Sera UV filter? erfarenhet någon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rgolsson
    • May 2012
    • 189

    #16
    ja precis, 9 watt.

    Chelatet? i like massförstörelsevapen, åtminstånden när dom är på min sida kriget ;/

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #17
      Ursprungligen postat av rgolsson
      ja precis, 9 watt.

      Chelatet? i like massförstörelsevapen, åtminstånden när dom är på min sida kriget ;/
      Det skrotar gödningen helt enkelt
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Christer5

        #18
        Det räcker oftast att köra UV en vecka och då hinner det inte att hända som mycket med växterna

        Kommentar

        • rgolsson
          • May 2012
          • 189

          #19
          är väll alltid så, för och nackdelar,

          men som christer säger det räcker väll med en vecka, det har hänt mycket på en dag,

          Kommentar

          • Christer5

            #20
            Kul att det fungerar !

            Kommentar

            • rgolsson
              • May 2012
              • 189

              #21
              faktiskt bättre än jag trodde, ska nog köra 2 eller 3 dagar till sen behöver jag nog inte köra mer,

              Men skall man köra kanske 1 dag i veckan sen mest för säkerhets skull?

              flickvännen blir skit sur när vattnet blir dåligt och vill att man skall ha i tetra crystal water, så är ju bra om uv lampan gör det istället?

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #22
                Ursprungligen postat av rgolsson
                faktiskt bättre än jag trodde, ska nog köra 2 eller 3 dagar till sen behöver jag nog inte köra mer,

                Men skall man köra kanske 1 dag i veckan sen mest för säkerhets skull?

                flickvännen blir skit sur när vattnet blir dåligt och vill att man skall ha i tetra crystal water, så är ju bra om uv lampan gör det istället?
                Du kommer fortfarande att skrota gödningen.

                Lär er att sköta karet istället, lite partiklar finns det alltid men det funkar bra för oss andra utan massa onödig teknik. OK vid svåra problem men i övrigt så är det lika bra att naturen får sköta sitt. Sköt vattenbyten, 50% i veckan så bör det räcka där.

                Alternatvivet är väl att ni kör växtlöst, massa stockar och prylar, då kan ni leka med teknik hur mycket ni vill.

                Folk kör UV-C innan plåtningar och i kortare intervaller för att få det crisp, annars så ska det gå att sköta det själv. Jag har kristallklart vatten utan, det finns många fler med mig. Det är maskinskötaren som får lära sig att sköta skutan bara..
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #23
                  Såhär ser mitt ut, matar på bra och använder inte ens filtervadd. Lite hinna finns det ofta på ytan men det kan lösas med en luftpump, det pallar jag ändå inte.


                  http://www.youtube.com/watch?v=wb7ZESbCZe8&feature=plcp
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • rgolsson
                    • May 2012
                    • 189

                    #24
                    men är det för jag har orignal filtret som vattnet är dåligt då?
                    jag gör vattenbytena, och växtlöst vill jag inte, det är ju det som är det roliga med växterna,

                    Riktigt snygg kar du har

                    Kommentar

                    • Christer5

                      #25
                      Kör endast UV när det behövs och inte i förebyggande syfte.

                      Det bästa är att hitta balans i akvariet så man inte behöver UV alls.

                      Ha mycket växter samt kanske någon flytväxt,jag har andmat som många hatar men tycker det är bra att den växer det är ju bara att ta håven varje vecka och rensa ut.

                      Kommentar

                      • rgolsson
                        • May 2012
                        • 189

                        #26
                        när ni pratar balans, är det antal fiskar gemt emot antal växter? så man skall ha en balans där i mellan?

                        Kommentar

                        • Christer5

                          #27
                          Ursprungligen postat av rgolsson
                          är väll alltid så, för och nackdelar,

                          men som christer säger det räcker väll med en vecka, det har hänt mycket på en dag,
                          Hur har det gått ?

                          Kommentar

                          • david87
                            • June 2005
                            • 710

                            #28
                            Ursprungligen postat av rgolsson
                            när ni pratar balans, är det antal fiskar gemt emot antal växter? så man skall ha en balans där i mellan?
                            Med balans menar man nog mer med hur mycket du matar och hur mycket fisk du har. Mat = näring
                            Sen krävs det ju en balans med hur mycket ljus du har i karet också så det är många parametrar som ska in.

                            Men ha tänt ca 10h/dygn och mata lagom till fiskarna så det tar slut fort (det är svårt att mata för lite men lätt att mata för mycket) så brukar man få in en bra balans i karet

                            Kommentar

                            • Christer5

                              #29
                              Mathias,varför skall man inte använda bra teknik när den finns tillgänglig och det löser problemet snabbt.

                              Det räcker att köra UV några dagar och sedan åtegår man till att sköta akvariet som vanligt.

                              Då borde man väl inte använda filter heller ?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...