vad för alger? hur få bort?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sauser
    • May 2009
    • 133

    vad för alger? hur få bort?

    Hjälp! har haft i gång akvariet i en vecka nu men börjat få nå konstiga alger(se bild) va är det för alger och hur få bort?



    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1341511528.787289.jpg
Visningar: 1
Storlek: 254,2 KB
ID: 2183199
    Mvh Robin Brännström
  • Mazzi
    • October 2006
    • 364

    #2
    Ser ut som svarta toffsalger! Är det såna kan dom vara lite knepiga att bli av med. Hur länge har du belysningen igång? Kommer solen åt att lysa på akvariet?

    /Mats

    Kommentar

    • sauser
      • May 2009
      • 133

      #3
      Ursprungligen postat av Mazzi
      Ser ut som svarta toffsalger! Är det såna kan dom vara lite knepiga att bli av med. Hur länge har du belysningen igång? Kommer solen åt att lysa på akvariet?

      /Mats
      solen kommer inte åt och har tänt 12 timmar
      Mvh Robin Brännström

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Plocka bort angripna blad, alternativt gör inte ett smack Du kommer behöv ansa bort dem till slut i vilket fall. Just dina var rejält fräcka. Göder du bara rätt så sköter det där sig autoMagiskt i slutändan
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • sauser
          • May 2009
          • 133

          #5
          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Plocka bort angripna blad, alternativt gör inte ett smack Du kommer behöv ansa bort dem till slut i vilket fall. Just dina var rejält fräcka. Göder du bara rätt så sköter det där sig autoMagiskt i slutändan
          lär slänga typ alla växter då
          Mvh Robin Brännström

          Kommentar

          • Mazzi
            • October 2006
            • 364

            #6
            Jag hade dragit ner lite på belysningstiden också!

            /Mats

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Följ Mathias råd. Ha is i magen och vänta ut dom rackarna. Du kommer nog att få lite andra släktingar till dessa också. De gör absolut ingen skada i ditt akvarium annat än för ditt öga och nerver. Växterna kommer att föröka sig så när det klingar av kan du ansa bort lite i taget.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                #8
                Ursprungligen postat av sauser
                lär slänga typ alla växter då
                Det finurliga är att de växer ändå. Till slut så är alla tofsar borta. Du kan börja använda en kolgödning som heter Easycarbo om du vill, detta förutsätter att du göder med rätt saker i övrigt. Tofsar ogillar EC extremt. Nu är det som så att Ec är en isomer av Glytaraldehyd så det är ett rävgift egentligen men det fungerar verkligen mot dessa alger och växterna gillar det skarpt (oftast)

                (detta är inte ett bra råd enligt Bosse, klargör det redan nu. jag ser fördelarna, Bosse ser Glytaraldehyden för vad det egentligen är)

                Att dra ner på belysningstiden är bara korkat. Varför skall du ge algerna mer spelrum för? Alger kräver inte alls lika mycket som en vanlig akvarieväxt så du kommer få dras med dem länge om du meckar med detta. Det är bättre att köra på en konsekvent belysningsperiod rakt av istället.

                Öka gärna växtmassan lite mer, då kommer du snart bli glad igen
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Mazzi
                  • October 2006
                  • 364

                  #9
                  Jag har haft samma bekymmer med toffsalger i mitt kar med L204 yngel. Det kommer lite ljus utifrån på det karet men minskade ljuset med ett par timmar och nu är dom borta. Hoppas det löser sig för dig

                  /Mats

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Det finurliga är att de växer ändå. Till slut så är alla tofsar borta. Du kan börja använda en kolgödning som heter Easycarbo om du vill, detta förutsätter att du göder med rätt saker i övrigt. Tofsar ogillar EC extremt. Nu är det som så att Ec är en isomer av Glytaraldehyd så det är ett rävgift egentligen men det fungerar verkligen mot dessa alger och växterna gillar det skarpt (oftast)

                    (detta är inte ett bra råd enligt Bosse, klargör det redan nu. jag ser fördelarna, Bosse ser Glytaraldehyden för vad det egentligen är)

                    Att dra ner på belysningstiden är bara korkat. Varför skall du ge algerna mer spelrum för? Alger kräver inte alls lika mycket som en vanlig akvarieväxt så du kommer få dras med dem länge om du meckar med detta. Det är bättre att köra på en konsekvent belysningsperiod rakt av istället.

                    Öka gärna växtmassan lite mer, då kommer du snart bli glad igen
                    Det tar sig sa mordbrännarn! Nu slutar du snart med rävgiftet åxå! (Förlåt det här är en liten personlig vendetta mellan Mathias och mig)
                    Detta är mycket bra råd. Har du fortfarande problem om låt oss säga 3 månader och du är så desperat att du funderar på att köpa nya växter tar vi till dunder kurerna! OK?
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Det tar sig sa mordbrännarn! Nu slutar du snart med rävgiftet åxå! (Förlåt det här är en liten personlig vendetta mellan Mathias och mig)
                      Detta är mycket bra råd. Har du fortfarande problem om låt oss säga 3 månader och du är så desperat att du funderar på att köpa nya växter tar vi till dunder kurerna! OK?
                      Jag har slutat. Det rullar på så bra ändå.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Jag har slutat. Det rullar på så bra ändå.
                        Sätter en liten guldstjärna i magister Mathias bok.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Det är ofta som så att man blir lite skeptisk när man ser alger. Det kan liksom finnas en liten oro över att akvariet inte sköts optimalt. Tofsalger kommer, nästan alltid. Det uppstår ofta lite svajiga värden i akvariet innan allt blir inkört, det är lite retsamt ibland men det är bara en övergående fas. Du skulle ha sett ett av mina akvarier i vintras, jag hade gärna tagit dina växter i det läget. Jag tryckte i mer växter, trotts att det skall vara svårt med de fiskarna som simmar där i. Vad hände? Algerna är borta och jag har ett frodigt akvarium med mycket växter inriktningen till trotts. Ökar du på växtmassan så kommer de näringsämnen som finns gå åt snabbare + att du behöver ansa mer och då blir det bara växter kvar i slutändan.

                          Edit: Växter behöver käk, googla lite efter PMDD. Det är snorbilligt, otroligt bra och lite roligt att pilla med. Observera att det ser svårt ut i början men det är väldigt enkelt.

                          Du kommer stöta på alger som uppstår i olika faser, så är det bara och det är noga uträknat av den kraft som svarvade bollen vi bor på en gång i tiden. Sätt dig i en bekväm ställning och njut lite, det här skall vara en rolig hobby inte en mördarjakt på alger
                          Senast redigerad av Mathias Nilsson; 05 July 2012, 23:12.
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • sauser
                            • May 2009
                            • 133

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Det finurliga är att de växer ändå. Till slut så är alla tofsar borta. Du kan börja använda en kolgödning som heter Easycarbo om du vill, detta förutsätter att du göder med rätt saker i övrigt. Tofsar ogillar EC extremt. Nu är det som så att Ec är en isomer av Glytaraldehyd så det är ett rävgift egentligen men det fungerar verkligen mot dessa alger och växterna gillar det skarpt (oftast)

                            (detta är inte ett bra råd enligt Bosse, klargör det redan nu. jag ser fördelarna, Bosse ser Glytaraldehyden för vad det egentligen är)

                            Att dra ner på belysningstiden är bara korkat. Varför skall du ge algerna mer spelrum för? Alger kräver inte alls lika mycket som en vanlig akvarieväxt så du kommer få dras med dem länge om du meckar med detta. Det är bättre att köra på en konsekvent belysningsperiod rakt av istället.

                            Öka gärna växtmassan lite mer, då kommer du snart bli glad igen
                            göder med easycarbo och nästan alla växter är angripna så ser ut som rattmuffar som står
                            Mvh Robin Brännström

                            Kommentar

                            • sauser
                              • May 2009
                              • 133

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                              Det är ofta som så att man blir lite skeptisk när man ser alger. Det kan liksom finnas en liten oro över att akvariet inte sköts optimalt. Tofsalger kommer, nästan alltid. Det uppstår ofta lite svajiga värden i akvariet innan allt blir inkört, det är lite retsamt ibland men det är bara en övergående fas. Du skulle ha sett ett av mina akvarier i vintras, jag hade gärna tagit dina växter i det läget. Jag tryckte i mer växter, trotts att det skall vara svårt med de fiskarna som simmar där i. Vad hände? Algerna är borta och jag har ett frodigt akvarium med mycket växter inriktningen till trotts. Ökar du på växtmassan så kommer de näringsämnen som finns gå åt snabbare + att du behöver ansa mer och då blir det bara växter kvar i slutändan.

                              Edit: Växter behöver käk, googla lite efter PMDD. Det är snorbilligt, otroligt bra och lite roligt att pilla med. Observera att det ser svårt ut i början men det är väldigt enkelt.

                              Du kommer stöta på alger som uppstår i olika faser, så är det bara och det är noga uträknat av den kraft som svarvade bollen vi bor på en gång i tiden. Sätt dig i en bekväm ställning och njut lite, det här skall vara en rolig hobby inte en mördarjakt på alger
                              ska åka till akvarielagret i dagarna och inhandla pmdd
                              Mvh Robin Brännström

                              Kommentar

                              Arbetssätt...