Är det cyano?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aneta
    • September 2008
    • 261

    Är det cyano?

    Jag har fått denna gröna , slemmiga "dekoration" på stenar och vissa växter i samband med större rescape av karet. Är det cyano?
    Har läst att man skulle mörklägga i minst 3 dagar. Man ska väl inte ha Co2 (mäsk) igång under den tiden? Dum fråga kanske...

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
    Senast redigerad av aneta; 10 August 2012, 14:29.
    325L
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Tycker det verkar vara "fel färg" för att vara cyano - den färgen går mer åt det blågröna hållet. Fast en bild kan förstås luras.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • aneta
      • September 2008
      • 261

      #3
      Färgen är faktiskt väldigt grön som på bilden. "Det" känns slemmigt och går lätt av stenen, vad kan det vara för alg då? har aldrig haft nåt liknande utan mest hårda prick alger. Har glömt att skriva att jag ökade ljusstyrkan också nästan samtidigt som jag gjorde ommöblering. Det har säkert bidragit till obalansen
      Ska jag bara låta det vara och vänta tills det stabiliserat sig igen?
      325L

      Kommentar

      • SimonSaysBaka
        • August 2009
        • 788

        #4
        Om det är slemmigt och går lätt att ta bort så tror jag att det är cyano kan hända att krukans röda färg lurar ögat lite gran. Och nej ingen co2 igång under mörkläggning, växterna utnyttjar co2 under ljus, så den behöver int vara inkopplad.
        Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

        Kommentar

        • aneta
          • September 2008
          • 261

          #5
          Uff vad tråkigt...läste att cyano var svårt att bli av med och att det inte alltid hjälper med mörkläggning. Jag ska börja med det i alla fall och se vad som händer.
          325L

          Kommentar

          Arbetssätt...