Bekämpa Tråd- eller Pälsalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Bekämpa Tråd- eller Pälsalger

    Någon som har några experttips på hur man bekämpar tråd- eller pälsalger? Jag har ett nyligen omstartat ganska tätplanterat akvarie som börjar få tråd- eller pälsalger i en rasande fart.

    Mina åtgärder hittills:

    1, Inhandlat 2st algätare.
    2, Planterat 12 st stora stänglar Egeria Densa (alghämmande?)
    3, Tillför så mycket CO2 jag törs. (Mer CO2 och mina tetror dör)
    4, Minskat den kraftiga belysningen något.
    5, Rengöring av rutor + vattenbyte.
    6, Göder med K2SO4 för att växterna inte skall vara Kalium-begränsade.
    7, Skall inhandla fler Amano-räkor.

    Någon som har några fler förslag?

    Peter
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt
  • maliin
    • June 2003
    • 167

    #2
    Jag har ett nyplanterat 180-liters med 0.75W /liter och mycket C02. Jag ska försöka ha bara afrikanska tetror och killis i det. Provar och ser om jag kan vara utan algätare och istället använda mig av infusorier som äter alger. jag beställde därför reaktorn som du ser på följande länken.

    http://krizoo.no/page.php?dir=529

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Spännande, kan du förklara närmare hur det funkar. Om det funkar så är det ju onekligen en bra investering. Inte för att jag tror på det men det kan ju vara spännande att prova.
      MVH
      Magnus
      (prylnörd)
      min zoon

      Kommentar

      • maliin
        • June 2003
        • 167

        #4
        Jag har inte fått hem den än. Men jag läste om fermenterad halm på länken här under och blev intresserad. Det är bara Simontorp som för den men min akvarieaffär tar hem den som företagspaket.

        http://www.ciklid.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1243

        Kommentar

        • masse_86
          • January 2003
          • 301

          #5
          Jag har testat med dextrosol och det har fungerat ganska bra. De gröna pälsalgerna försvann men de mer brunaktiga försvann inte.

          Jag la i ett kryddmått dextrosol per 69l vatten och dag i 2 veckor. Och såg till att luftgenomströmningen var god(annars blir det syrebrist).

          Det jag märkte var att mitt NO3 sänktes och det var kanske därför algerna försvann.

          Obs!!! Om ni testar detta så är det på egen risk! Känsliga fiskar kan fara illa!

          Man kanske skulle testa det en gång till för nu ser inte mitt akvarium vackert ut!
          Det mesta går att fixa själv!!!
          //Masse

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen skickat av masse_86
            Jag har testat med dextrosol och det har fungerat ganska bra.
            Menar du dextrosol som i druvsocker??? Är detta en allmänt känd metod? Var kan man läsa om det / är det någon annan som prövat?

            Peter
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • masse_86
              • January 2003
              • 301

              #7
              Japp, vanligt druvsocker! Det stod i någon tråd i våras, kan inte hitta den? Det finns en del som lägger i halm istället men det ger dålig lukt etc. men det funkar på samma sätt! Jag tror att Mike_Noren skrev en hel del om det i den där tråden. Det var ifrån honom jag fick dextrosol-ideen.
              Det mesta går att fixa själv!!!
              //Masse

              Kommentar

              • maliin
                • June 2003
                • 167

                #8
                Ursprungligen skickat av masse_86
                Japp, vanligt druvsocker! Det stod i någon tråd i våras, kan inte hitta den? Det finns en del som lägger i halm istället men det ger dålig lukt etc. men det funkar på samma sätt! Jag tror att Mike_Noren skrev en hel del om det i den där tråden. Det var ifrån honom jag fick dextrosol-ideen.
                http://www.ciklid.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1243

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Vad är det som förväntas hända egentligen? Går infusorierna lös på algerna eller är det bara meningen att de skall förbruka ett eventuellt överskott på nitrat i vattnet? Jag har inget överskott på nitrat så det sistnämnda vore inte så lyckat.

                  Peter
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Jag har inget överskott på nitrat så det sistnämnda vore inte så lyckat.
                    Exakt. Vi med högljusväxtakvarier tror jag *inte* ska testa sockermetoden om vi även vill ha välväxande växter - som är det bästa tricket mot alger.

                    Hur har det gått med snabbväxare och räkor?
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      [quote]Ursprungligen skickat av defdac
                      Hur har det gått med snabbväxare och räkor?
                      Jag var bortrest 5 dagar och när jag kom hem så såg det ju fördjävligt ut. Mätte Fe & NO3 och båda visade givetvis 0. Nu har jag hällt i KNO3, K2SO4, MgSO4, KH2PO4, Micro+ och Fe i två omgångar och algväxten verkar ha avtagit (kanske slutat helt?), Växterna tog fart rejält, dvs nya blad är dubbelt så långa på tex Rotala spec. "Nanjenshan". Det verkar lovande men för tidigt att uttala sig än.

                      Jag har 9 räkor som äter alger för fullt varav 2 bär på ägg. Man blir ju lite sugen på att försöka föda upp dessa.

                      Peter
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Nu har jag hällt i KNO3, K2SO4, MgSO4, KH2PO4, Micro+ och Fe i två omgångar och algväxten verkar ha avtagit (kanske slutat helt?), Växterna tog fart rejält, dvs nya blad är dubbelt så långa på tex Rotala spec. "Nanjenshan". Det verkar lovande men för tidigt att uttala sig än.
                        Kul! Låter som ett typexempel på Aquatic Plant Digest. När ljus, CO2 och alla ämnen är på plats så brukar det ta fart/alger försvinna. Hoppas det kommer fortsätta gå bra.

                        Jag har precis märkt att bladen på Ludwigia spec. Cuba blir ungefär hälften så långa när jag begränsar nitrathalten 8-) Nu doserar jag 1/4-dels tesked KNO3 varje 50% vattenbyte istället för en halv. Samtidigt blir det lite schysstare rödare färger.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • tetra 1
                          • July 2005
                          • 1225

                          #13
                          Jag har tänkt köpa caridina serrata det är räkor som ska tydligen äta dom förbannade pälsalgerna.Tror ni det funkar?

                          Kommentar

                          • oveb
                            • January 2004
                            • 2577

                            #14
                            Ursprungligen postat av tetra 1
                            Jag har tänkt köpa caridina serrata det är räkor som ska tydligen äta dom förbannade pälsalgerna.Tror ni det funkar?
                            Jag kanske är lite tråkig men jag tror ingen fisk/räka kan få stil på ett större algproblem. Möjligtvis hålla efter dom liiiiite !!
                            Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              #15
                              Men vi kan ju höra hur det gick tre år senare för petnym och maliin...
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...