

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      14 timmars belysningstid i början är mycket,tycker att du skall köra med 10 timmar tills akvariet och växter har kommit igång.

      Stor risk för mycker alger annars !

      Kommentar

      • beerzon
        • May 2008
        • 877

        #4
        Hannes: Okej. Elen ingår i hyran så det är inga problem, hehe.

        Men drar en doppvärmare mycket? Tänkte mer när vattentemperaturen stigit dit den skall. Har inte använt doppvärmare tidigare, har känns onödigt.

        Christer: Jag vill faktiskt ha alger till en viss del. Fast inte så mycket att rutorna täcks, hehe.

        Går ju alltid köpa sån där Easy Carbo. Använt de tidigare och de håller borta algerna helt dock.

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Ursprungligen postat av beerzon
          Hannes: Okej. Elen ingår i hyran så det är inga problem, hehe.

          Men drar en doppvärmare mycket? Tänkte mer när vattentemperaturen stigit dit den skall. Har inte använt doppvärmare tidigare, har känns onödigt.
          Inget bra miljötänk precis..
          Så alla i ditt hus delar med andra ord på elen. Om du använder mycket el så får övriga i huset vara med och betala den.
          För du tror väl inte att det är hyresvärden som betalar den?

          Sorry, väldigt mycket OT. Kunde inte låta bli..
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            Sv: Påfyllning av akvarium

            Ursprungligen postat av beerzon
            Hannes: Okej. Elen ingår i hyran så det är inga problem, hehe.

            Men drar en doppvärmare mycket? Tänkte mer när vattentemperaturen stigit dit den skall. Har inte använt doppvärmare tidigare, har känns onödigt.

            Christer: Jag vill faktiskt ha alger till en viss del. Fast inte så mycket att rutorna täcks, hehe.

            Går ju alltid köpa sån där Easy Carbo. Använt de tidigare och de håller borta algerna helt dock.
            Ja då så.

            Ja det beror på vad det är för effekt på den. En 300w drar ju rätt mycket.

            Easy carbo håller inte alger borta. Du hade nog bara tur eller vad man ska säga innan då. Det är koldioxid på flaska kam man säga. Det du gjorde va att få dina växter i karet att växa mer. (de andas ju koldioxid) o därmed ta upp all näring så algerna inte fick nått.
            Men det är inget medel mot alger.

            Kommentar

            Arbetssätt...