Köpa KNO3

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • David.H
    • August 2012
    • 2

    Köpa KNO3

    Hej,
    Brukar läsa runt här på forumet ibland men registrerade mig inte förens nu.
    Det var några år sedan som man höll på med det här, men den tråkiga sommaren har fått mig att dra igång min växthobby igen.
    Tidigare köpte jag KNO3 från den lokala akvariebutik men dom har bytt leverantör så jag vände mig till Google och hittade dessa butiker:





    Hur viktigt är det med kvalitén/renheten på KNO3? Min akvariehandlare pratade om att många butiker säljer teknisk KNO3 vilket tydligen inte skulle vara lika bra. Någon som vet om det är teknisk eller inte som haack.se och akvariehobby.se säljer? Det som norrkemi.se säljer verkar ha en renhet på minst 99,5% nån som har köpt KNO3 av dom?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    Välkommen

    varför bara KNO3? varför inte hela PMDD paketet? PMDD kör väldigt många med just för att det är billigt och väldigt bra! men du har kanske stenkoll på kemin där och isåfall förstår jag dig

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Hehe,

      Bombtillverkning?
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • SimonSaysBaka
        • August 2009
        • 788

        #4
        Kemisk ren kno3 är väldigt dyr, Köp från haack.se bra leverans och har använt de som de säljer i flera år, den duger bra, så får du mer än Kno3, som växterna behöver. Ett bra sätt att testa KNO3 är att blanda det med 50% socker och tända eld på det om de brinner bra så duger det gott och väl. ska bara passa sig för de man köper på mataffärer de innehåller oftast salt, så köp därifrån du vet att det fungerar. Har gjort mycket fyrverkerier i mina yngre år, blandat en hel del kno3 till svartkrut och rökbomber, har fortfarande en säck på 10kg med kno3 liggande i ett förråd.
        Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5


          Kommentar

          • David.H
            • August 2012
            • 2

            #6
            Har tänkt köpa 1Kg så det räcket ett bra tag främst till akvariet men även så man kan ge övriga krukväxter i huset lite näring.


            Ursprungligen postat av hannesc
            Välkommen

            varför bara KNO3? varför inte hela PMDD paketet? PMDD kör väldigt många med just för att det är billigt och väldigt bra! men du har kanske stenkoll på kemin där och isåfall förstår jag dig
            Att jag har stenkoll på kemin kan jag inte säga men jag körde så gott som uteslutande med KNO3 förr.
            ----

            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            Kemisk ren kno3 är väldigt dyr, Köp från haack.se bra leverans och har använt de som de säljer i flera år, den duger bra, så får du mer än Kno3, som växterna behöver. Ett bra sätt att testa KNO3 är att blanda det med 50% socker och tända eld på det om de brinner bra så duger det gott och väl. ska bara passa sig för de man köper på mataffärer de innehåller oftast salt, så köp därifrån du vet att det fungerar. Har gjort mycket fyrverkerier i mina yngre år, blandat en hel del kno3 till svartkrut och rökbomber, har fortfarande en säck på 10kg med kno3 liggande i ett förråd.
            Dyrt var det väl inte? Norrkemi's KNO3 kostar 88Kr/kg och har en renhet på minst 99,5%. Hos haack.se kostar det 120kr/kg och renheten vet man inte. Det man köper i mataffärer är inte kaliumnitrat(KNO3) utan Natriumnitrat(NaNO3)
            ----

            Där användes ammoniumnitrat och nitrometan, men visst ammoniumnitrat är också ett gödsel.
            ----

            Kommentar

            • SimonSaysBaka
              • August 2009
              • 788

              #7
              Ursprungligen postat av David.H
              Dyrt var det väl inte? Norrkemi's KNO3 kostar 88Kr/kg och har en renhet på minst 99,5%. Hos haack.se kostar det 120kr/kg och renheten vet man inte. Det man köper i mataffärer är inte kaliumnitrat(KNO3) utan Natriumnitrat(NaNO3)
              ----
              ----
              Jo jag missade priset, sist jag köpte kemisk ren KNO3 var på apoteket för länge sedan, kostade 150k för ett halv kilo.
              Jo fast Salpeter NaNO3 Kali Salpeter KNO3, De säljer båda, då med salt i dem nu mera. (Vet inte om de gör det fortfarande överallt) Du kan ju alltid skriva till haack, han svarar säkert på dina frågor om renhet och så vidare, Saken är att man kan köpa mer än bara KNO3 där PMDD, och jag vet att det fungerar, tänkte bara att det kan vara bra att använda det som fungerar.

              köpte sist ett trippel pack, växte så det knakade med co2 och PMDD.
              Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Ursprungligen postat av David.H

                Dyrt var det väl inte? Norrkemi's KNO3 kostar 88Kr/kg och har en renhet på minst 99,5%. Hos haack.se kostar det 120kr/kg och renheten vet man inte.
                ----


                ----
                99,5% hos haack
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                Arbetssätt...