Algproblem i ett Juwel Rio 400l (Nystartat 1 månad)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Denetz
    • May 2012
    • 24

    Algproblem i ett Juwel Rio 400l (Nystartat 1 månad)

    Tjena, införskaffade mig för drygt en månad sedan ett Juwel Rio 400l akvarium som total nybörjare. Ville ha något lite större då kan bli så jäkla fint.

    Har nu haft igång akvariet i en månad cirkus och det har börjat komma en hel del alger.
    Har för närvarande 13 st neontetror, 4st Ancistrus och 3 Mosaikguramis i akvariet.

    Själv tycker jag att jag köpte ganska friskt med växter till att börja med men allt eftersom algerna började komma så fyllde jag upp.

    Jag har köpt fler växter i form av vattenpest (Hade inga av dessa från början) som ska vara snabbväxande för att försöka stoppa alg tillväxten men detta tycks inte ha haft någon direkt effekt utan det verkar komma mer och mer alger.

    Jag göder med Easy Life's Easycarbo dagligen 10ml och Easy Life's ProFito en gång i veckan 40ml.
    Använder även Easy Life's Flytande filtermedium vid vattenbyte en gång i veckan.

    Jag har lyset på i akvariet 14h/dygn.

    Vad gör jag för fel? Har jag för lite växter i akvariet? Nedan ser ni lite bilder på hur det ser ut.

    Senast redigerad av Denetz; 25 June 2012, 21:51.
  • Denetz
    • May 2012
    • 24

    #2
    Införskaffade idag 10 st Red Chrystal räkor och ännu fler Vattenpest växter, hoppas att detta kan medföra något positivt!

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #3
      Jag tycker ditt akvarium är mycket fint, även med alger.
      Om du vill minska lite på det skulle jag nog fundera på att dra ned till 12 tim med ljus, det borde räcka.
      Jag är ingen vän av EC som många vet så fundera på CO2 som kolkälla.
      Du behöver inget filtermedium. Dina växter och alger kommer att ta hand om en stor del av ammoniumet som bildas men det blir nog över till filterbakterierna så dessa byggs upp snällt och fint.
      Den andra gödningen vet jag inte mycket om men troligtvis så är det spårämnen. Du behöver nog lite Kväve och fosfor också. PMDD är bra grejor för fullvärdig gödning.
      Jag tror inte du behöver mer växter, ja ni läser rätt! Jag säger att det räcker!
      Hur mycket matar du? Ja ni läste rätt igen!
      Det här är fortfarande ett av de snyggaste akvarierna jag sätt på länge! Hade jag det i mitt vardagsrum vore jag stolt!
      Ta det lugnt och ge det lite tid! En del växter kommer nog att gå ned dels på grund av att de kan vara odlade ovan vatten och sedan kan nog en bara besluta att di inte trivs med varandra och kanske dig. Det är normalt!
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Denetz
        • May 2012
        • 24

        #4
        Roligt att du gillar det Bosse!

        Jag gissar att med EC så menar du just EasyCarbo som jag använder?
        Är det här du tycker att jag ska använda PMDD istället? Fyller det samma funktion eller bättre då?
        Om inte vad ska jag använda för CO2 baserad kolkälla?

        Gällande matningen så va det väl första veckorna så att jag tog en liten flinga på kanske 1-1,5 cm2 och smulade sönder den och sen va det bra, 1 gång i veckan slängde jag också i en halv algtablett till malarna.

        Nu när det har kommit in lite mer fisk i akvariet så försöker jag att se till att alla fiskarna får lite att äta, ofta så är det så att en del fiskar är blyga och inte vågar ta för sig i början när man precis slängt i maten sen är all mat borta då blir det att man ger lite mer mat.

        För att komma tillbaka till PMDD lite grann så undrar jag vart man kan få tag i detta? Har läst och förstått att många lovordar detta medel men när jag frågade min lokala fiskebutik så hade de ingen aning om vad det va för något.

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #5
          Ja med EC menar jag EayCarbo,
          Nej, PMDD ersätter inte kol det är Nitrat, Fosfor och spårämnen. Alltså en mycket bred gödnings produkt.
          Man blandar och förvarar detta i 3 olika flaskor för att en sak inte skall förstöra en annan i stamlösningen.
          En av fördelarna med PMDD är att Nitrat inte gillas av alger. De föredrar den mer råa formen av kväve nämligen ammonium.
          Det existerar fortfarende en missuppfattning angående detta och en stor majoritet tror att det inte spelar någon roll i vilken form
          växter och alger får sitt kväve.

          Du kan köpa PMDD på flera ställen jag köper exempelvis här. http://www.haack.se/pmdd/

          Förutom Kväve, Fosfor och spårämnen behöver växterna kol och ljus. I vatten är det i princip alltid kolet som är begränsande. Därför brukar man tillsätta detta. Den mest naturliga formen är med koldioxid, CO2. Detta är troligtvis den enda kolkällan i naturliga miljöer.
          Man har också upptäckt att vissa kemikalier kan fungera som kolkälla exempelvis den som är den aktiva delen av EC, med flera.
          Den fungerar dock som ett mycket starkt desinfektionsmedel och det har påvisats att det kan framkalla abort hos mäniskor.
          Jag gillar det inte men andra akvarister prisar det. Så det är delade meningar om dess användande.

          Fiskmat fungerar inte bara som mat till dina akvariedjur. Det blir så småningom näring till dina växter. Jag förspråkar rejäl men inte överflödig matning i växtakvarier. En bra regel är att fisken skall äta upp maten på 5 minuter. Algätande fiskar äter mycket mer och mycket långsammare så där gäller inte den regeln. Men grönsaker och algtabletter förstör inte vattnet lika snabbt som animaliskt foder.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Denetz
            • May 2012
            • 24

            #6
            Jag ska ta och beställa PMDD direkt och börja med detta istället!

            Vad är det egentligen du menar med CO2 som enda kolkälla? Är det något jag kan köpa och ha i vattnet menar du?
            I så fall har du några förslag på någon specifik produkt där också?

            Gällande matningen så har jag varit aningen restriktiv nu när karet är ny uppstartat, man har ju hört skräckhistorier om hur nitriten kan komma och hälsa på om man matar för mycket, speciellt i början.
            Jag har gett mina malar en bit gurka idag och det har uppskattas har jag sett, de är där och gnager nästan hela tiden.
            Hur länge kan jag lämna gurkbiten i akvariet? de va en förhållandevis stor bit likt den som syns på en del bilder om man kollar på Ancistrus sp. i art registret

            Har du någon susning om hur ofta dom vill ha eller behöver alg tabletter och huruvida gurkan kan fylla en viss funktion där om inte till 100%?

            Tack för att du tar dig tid att undervisa en total nybörjare som ställer väldigt liknande frågor i inlägg efter inlägg!
            Senast redigerad av Denetz; 27 June 2012, 23:00.

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #7
              Det är inga problem med frågor och jag och många andra tycker om att hjälpa nybörjare på traven. Det är en av orsakerna till att det här forumet finns.
              CO2 är koldioxid och det är en gas som finnas i luften och i vatten, precis som syre. Fiskarna andas syre och växterna koldioxid. Fiskarna producerar koldioxid och växterna producerar syre. Fräckt samspel där alltså. Det finns många sätt att få ned koldioxid i vattnet men jag tror man skall ha en del kött på benen innan man gör det då det kan vara giftigt för fiskarna och det sänker pH till ibland skadliga nivåer.
              Nu har vi redan hamnat lite i vattenkemins förlovade land och det skall bli mer av den varan!
              Vatten är inte bara ”vanligt vatten” som dessvärre många tror. Det är faktiskt ett av de bästa lösningsmedel som finns och klarar av att ha en hel del bollar i luften samtidigt. Det är en otrolig mängd olika ämnen som kan finnas i en droppe vatten, för att inte tala om alt som lever i det.
              En annan gas som finns i olika former i vatten precis som i luft är kväve. Det kan ställa till det för fiskarna men är ofta bra för växterna. Man brukar tala om näring som C:N:P. C står för kol, N för kväve och P för fosfor. Samtliga befinner sig i ett ständigt kretslopp och man pratar då om Cykler. Fosfor har blivit den stora banditen i debatten om övergödda vatten men enligt mig och många andra så har det minst påverkan av vattenmiljön. Kvävet däremot finns i 3 huvudformer. Ammonium/Ammoniak, Nitrit och Nitrat. Dom ligger också i den ordningen i kväve cykeln. Vilket betyder att Ammonium/Ammoniak blir till Nitrit med hjälp av bakterier och Nitrit blir till Nitrat av bakterier. Dessa bakterier måste ha tillgång till syre för att leva då de ”lägger till” syreatomer till kvävet. Detta kallas för kväve oxidering. I ett akvarium finns dessa bakterier företrädesvis i filtret. Detta kväve kommer ut från fiskarna via deras matsmältning och från förmultnande växter och fiskmat som inte äts upp direkt.
              Växter och alger använder också kväve. Växter gillar ammonium/ammoniak så gör alger. Ingen gillar Nitrit men växter gillar Nitrat vilket alger inte är så förtjusta i.
              Som du ser blir det konkurrans om kvävet mellan växter, alger och bakterier. Om växter och alger tar hand om kvävet redan som ammonium blir det inte mycket över till bakterierna och då blir det inte så mycket Nitrit. Den Nitrit som bildas blir sedan till Nitat tack vare bakterier. Denna Nitrat kan sedan växterna ta till sig.
              Ser du det finurliga i detta?
              Om växter och bakterier kan ta hand om ammoniumet som bildas så blir det inte mycket kväve över till algerna! Är du med så långt?
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #8
                Grönsaker och algtabletter. Generellt behöver växtätare betydligt mer mat än kött ätare. I ditt fall behöver du nog inte vara så orolig. Blir det för lite mat till växtätarna finns det alger att ta till!
                Gurka, ärtor, broccoli de senare förvälda är ypperlig mat till vegetarianer. Jag brukar låta det ligga 24 tim. och det har inte varit något problem.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • Rosse
                  • April 2003
                  • 62

                  #9
                  Lite sent svar men måste bara säga att det där var det snyggaste nybörjarakvarium jag sett! Har du något designrelaterat yrke? Tokfint i vilket fall. Algerna var ju bara mysiga, men förstår om du inte vill ha hur mycket som helst. Hoppas du får ordning på det

                  Kommentar

                  Arbetssätt...