Mäskproblem - vad gör jag för fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Mäskproblem - vad gör jag för fel?

    Hej!
    I våras startade jag upp en mäskanläggning, tänkte köra med två mäskflaskor och en vattenflaska och tänkte byta en mäskflaska varje vecka så att systemet gick kontinuerligt. Men bortsett från svårigheterna att få systemet tätt har jag problem med mäsken - efter tre-fyra dagar slutar det bubbla!
    Jag kör med ett - som jag trodde i alla fall - standardrecept, en kub jäst, 2 dl socker, 1 liter vatten. Löser upp jästen i lite vatten i en 1,5 liters PET-flaska, fyller på med resten av vattnet, häller i sockret och skakar tills allt har lösts upp.
    Har testat mer och mindre jäst, mer och mindre socker, mer och mindre vatten... Har även testat torrjäst men det var enda gången jag var riktigt glad för vattenflaskan, då bubblade det lite väl mycket (första dygnet, sen avtog det också raskt). Rumstemperaturen har varierat, i våras var den nog en eller två grader lägre än den är nu på sommaren.
    Hur ska jag bära mig åt för att få mäsken att bubbla lite längre?

    Hälsningar
    Jennifer
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Torrjäst har jag haft betydligt bättre erfarenheter med, så där kan du laborera lite mer. Det går kanske ett par krm till en liter, men visst bubblar det på bättre i början. Har du mycket torrjäst äter det upp sockret alldeles för fort.
    En del som kör mäsk har även vällingpulver eller torrmjölk i mäsken för att få längre rektionstid, men det är inget jag personligen kört med, utan då gör jag hellre en ny sats mäsk.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • jenmad
      • March 2009
      • 579

      #3
      Okay, då hade jag nog för mycket torrjäst, tog en halv påse... Hur mycket socker ska det vara till en liter vatten och 2 krm torrjäst? Och hur länge kan en mäsksats bubbla? Är en vecka omöjligt?

      Hälsningar
      Jennifer

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nu kommer jag inte ihåg exakt dosen jag körde med, men skulle tippa på runt 1 liter vatten, 1/2 tsk torrjäst och 1,5 dl socker. Detta bubblade på i bra takt i 4-5 dagar och då körde jag på med ny sats. Jag hade bara en flaska med mäsk, seriekopplar du ett par flaskor får du ett jämnare flöde på co2.
        Med mindre jäst så bubblar det även mindre, men under längre tid.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • jenmad
          • March 2009
          • 579

          #5
          Okay, tack för hjälpen! Ska köpa torrjäst imorgon och köra igång!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Du får prova dig fram med lite olika styrkor på blandningen, så kommer du säkert att hitta det som funkar för dig!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • aneta
              • September 2008
              • 261

              #7
              Jag märkte en stor skillnad när jag istället för torrmjölk började blanda havregryn i mäsksatsen. Det bubblar dubbelt så lång tid. Nu använder jag 5 L dunkar (bubblar i ca 2 veckor) och tar 1 dl havregryn till 5 L vatten. Så prova med ca 0,3 dl till 1,5 L vatten.
              325L

              Kommentar

              • jenmad
                • March 2009
                • 579

                #8
                Hm, har ju inte ens använt torrmjölk hittills... Men havregryn har jag ju hemma så det kan ju testa. Tack för tipset! Hur mycket socker och jäst använder du? Och vilken sorts jäst, vanlig eller torrjäst?

                Kommentar

                • aneta
                  • September 2008
                  • 261

                  #9
                  Jag använder 5 dl socker och 2 km torrjäst (röd) till 5 L som sagt så man ska nog inte ta för mycket jäst verkar det som.
                  325L

                  Kommentar

                  • Peter1904
                    • February 2003
                    • 1079

                    #10
                    Sv: Mäskproblem - vad gör jag för fel?

                    Nu är det många år sen jag körde mäsk co2 men jag körde en variant med gelatin för att få en längre och stabilare effekt. Kommer inte ihåg receptet men borde gå att hitta med google.

                    Kommentar

                    • SimonSaysBaka
                      • August 2009
                      • 788

                      #11
                      Jag kör med bara med en
                      2L flaska
                      2dl socker
                      1krm torrjäst

                      De brukar bubbla en till två veckor ungefär beroende på värme i rummet, startar en ny mäsk en dag före jag byter ut den andra så den får komma igång byter ut den när jag sover och reaktorn är avstängd, så det blir en jämn co2. Ska övergå till större flaskor typ 5L dunk längre fram. det är viktigt att inte ta för mycket jäst och socker.

                      Ett annat recept som kan vara värt att testa tror det var någon vid namnet heeke som körde med det, som sagt var lite jäst är viktigt, och så ska man se till att vattnet int är för varmt när man blandar.

                      5l vatten
                      5dl socker
                      2msk vällingpulver
                      1tsk Bikarbonat
                      2krm Torrjäst
                      Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                      Kommentar

                      Arbetssätt...