Vad är det för alg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #16
    Jag förstår fortfarande inte poängen med att försöka göra cyanobakterier till nån slags låtsatsalger. Det är bakterier och det släktskapsmässiga avståndet till alger är en avgrund, inget att göra åt det. Om det nu av nån för mig obegriplig anledning är ett problem att kalla dem bakterier så låt bli det då och kalla dem cyano rätt och slätt. Då går man runt det eventuella problemet utan att göra våld på systematiken.

    Cyano är ohyggligt viktiga för jordens ekologi men för mycket på fel ställe är rakt inte bra. Det man skall tänka på är att cyano inte nödvändigtvis behöver vara ett tecken på övergödning, det kan lika gära tyda på obalans mellan näringsämnen. Många cyanobakterier har förmågan att fixera luftkväve och de blir då oberoende av halten nitrat och ammonium i vattnet. Finns det brist på kväveföreningar i vattnet men gott om fosfor så får cyanobakterierna ett gyllene tillfälle att konkurrera ut alger och andra växter som inte kan hänga med och tillgodogöra sig fosforn. Ibland skulle alltså gödning med nitrat kunna vara ett sätt att gynna vanliga växter på bekostnad av cyano, det är lite vanskligt dock men har man cyano, låga kvävehalter och gott om fosfor kan det faktiskt vara värt att prova.

    Vilka cyanobakterier som finns i akvarier har jag inte klart grepp om, det kan nog vara både kvävefixerande och såna som inte har den egenskapen. Så länge de är i måttliga mängder är det ju inget problem och säkert finns de alltid där i viss mån. Det är när de växer okontrollerat och tar över som det blir ett problem, i alla fall estetiskt.

    Om det problemet sen skall botas, nja, inte kallar jag det att bota ett problem om jag rycker upp maskrosor eller tar bort dem med bekämpningsmedel. Får folk för sig att cyanobakterier är nåt som skall botas så bör det väl snarast till information om att cyanon är något högst nödvändigt för både oss och andra organismer. För den skull finns det ju ingen anledning till att acceptera cyano som löper amok, det är högst motiverat att göra nåt åt det och se till att cyanon vet hut och håller sig inom rimliga gränser. Vilket som sagt inte är det enklaste.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #17
      Ursprungligen postat av Bygert
      Jag förstår fortfarande inte poängen med att försöka göra cyanobakterier till nån slags låtsatsalger. Det är bakterier och det släktskapsmässiga avståndet till alger är en avgrund, inget att göra åt det. Om det nu av nån för mig obegriplig anledning är ett problem att kalla dem bakterier så låt bli det då och kalla dem cyano rätt och slätt. Då går man runt det eventuella problemet utan att göra våld på systematiken.
      Jag skulle vilja ha sett rackarna i det akvariet som gjort dig så avogt inställd till raringarna, eller kanske inte?
      Jag tror inte att jag skrivit att man skall kalla cyanobakterier för alg. Jag nämnde blågröna alger som de hette for och har hetat betydligt längre än cyanobakterier. Jag vidhåller å det skarpaste att kalla cyanobakterier för bakterier som det hela gick ut på från de andra pågarna. Att kalla dem för cyano är som du säger bättre om än lite slarvigt.


      Cyano är ohyggligt viktiga för jordens ekologi men för mycket på fel ställe är rakt inte bra. Det man skall tänka på är att cyano inte nödvändigtvis behöver vara ett tecken på övergödning, det kan lika gära tyda på obalans mellan näringsämnen. Många cyanobakterier har förmågan att fixera luftkväve och de blir då oberoende av halten nitrat och ammonium i vattnet. Finns det brist på kväveföreningar i vattnet men gott om fosfor så får cyanobakterierna ett gyllene tillfälle att konkurrera ut alger och andra växter som inte kan hänga med och tillgodogöra sig fosforn. Ibland skulle alltså gödning med nitrat kunna vara ett sätt att gynna vanliga växter på bekostnad av cyano, det är lite vanskligt dock men har man cyano, låga kvävehalter och gott om fosfor kan det faktiskt vara värt att prova.
      Jag håller i princip med dig helt om detta. Framför allt om balansen mellan C:N:P och lite annat.
      Kväve fixeringens fara och jakten på fosfor är jag rejält skeptisk till. Men det forskas rätt mycket på detta. Jag och många som kan detta bättre anser att man skjuter helt fel här. Kvävefixering är otroligt energikrävande och man ser detta i princip endast i mycket näringsfattiga vatten och då är mängden cyanobakterier oftast mycket låg. Många av dessa cyanobakerier finns också i näringsrikare vatten men så länge det finns ammonium så föredrar de det på grund av mindre energi åtgång. Det tvistas om i fall de kan tillgodogöra sig Nitrit och Nitrat, vilket de kanske kan mycket delade meningar här också men samma gäller som med N2. Vad det gäller NO3 Nitrat tycks det att både alger och cyanobakterier ser detta som en signal på faran över. Bakterier har hunnit och klarat att oxidera kvävet så kväve kommer att bli en bristvara och de drar sig långsant tillbaks eller i vart fall slutar att reproducera.
      Fosfor och cyanobakterier: Troligtvis är detta kraftigt överdrivet problem. Jag har under några år studerat detta och jobbar med några duktiga experter på området. Förhoppningsvis kan vi publicera en studie nästa år. Men så länge C:N:P balansen är fel kommer alger, cyanobakterier och bakterier att försök få till ett jämnviktsläge.


      Vilka cyanobakterier som finns i akvarier har jag inte klart grepp om, det kan nog vara både kvävefixerande och såna som inte har den egenskapen. Så länge de är i måttliga mängder är det ju inget problem och säkert finns de alltid där i viss mån. Det är när de växer okontrollerat och tar över som det blir ett problem, i alla fall estetiskt.
      Det tycks vara någon typ av bentisk cyanobakterie som inte bildar trådar utan ett lite plastlikt täcke om jag inte har fel. Typ detta http://www.theplantedtank.co.uk/algae/bga3.jpg

      Om det problemet sen skall botas, nja, inte kallar jag det att bota ett problem om jag rycker upp maskrosor eller tar bort dem med bekämpningsmedel. Får folk för sig att cyanobakterier är nåt som skall botas så bör det väl snarast till information om att cyanon är något högst nödvändigt för både oss och andra organismer. För den skull finns det ju ingen anledning till att acceptera cyano som löper amok, det är högst motiverat att göra nåt åt det och se till att cyanon vet hut och håller sig inom rimliga gränser. Vilket som sagt inte är det enklaste.
      Jodå jag kan hålla med om att det kan se rent ut sag förjävligt ut med för mycket cyanobakterier. Men man bör nog försöka hitta orsaken till att de sprider sig och därefter rätta till problemet. Sedan kan man lura på hur man skall få akvariet snyggt igen. Gör man inte det är risken stor att det blir det berömda Don Quijote syndromet och Cyanobakterierna är tillbaks degan efteter.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      Arbetssätt...