Juwel Vision 180L. Algproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Santosricke
    • October 2011
    • 22

    Juwel Vision 180L. Algproblem

    Har haft igång mitt Juwel vision 180l i ungeför ett halvår nästan från start har jag haft problem med alger
    Tror det är tofs eller staghorn alger.

    Förr och efter bild på akvariet för någon månad sen, har sen dess rensat växterna och köpt nya dock så fortsätter det dyka upp svarta staghorn- tofs alger.





    Just nu kör jag punktdosering av easycarbo fast tror inte det kommer funka i längden.

    Har aldrig haft så mycket problem med alger innan, funderar ifall det kanske ligger i blästersanden?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    det ligger inte i sanden iaf. toffsalger kan va jäkla knepiga att bli av med

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Håller med hannesc, De kan vara lite luriga att bli av med och det tar lång tid.
      Har du funderat på att plantera en massa snabbväxande växter och göda dessa med exempelvis pmdd?
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Jag kan ge dig roliga råd men Bosse kommer att kalla mig för Ali-kemikalie

        Det där är en alg som jag helt enkelt inte tål, mycket står jag ut med men det där är är ett redigt skräp. Ojämna co2-nivåer säger expertisen fungerar som trigger, jag får dem om jag ställer till det men matningen. (för mycket matning för tidigt)

        Ta bart de mest angripna bladen, ta ur växten och bada den i ett bad med Easycarbo ett par minuter (i ml/ glas vatten). Där dessa alger sitter, där blir de kvar om de inte dör. När du mekaniskt plockat bort allt och badat skiten i vatten och EC så kan du sätta tillbaka växten. De borde då bli röda och dö, växten kan även den gå samma öde till mötes.

        Nästa alternativ är väteperoxid i spruta och punkta. Biprodukten blir syre och missnöjda alger. Observera att alger är kul, när det inte är denna typen. Tofsalger och trådalger är värdelöst. Punkt..

        Nu rymmer jag från forumet ett tag så att Bosse inte får tag på mig Köp mer växter sen, det mår fisken, du och hela akvariet bättre av
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • woodlund
          • December 2011
          • 666

          #5
          Har du funderat på att införskaffa någon siamesisk algätare , de äter duktigt med tofsalger
          1900Liter Diskusvatten


          Medlem i NDSS www.diskusforum.se

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Mathias: Du lär dig! Fast ibland tänker du lite bakvänt.

            Att du sedan insisterar på att använda EC beror nog på ungdomligt oförstånd. Men faktum är ju att det funkar och sedan kommer det ju i en dyr och fin flaska med råd och dåd om användande med mera.

            Så gör också väteperoxid. Vilket jag i så fall tycker är bättre. Man kan också doppa växterna i en lösning av det precis som du rekommenderar med EC. Jag använder även klor till det. Det viktiga är att man är medveten om riskerna.

            Men det viktigaste är att fixa till en miljö där dessa alger inte trivs eller blir utkonkurrerade. Gör man tvärs om som du säger och fixar till miljön så algerna slutar breda ut sig så kan man ta bort eftersläntrarna med lämplig kemikalie om man har bråttom och vet vad man gör.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • Santosricke
              • October 2011
              • 22

              #7
              Ja dessa alger är inte speciellt kul att ha att göra med, har som sagt haft det i ett halvår.
              Jag funderar istället på att göra en hel rensning av akvariet och byta, sand, och köra mycket snabbväxande växter och sen låta det stå i någon vecka innan jag flyttar tillbaka fiskarna.
              Räcker det med Juwel pumpen eller kan jag köra en sån här till http://i49.tinypic.com/14sjfrr.jpg

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #8
                Ursprungligen postat av woodlund
                Har du funderat på att införskaffa någon siamesisk algätare , de äter duktigt med tofsalger
                Så löste jag det. När 'inget annat' funkade köpte jag ett gäng siamensis. Sen dess har jag haft noll algproblem - även fast siamensisarna flyttade ut osv. Så det verkade tagit bort det helt, istället för bara trycka ner men lämna några kvar så det kunde fortsätta.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Ursprungligen postat av Santosricke
                  Ja dessa alger är inte speciellt kul att ha att göra med, har som sagt haft det i ett halvår.
                  Jag funderar istället på att göra en hel rensning av akvariet och byta, sand, och köra mycket snabbväxande växter och sen låta det stå i någon vecka innan jag flyttar tillbaka fiskarna.
                  Räcker det med Juwel pumpen eller kan jag köra en sån här till http://i49.tinypic.com/14sjfrr.jpg
                  Gör inte det, stress och stora om göranden gör saken värre. Köp snabbväxande växter och skaffa några flytväxter exempelvis pistia. En del har problem med dessa i Juwelburkar men jag har haft det med framgång. När dessa snabb vaxare börjar ta sig och dina gamla växter skjuter nya blad. Kan du försiktigt ansa bort de mest skadade bladen.
                  Jag skulle köra endast med Juwel original filter. Men se till att hålla förfiltret rent. Ta också bort eventuellt kolfilter och ersätt det med grov filtermatta. Med ett luftdrivet filter kan det finnas risk att du driver ut CO2 ur vattnet vilket dina växter behöver annars är det ofta ett riktigt bra alternativ!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • david87
                    • June 2005
                    • 710

                    #10
                    Har du fått mycket på nån lös sten så ta upp den och koka den eller skålla den med kokande vatten så dör se algerna som är där. Sen som tidigare sagt, siamesisk algätare är bra på det. De verkar verkligen gilla kokta tofsalger, Blev som tokiga när jag satte ner stenen med de kokta algerna på :P

                    Kommentar

                    • Santosricke
                      • October 2011
                      • 22

                      #11
                      Tack för alla svar och tips.

                      Blir att göra rent de mest drabbade växterna och stenarna och köpa in snabbväxande växter samt några siamesiska algätare

                      Kommentar

                      Arbetssätt...