Vad för alger? hur hantera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Afrodite
    • June 2012
    • 36

    Vad för alger? hur hantera?

    Avslutar medlemskap
    Senast redigerad av Afrodite; 10 July 2012, 11:37.
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    alla alger är inte av ondo och det är faktiskt bra att få lite alger då å då för då kan man se i vilket skicka akvariet är i. så helt algfritt ska det inte vara

    det du har är nog troligen trådalger.
    en gissning varför dom kommer är att de är för mycket ljus å för lite växter i akvariet, men kan inte svära på att det är så. någon annan kanske vet bättre, men har för mig att dom kommer när det är väldigt ljust å för lite växter.
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #3
      låt dom vara eller ta bort dom med en algskrapa.
      dom kommer försvinna av sig självt när akvariet väl har kommit igång.
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • Christer5

        #4
        Alger på rutorna blir det mer eller mindre alltid i ett akvarie,jag tar bort med magnetskrapa regelbundet.


        Lämnar dock en del till mina Otocinclus malar som äter duktigt.

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          inte svårast i världen att bli av med faktiskt.

          ja ställde upp ett lowtech akvarium i fönstret tidigare i år. satte i massa växter å lite snäckor, å sen soljus hela dagen typ.
          tog en vecka sen vare knallgrönt i hela akvariet. men ja plantera i mera växter å klippte å plantera om dom som växte å spred sig å bara lät det vara. efter cirka en månad så fanns det inget grönt kvar alls. så det löste sig självt
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Som MrH säger bli vän med dina alger de hjälper mycket mer än de själper. Man kan inte "bota" alger de finns överallt.
            Det man kan göra är att hålla dem under kontroll. Så skrapa bara den rutan du tittar in igenom när det blir svårt att se in och byt vatten samtidigt så du får bort "skrapet".
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Ursprungligen postat av MrH
              inte svårast i världen att bli av med faktiskt.

              ja ställde upp ett lowtech akvarium i fönstret tidigare i år. satte i massa växter å lite snäckor, å sen soljus hela dagen typ.
              tog en vecka sen vare knallgrönt i hela akvariet. men ja plantera i mera växter å klippte å plantera om dom som växte å spred sig å bara lät det vara. efter cirka en månad så fanns det inget grönt kvar alls. så det löste sig självt
              Se där! En till som bevisar att tålamodsmetoden och inte rör för mycket funkar!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Ursprungligen postat av Afrodite
                I dagsläget är det så att man får titta noooooga för att ens se dom där små tunna trådarna, så för stunden stör dom inte särskilt egentligen. Bara dom inte blir värre. men med dom orden så skall jag väl inte titta på akvariet i morgon
                Jag skall nog låta dom va så mycket som möjligt för att se om det verkligen är helt självlösande, intressant test och lärdomstillfälle
                Rätt tänk. Den enda skada de gör är för egot och kanske ögat. Annars gör alger bara nytta!
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #9
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Se där! En till som bevisar att tålamodsmetoden och inte rör för mycket funkar!

                  jupp jupp, men ja va beredd på alginvasion också då jag ställde det i direkt solljus mer eller mindre
                  men nu har det stabiliserat sig fint. ska se om ja kan hitta någon före och efter bild.
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  Arbetssätt...