Vem äter Kiselalger? Alt. hur länge vänta ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #16
    Just kiselalger är ju besvärligt i det avseendet att de verkligen syns i det fina akvariet. Då vill man dra i handbromsen och slåss.

    Det är även en enkel alg att bli av med, den ger sig liksom helt självmant oftast. Det enda som behöver göras är ett par enkla saker, listar dem nedan.

    1, vänster hand under vänster skinka
    2, höger hand under höger skinka
    3, sätt dig ner på händerna
    4, vänta och öva tålamodet samtidigt


    Sen kommer grönalgerna och de är trevliga även de
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #17
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Just kiselalger är ju besvärligt i det avseendet att de verkligen syns i det fina akvariet. Då vill man dra i handbromsen och slåss.

      Det är även en enkel alg att bli av med, den ger sig liksom helt självmant oftast. Det enda som behöver göras är ett par enkla saker, listar dem nedan.

      1, vänster hand under vänster skinka
      2, höger hand under höger skinka
      3, sätt dig ner på händerna
      4, vänta och öva tålamodet samtidigt


      Sen kommer grönalgerna och de är trevliga även de
      Jag har just nu både kiselalger och grönalger. Men växterna är hyfsat rena från alger nu tack vara Ann Cistrus. Hon äter och växer. Ser ut att trivas bra med att bo mitt i maten. Faktum är att det ser rätt snyggt ut med alger på inredningen. Jag störs inte alls av det. Jag har dessutom en Physa som äter en del alger också. Den följde med de sista växterna jag köpte. Jag tvekade i 2-3 sekunder. Sedan slängde jag ner den i karet...

      Detta karet har jag nu haft igång en månad. Så det tar väl ett par månader till innan det stabiliseras vad det gäller alger kan jag tro. Växterna får sin gödning, har rotat sig och börjar växa till sig nu. Jag är hittills rätt nöjd med utvecklingen av det.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #18
        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
        Just kiselalger är ju besvärligt i det avseendet att de verkligen syns i det fina akvariet. Då vill man dra i handbromsen och slåss.

        Det är även en enkel alg att bli av med, den ger sig liksom helt självmant oftast. Det enda som behöver göras är ett par enkla saker, listar dem nedan.

        1, vänster hand under vänster skinka
        2, höger hand under höger skinka
        3, sätt dig ner på händerna
        4, vänta och öva tålamodet samtidigt


        Sen kommer grönalgerna och de är trevliga även de
        Haha men det är ju just det Mathias, hur länge vänta? Som sagt jag är väl uppe i snart 2 månader utan att de gett med sig. Jag har inga problem att vänta, till synes, men pratar vi 3 månader till så agerar jag nog snart

        Tänkte ändå skaffa lite gödning när jag är förbi fiskaffären nästa gång. Har också börjat småkika på ancistrusarna, mest för skojs skull.

        Bruna geggan satt på glaset nere i gruset så jag grävde fram och skrapade bort det.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #19
          Beställ PMDD från haack.se

          Billigt och asbra

          Då ger de snart med sig ska du se, det är snyggt med brun färg
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #20
            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Beställ PMDD från haack.se

            Billigt och asbra

            Då ger de snart med sig ska du se, det är snyggt med brun färg
            Njae, inte på en grön växt

            Men tack!
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            Arbetssätt...