Bottennäring - fördelar / nackdelar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    Bottennäring - fördelar / nackdelar?

    Funderar på det här med bottennäring till växter. Har aldrig kört med det förut utan matar växterna med Easy Carbo och PMDD.
    Men, funderar lite så smått om jag borde testa detta nu i ett kommande 450 L akvarium.

    Så, några fördelar med detta som inte kan uppnås med Easy Carbo och PMDD? Några egentliga nackdelar med det?
    Har inga avancerade eller svåra växter. Dom klarar sig bra med den gödning som dom får men jag kanske kan börja fundera på lite svårare växter om jag använder bottengödning?

    Hur gör man, vad köper man, hur mycket går åt?
    Smetar man bara ut ett lager och fyller på med sand över eller duttar man med lokala fläckar där växterna planteras?
    Lokala fläckar då till de mer avancerade (läs svåra) växterna så man undviker att snabbväxande växter snor i sig all näring?

    Är det vanligt att folk använder detta eller är det mer till rena växtakvarium kanske?

    Många frågor - hoppas någon har svaren
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    fördelar

    man behöver inte bry sig om att göda blommorna så länge det finns "kräm" kvar i gruset

    man kan prexis som du säger "punktgöda"


    nackdelar

    krämen tar för eller senare slut

    om man rör runt i botten så far gödningen runt i karet med algexplosion som risk


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Ferengi
      • August 2008
      • 399

      #3
      Skall man se det som ett komplement till EC och PMDD eller som ett alternativ?
      Blir lite smått förskräckt när du nämner "algexplosion"...

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        nej, se det som ett sätt att ge fullständigt fasen i pmdd under tiden det finns kräm kvar.

        det är skitbra, det är enkelt, men det kan vara lite trist om man drar upp en väl rotad blomma och märker att det blir en massa bottengödning runt om i karet.


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • laasesku
          • October 2002
          • 660

          #5
          Har sett några kar med sånt bottensubstrat och och de är de snyggaste, frächaste karen jag sett rent växtmässigt. Men som sagt växterna bör man inte röra för mycket

          Kommentar

          Arbetssätt...