Vem äter Kiselalger? Alt. hur länge vänta ut?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Vem äter Kiselalger? Alt. hur länge vänta ut?

    Hej igen

    Vilken fisk äter Kiselalger och Tofs/trådalger?
    Enligt Akvarister i olika djuraffärer som jag pratat med är det bara Siameser som gäller. Enligt bl.a. detta forum verkar det finnas fler som äter dem, såsom Ancistrus och Ottocinclus.

    Börjar ledsna lite på mina Kiselalger nu och på senare tid har även små Tofsalger kommit. Dessa har jag dock knipsat av när jag upptäckt dem.
    Så jag funderar på om det är dags att skaffa någon som gillar att äta dem eller bara att fortsätta vara envis och tålmodig med endast vattenbyten inkl "skrapning" av växterna som metod att få bort dem. De sätter sig mest på växter och rötter.
    Sedan ser jag att det är en klump nere i gruset, kanske 1-2 cm från grusytan som är brunt, antar alger då det verkar växa. Ska jag låta detta vara eller röra upp gruset för att kunna skrapa/ta bort det?

    Jag har egentligen inget problem med dem men klart det ser tråkigt ut + blir väldigt skräpigt (framförallt vid vattenbyten).

    Snabbinfo: 100l, vattenbyte 1 gång/veckan ca 30%, pH ca 7,5, lystid 10h nu på sommaren, 27,5grad i vattnet, lite blandade tetror, malar, botia, kuhliålar. En del rötter, mycket växter.
    Karet startades upp för snart 4 månader sedan (ej från grunden utan en flytt m vatten, inkört filter, invånare etc etc). Jag ger inte växterna någonting då de är fina och fräscha ändå, så har inte ens funderat på att göda dem med något. Sedan senaste sjukkuren (ca 6 veckor sedan) så har invånarna mått bra.
    Tror kiselalgerna började dyka upp för ca 8 veckor sedan.
    En period var det hur brunt som helst, då blev det ett vattenbyte på säkert 70% om inte mer. Invånarna klarade det fint och sedan dess har algerna lugnat sig. Så just nu finns det i behändig mängd (om man säger så).
    (Kikade in i akvariet nu och såg inga tofsalger alls, men jag vet att de lurar...)

    Så vad göra? Skaffa ny fisk bara för att äta sig tjock på detta eller fortsätta härda ut?
    Tacksam för råd!
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Ursprungligen postat av Likan
    Hej igen

    Vilken fisk äter Kiselalger och Tofs/trådalger?
    Enligt Akvarister i olika djuraffärer som jag pratat med är det bara Siameser som gäller. Enligt bl.a. detta forum verkar det finnas fler som äter dem, såsom Ancistrus och Ottocinclus.

    Börjar ledsna lite på mina Kiselalger nu och på senare tid har även små Tofsalger kommit. Dessa har jag dock knipsat av när jag upptäckt dem.
    Så jag funderar på om det är dags att skaffa någon som gillar att äta dem eller bara att fortsätta vara envis och tålmodig med endast vattenbyten inkl "skrapning" av växterna som metod att få bort dem. De sätter sig mest på växter och rötter.
    Sedan ser jag att det är en klump nere i gruset, kanske 1-2 cm från grusytan som är brunt, antar alger då det verkar växa. Ska jag låta detta vara eller röra upp gruset för att kunna skrapa/ta bort det?

    Jag har egentligen inget problem med dem men klart det ser tråkigt ut + blir väldigt skräpigt (framförallt vid vattenbyten).

    Snabbinfo: 100l, vattenbyte 1 gång/veckan ca 30%, pH ca 7,5, lystid 10h nu på sommaren, 27,5grad i vattnet, lite blandade tetror, malar, botia, kuhliålar. En del rötter, mycket växter.
    Karet startades upp för snart 4 månader sedan (ej från grunden utan en flytt m vatten, inkört filter, invånare etc etc). Jag ger inte växterna någonting då de är fina och fräscha ändå, så har inte ens funderat på att göda dem med något. Sedan senaste sjukkuren (ca 6 veckor sedan) så har invånarna mått bra.
    Tror kiselalgerna började dyka upp för ca 8 veckor sedan.
    En period var det hur brunt som helst, då blev det ett vattenbyte på säkert 70% om inte mer. Invånarna klarade det fint och sedan dess har algerna lugnat sig. Så just nu finns det i behändig mängd (om man säger så).
    (Kikade in i akvariet nu och såg inga tofsalger alls, men jag vet att de lurar...)

    Så vad göra? Skaffa ny fisk bara för att äta sig tjock på detta eller fortsätta härda ut?
    Tacksam för råd!

    Ancistrusar gillar kiselalger och siamensis gillar tofsalger .
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Jag skulle nog fundera på lite gödning även om växterna är OK. Det hela låter näringsbrist. Med så mycket vattenbyte så ofta hinner det nog inte bli ordentliga nivåer på exempelvis Nitrat det gillar kiselalger. Om du inte vill ha i gödning så testa med att skippa 2-3 vattenbyten.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #4
        Så med gödning kan jag bli av med algerna? Isf vad för gödning/hur ofta etc.? Har ärligt inte satt mig in i hur gödningsbiten funkar då (jag trott/tyckt) det rullat på bra i akvariet Kanske har haft fel.
        & kanske lite mindre vattenbyten då. Jag har tagit en del just för att få bort så mycket alger som möjligt. Kanske också har varit fel
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Ursprungligen postat av Likan
          Så med gödning kan jag bli av med algerna? Isf vad för gödning/hur ofta etc.? Har ärligt inte satt mig in i hur gödningsbiten funkar då (jag trott/tyckt) det rullat på bra i akvariet Kanske har haft fel.
          & kanske lite mindre vattenbyten då. Jag har tagit en del just för att få bort så mycket alger som möjligt. Kanske också har varit fel
          Tänk så här. Den näring dina växter får är via fiskmaten. Dels den som går via fiskmagarna och den som inte blir uppäten. Byter du 30% vatten i veckan lyfter du ut 30 % av den lösta näringen.
          Den näring som fiskarna producerar är organiskt och oorganisk kol, Kväve i form av ammonium, Fosfor och spårämnen.
          Den organiska kolen görs av bakterier om till oorganisk i form av koldioxid (CO2). Ammonium tas direkt upp av växter och alger samt omvandlas till Nitrit/Nitrat av bakterier. Alger är inte så bra på att använda Nitrat men växter klarar detta mycket bra. Det tycks som om att växter som har got om Nitrat även använder mer ammonium. Det kan också vara så att alger, speciellt kiselalger inte gillar nitrat och drar sig tillbaka om det finns got om det i vattnet. Så om du inte byter så mycket vatten kommer det bli mer nitrat kvar till växterna eller så kan du se till att tillsäta det. Ett lämpligt sätt är med hjälp av PMDD som du köper på nätet och blandar till själv.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #6
            Aaah, okej

            Tack för svaren!
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Min Ann Cistrus (blå antennmal) är jätteduktig på att knapra kiselalger...
              Jag fick problem med en massa alger av olika slag efter en nystart precis som du. Nu börjar växterna bli riktigt rena och fina igen.
              Ann Cistrus äter, växer och är vacker att se på. Jag är nöjd med hennes framfart.
              Jag har dessutom investerat i ett litet gäng malajsiska sandsnäckor som jobbar i det fördolda, antar jag. Har inte sett dom sen jag släppte ner dom i karet. De ska hålla rent på bottengruset.
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Ursprungligen postat av monkans
                min ann cistrus (blå antennmal) är jätteduktig på att knapra kiselalger...
                jag fick problem med en massa alger av olika slag efter en nystart precis som du. Nu börjar växterna bli riktigt rena och fina igen.
                Ann cistrus äter, växer och är vacker att se på. Jag är nöjd med hennes framfart.
                Jag har dessutom investerat i ett litet gäng malajsiska sandsnäckor som jobbar i det fördolda, antar jag. Har inte sett dom sen jag släppte ner dom i karet. De ska hålla rent på bottengruset.
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  #9
                  Undrar fortfarande om detta dock - Sedan ser jag att det är en klump nere i gruset, kanske 1-2 cm från grusytan som är brunt, antar alger då det verkar växa. Ska jag låta detta vara eller röra upp gruset för att kunna skrapa/ta bort det?
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  • MonkanS
                    • December 2011
                    • 861

                    #10
                    Ursprungligen postat av Likan
                    Undrar fortfarande om detta dock - Sedan ser jag att det är en klump nere i gruset, kanske 1-2 cm från grusytan som är brunt, antar alger då det verkar växa. Ska jag låta detta vara eller röra upp gruset för att kunna skrapa/ta bort det?
                    Den där "klumpen" kan du förmodligen ta bort med hjälp av häverten vid ditt vattenbyte. Bara att suga upp den..
                    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av Likan
                      Undrar fortfarande om detta dock - Sedan ser jag att det är en klump nere i gruset, kanske 1-2 cm från grusytan som är brunt, antar alger då det verkar växa. Ska jag låta detta vara eller röra upp gruset för att kunna skrapa/ta bort det?
                      är det en klump eller en fläck på glaset eller sanden? Om det är en klump så kan du nog göra som Monkan säger.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        #12
                        Det ser ut som att det är på (mot) glaset. Ser inte ut som att det "växer" in i gruset iaf utan mest ligger mellan grus och glas. Ca 1 dm långt, en smal strimma.
                        Jag har blivit lite nojig på att gräva och ha mig i gruset, därav att jag inte "vågat" prova något än. Får försöka lite när jag gör vattenbyte senare idag.
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #13
                          Ursprungligen postat av Likan
                          Det ser ut som att det är på (mot) glaset. Ser inte ut som att det "växer" in i gruset iaf utan mest ligger mellan grus och glas. Ca 1 dm långt, en smal strimma.
                          Jag har blivit lite nojig på att gräva och ha mig i gruset, därav att jag inte "vågat" prova något än. Får försöka lite när jag gör vattenbyte senare idag.
                          Låt det vara i så fall om det inte stör ditt öga för mycket.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            Spännande hobby, jag odlar dem och du vill utrota dem
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Spännande hobby, jag odlar dem och du vill utrota dem
                              Ja, men det är genom att odla som man lär sig att bli av med dom! Inget slår att lära av sina misstag!
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...