Vad är det för alg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mirreth
    • July 2012
    • 3

    Vad är det för alg?

    Halloj! Jag har fått en mörkgrön smetig alg i mitt akvarium som lägger sej som ett täcke över allt. Vad är det för alg och hur bekämpar man den. Kan jag köpa någon algätare som håller ordning på den? Har ett Juwel akvarium på 260 l.
  • SimonSaysBaka
    • August 2009
    • 788

    #2
    Det är nog blå grön alger (cyano), kan bekämpas med olika preparat + vatten byte, eller eventuell mörkläggning. Kan vara bra att hitta varför algen kommer, det är nog någon obalans i karet, övermatning, står direkt i solljus.

    Int lättaste algen att bli av med, eller alg det är en bakterie.
    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      Det är ingen alg utan en bakterie. Undvik gärna kemikalier. Preparat är alltid sista utvägen.

      Bättre då att att mörklägga helt. Dvs slå in karet med ett täcke eller så i en vecka. Helt mörkt ska det va.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        Aah såg tillslut att du skrivit att det är en bakterie

        Kommentar

        • mirreth
          • July 2012
          • 3

          #5
          Tack för svaren! Vad säger firrarna om att ha mörklagt?

          Kommentar

          • SimonSaysBaka
            • August 2009
            • 788

            #6
            Fiskarna tar int skada av att man mörklägger en kortare tid, fast växterna tar stryk, jag har haft växter som klarat 1 vecka utan ljus och återhämtat sig, fast längre än så vet jag int.

            Gör ett stort vatten byte 30-50%, sug upp och avlägsna så mycket av det gröna slemmet du kan sedan tejpa på tidnings papper över alla ytor på karet får inte finnas ett hål där ljus kan ta sig in, går att använda tjocka filtar också för mörkläggning, har använt tidnings papper funkar bra av egen erfarenhet och de flesta har de hemma. mörklägg 3-7 dagar.

            Det finns alg medel just för Cyano som fungerar fint, fast jag tycker som Hannesc sa att det är onödigt att slänga ner kemikalier i ditt akvarium om det går att få bort med mörkläggning
            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

            Kommentar

            • mirreth
              • July 2012
              • 3

              #7
              Tack! Nej så lite kemiska ämnen som möjligt, jag testar med tidningarna istället :-)

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                SimonSaysBaka och hannesc,
                Det är faktiskt ingen bakterie och inte heller en alg det är helt enkelt någon typ av cyanobakterie.
                För oss akvarister så tror jag att man i praktiken kan säga att cyanobakterier ligger närmare alger än bakterier om man nu skall göra jämförelser och det var därför de sedan urminnes tider kallades för blågröna alger.
                Det är olyckligt om vi börjar säga till relativa nybörjare som det tycks vara i det här fallet at det är en bakterie då detta ofta låter som något farligt som måste botas! Det är illa nog att de kallas för cyanobakterier.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  The boss(e) has spoken. Där lärde du mig nått nytt. Men det låter ju helt logiskt o korrekt nu när du säger det

                  Kommentar

                  • SimonSaysBaka
                    • August 2009
                    • 788

                    #10
                    Ursprungligen postat av bossep
                    SimonSaysBaka och hannesc,
                    Det är faktiskt ingen bakterie och inte heller en alg det är helt enkelt någon typ av cyanobakterie.
                    För oss akvarister så tror jag att man i praktiken kan säga att cyanobakterier ligger närmare alger än bakterier om man nu skall göra jämförelser och det var därför de sedan urminnes tider kallades för blågröna alger.
                    Det är olyckligt om vi börjar säga till relativa nybörjare som det tycks vara i det här fallet at det är en bakterie då detta ofta låter som något farligt som måste botas! Det är illa nog att de kallas för cyanobakterier.
                    Helt rätt, får det kanske att låta som att det är någonting farligt när det inte är det, finns ju för all del en hel del arter av cyanobakterier, och helt riktigt är de int samma sak som en normal människa tror en bakterie är
                    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Skrattar bra med rättning i klassen!
                      Jag är ju algernas och cyanobakterierna självutnämnda beskyddare så var bara tvungen att kommentera.
                      Sedan tycker jag det är lite kul när folk svär ve och förbannelse över cyanobakterier och i nästa stund stoppa exempelvis spirulina i både sig själva och i exempelvis räkmixen som någon form av hälsokur.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Här är en bra artikel som säger at jag har fel!
                        Algae (sing. alga) are simple organisms that typically produce their own food through photosynthesis.

                        även alsmäktige wikipedia säger så. http://en.wikipedia.org/wiki/Cyanobacteria
                        En kul sak med det är bilden under ecology är att den är på "mina cyanobakterier" som i själva verket är en blandning av cyanobakterier och alger med en stor övervikt på alger.
                        cyanobakterier är mer relaterade till bakterier än alger vilket även en mängd andra mer vetenskaplig artiklar också gör. Men rent praktiskt beter de sig mer som alger än bakterier.

                        Det riktiga i detta tvistar de lärde om just nu. Det korrekta är nog att säga att det finns bakterier, cyanobakterier och alger.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #13
                          Nej Bosse, nu slirar du väl mycket. Går man till roten på hur livet klassificeras så finns det tre basala linjer, Eubacteria med bakterier, Eukaryotes med växter, svampar, djur mm och Archaea, arkeer, tidigare kallade arkebakterier med organismer med speciella drag som bland annat lever i varma källor.

                          Cyano ligger i Eubacteria. Alger i Eukaryotes. Det är ungefär så långt man kan komma ifrån varann i den indelning av livet som finns, man anser att Archaea och Eukaryotes har gemensamt ursprung men för att hitta något gemensamt med Eubacteria får man gå ända tillbaka till livets ursprung.

                          Cyano är bakterier och inget annat. Cyanobacteria är en av två dussin grupper inom bakterierna och inget säger att de skall framhållas framför Nitrospira, Chloroflexi, Acidobacteria osv. De är visserligen utrustade med en del för bakterier avancerade drag men de saknar mycket som mer avancerade organismer som alger har, inte minst en cellkärna vilket är ett väsentligt drag som skiljer bakterier från andra organismer.

                          Cyano har dock en annan intressant koppling till växter, växter här i bemärkelsen inkluderande alla alger. Växternas fotosyntesfabrik, kloroplasten, där de i grova linjer tillverkar socker av vatten, koldioxid och solljus, är sannolikt en inflyttad cyanobakterie. Kopplingen mellan alger och cyano är alltså inte att de är mer släkt än diverse annat utan att algerna håller en cyanobakterie som tja, husdjur eller slav eller kalla det vad ni vill.

                          Jag ser inte poängen med att försöka mörka att cyano är en bakterie bland andra. Bakterier kan förvisso ställa till elände men de är också synnerligen livsnödvändiga. Det brukar ju inte verka särskilt dramatiskt när man diskuterar kvävecykeln och de bakterier som är inblandade där, tvärtom pratas det ju om hur viktigt det är att få in bakterierna och få dem att trivas. Jag förstår inte mot den bakgrunden varför det skulle låta hemskt att cyano är en bakterie bland andra. Låt dem vara de bakterier de är och låt oss bara konstatera att den sortens bakterier på fel plats i för stor mängd är ett rent helvete.

                          När det sen gäller att bli av med den där bakterien, jo, ibland så kan man svälta ut den med mörkläggning och minskad matning mm. Dock har jag konstaterat att ibland biter de sig fast så det kvittar vad man gör. En rejäl invasion av cyanobakterier är inte det roligaste man kan råka ut för, när de väl är där så hjälper det sällan att göra allt rätt framöver.

                          Prova gärna mörkläggning osv men tveka inte att sätta in de så kallade algbekämpningsmedel som finns. Det är bättre att ta till det än att riskera att man i desperation slänger ut akvariet genom fönstret när man provat allt och hela inredningen ändå är tapetserad med otrevliga mattor så fort man vänder ryggen till. Bekämpningsmedlen löser problemet, det gör inte alltid andra metoder.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            #14
                            Jo jag vet att jag slirade lite och att det kanske inte var det bästa svaret jag kommit upp med. Det var därför jag slängde in min sista post. Kallas för Bosses brasklapp!
                            Problemet jag har (inte bara med akvarister) är att man måste BOTA cyanobakterier. Börjar man sedan kalla dem bakterier blir det ofta helt galet, både bland akvarister och vanliga dödliga. Jag ser dagligen problem förorsakat av just namnbytet från blågröna alger till cyanobakterier. Inte minst från beslutsfattare och vissa experter.
                            Inom akvariehobbyn har man lyckligtvis kommit fram till att bakterier KAN vara bra främst då i filtren. Det tycks vara så att man accepterar bakterier bättre än cyanobakterier. Troligtvis för att man kan se de senare.
                            Hur som helst så gör både cyanobakterier och alger minst lika stor nytta i ett akvarium såväl som i naturen som bakterier. Just cyanobakterier är våldsamt snabba på att reagera på exempelvis föroreningar och obalanserade närings nivåer. Så i stället för att se cyanobakterier som något farligt skall man se dessa som en indikator på att något är fel Detta gäller i så väl akvarier som i naturen. De ser även till att angripa just föroreningar och gör allt för att hålla nere kvävenivåer. Vilket vi vet är bland annat Nitrit som alla vet är riktigt dåligt för våra fiskar. Dessutom är de otroligt effektiva syreproducenter. Problemet är inte när de växer eller bara sitter där, det är när vi försöker BOTA dom och kanske lyckas ta död på merparten. Då avger de i stället bland annat mycket stora mängder kväve i form av ammonium och organiskt kol.
                            Jag hävdar dock att vi skall hålla oss till att gruppera dessa som Alger, cyanobakterier och bakterier men jag kanske gör ett fel när jag vill flytta cyanobakterierna närmare algerna! Men att kalla cyanobakterier för bakterier anser jag är fel.
                            Jag kan nog också göra mig skyldig till att ”Mörka” just likheten med bakterier. Men det är för att slippa långa och krångliga förklaringar. Det brukar inte funka bland merparten av folket på ett forum.

                            Jag tror jag har en bild någon stans där man BOTADE cynobakterier i en mindre sjö. Ingen vacker syn och det är nog tur man inte kan posta hur det luktade...
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Bygert, vet du eller någon annan viken cyanobakterie som är vanligast i Svenska akvarier? Det finns gott och väl över 500 olika sorter i landet och de kan reagera helt olika.
                              Mörkläggning: Jag har lyckats odla Microcystis aeruginosa och fått den att föröka sig i totalt mörker. De bara bytte färg från grönt till gult. Sänkta ammonium och eventuellt svavel nivåer funkar dock bättre på just den.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...