Hjälp och tips med växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GustavR
    • August 2012
    • 70

    Hjälp och tips med växter

    Hej!
    Skulle vilja ha lite tips på bra hemsidor med bilder på akvarieväxter, vill gärna identifiera de jag har idag! Den enda ja vet är "Cabomba" som växt 4-5 cm på bara 4 dagar, är de normalt?

    Jag har idag bara "Easy Carbo" som näring och funderar på nått mer, tips?

    Har även Java mossa, den lite "korthårigare" varianten, inköpt och planterad igår, så den ser inte jätte fin ut än..

    Så, ja skulle gärna vilja ha hjälp att identifiera övriga om någon vänlig själ har tid Tog bild med min laptop då min mobil är på lagning, så inte jätte bra bilder.

    Växt nr 1, kortväxt, skickar ut rötter lite varstans, kortbladig med tydliga vita mönster på bladen:


    Växt nr 2: Långa breda blad, grönt i mitten och ljust på sidorna: (Här syns även växt nr 3 )


    Växt nr 3: Lik den första dock inga vita mönster och större på alla håll:


    På bilderna ser ni att ja har lite grövre grus, skulle vilja odla "Cuba", tror ni det går ? Är det en växt att rekommendera?

    Om ni har några tips på växter så skriv gärna dessa, vill ha nått gräsliknande och vore även skoj om möjligt med marktäckande.

    Ser ni nått annat som är fel i akvariet (är nybörjare) så kom gärna med konstruktiv kritik

    Sist men inte minst, skicka ett pm om ni har de växter ja söker och har lust att sälja

    Mvh!
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Växt nr 2 ser ut att vara en dracena.



    Bra växtgödning är PMDD som du kan köpa billigt här.





    Senast redigerad av MonkanS; 18 August 2012, 14:23.
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Hejsan GustavR

      Den första verkar vara en Hygrophila polysperma, den andra en dracena - en sumpväxt, som tyvärr kommer att dö ut efter ett tag och den tredje är Limnophila sessiliflora.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • GustavR
        • August 2012
        • 70

        #4
        Ursprungligen postat av gullefjun
        Hejsan GustavR

        Den första verkar vara en Hygrophila polysperma, den andra en dracena - en sumpväxt, som tyvärr kommer att dö ut efter ett tag och den tredje är Limnophila sessiliflora.

        //Inger
        Hej Inger.
        Tror inte det är en Limnophila sessiliflora utan en Cacomba, men ja kan ha fel!
        Läste precis om Dracena, får ta bort den snart då!
        Hygrophila polysperma verkar vara rätt! Har en till växt som ja inte vet som liknar denna men har större blad och grövre stjälkar, vet du vad det kan vara?

        Tack!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av GustavR
          Hej Inger.
          Tror inte det är en Limnophila sessiliflora utan en Cacomba, men ja kan ha fel!
          Läste precis om Dracena, får ta bort den snart då!
          Hygrophila polysperma verkar vara rätt! Har en till växt som ja inte vet som liknar denna men har större blad och grövre stjälkar, vet du vad det kan vara?

          Tack!
          Inte det lättaste utan bild.

          Du kan även lägga i en förfrågan på växter som du vill ha, under annonser här i forumet - jag kommer inte ihåg, om man måste vara goldenmedlem för det - fast det är ju lätt fixat för en billig peng.

          //Inger





          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • GustavR
            • August 2012
            • 70

            #6
            Du ser den på bild två, till vänster om dracenan!
            Ja de ska ja kika vidare på, bra utbildning att läsa på denna sida
            Tack för svaren, mvh

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ursprungligen postat av GustavR
              Du ser den på bild två, till vänster om dracenan!
              Ja de ska ja kika vidare på, bra utbildning att läsa på denna sida
              Tack för svaren, mvh
              Kan kanske vara en bacopa - lite otydlig bild.

              Jag, tycker att du ska satsa på lite enklare växter så här från början (egen erfarenhet) - näring till växterna är ett "måste". EC är ett flytande CO2 och räcker inte till utan näringstillskott i form av PMDD eller liknande!
              Lycka till nu.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • GustavR
                • August 2012
                • 70

                #8
                Okej ja den va lik, får se om ja får blommor då kanske. Ja.. ja är ganska bra på att vilja ha allt på en gång, tålamod är inte min starka sida Tack för hjälpen. Mvh

                Kommentar

                • GustavR
                  • August 2012
                  • 70

                  #9
                  2Var det någon som visste om man kunde plantera Cuba "Hemianthus callitrichoides" på grovt grus eller blir det inte alls bra? Mvh

                  Kommentar

                  Arbetssätt...